Gå til innhold

Ta bilder i hvilket format?

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvilket format er det lurest å ta bildene i? På mitt kamera kan jeg ta bilder i formatetene:

1.) 3072*2304 (10*13 på fotopapir)

2.) 3072*2048 (3:2) (10*15 på fotopapir)

I hvilket format bør jeg ta bildene mine i når jeg tar de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt å ta bilder i det formatet som er kameraets "standard", som antakelig er den høyeste av dem (4:3-formatet), så kan du heller beskjære selv på de bildene hvor 2:3-formatet fungerer bedre.

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt å ta bilder i det formatet som er kameraets "standard", som antakelig er den høyeste av dem (4:3-formatet), så kan du heller beskjære selv på de bildene hvor 2:3-formatet fungerer bedre.

Ja, det er kanskje det greieste. Så kan jeg beskjære bildene hvis jeg skal skrive ut i formatet 3:2 (10*15)

Lenke til kommentar

Om du bør velge 3:2 eller 4:3 er avhengig av om du hovedsakelig skal vise bildene på en skjerm (ofte 4:3) eller om du hovedsakelig skal printe ut bilder i en fotobutikk (typisk 10*15cm, dvs 3:2). Hvis du skal trykke ut større bilder (20*25, 30*35 etc) i store mengder bør du kanskje velge det formatet som likner mest, så du slipper å kutte så mye i etterkant..

På utskrifter synes jeg 10*13cm er litt for smått, derfor foretrekker jeg 3:2-format og 10*15cm. Det passer også bra, siden mitt kamera (D70) alltid gir 3:2-format..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...