Gå til innhold

Forskjellen på 8 og 6 Mp

Anbefalte innlegg

Leser litt i denne diskusjonen, og siden dette var en diskusjon som gjelder D70 og 350D, så spør jeg også her i steden for å lage en ny diskusjon..

Hei!

Tror du hadde gjort lurt i å lage en egen tråd om dette, da du kunne fått flere svar, også fra de som er "gått lei" av denne tråden. Men skal fortelle deg hva jeg synes om disse kameraene ihvertfall.

Eneste "store" differansen som jeg kunne se, var at 350D har mulighet for 100 ISO og 8 mpx. Nå vet ikke jeg hvor mye dette egentlig har å si, men jeg innbiller meg at når du har muligheten til å ta bilder med 100 ISO, så blir de skarpere.. Mulig jeg tar/husker feil her..? :hmm:

ISO 100 gir mindre støy i bildet, men er ikke like lysfølsomt som høyere ISO. Forskjellen i støy på ISO 100 og 200 er på et digitalkamera mye mindre enn forskjellen på film. Støyverdiene ved 100 og 200 ISO er umerkelig på begge disse kameraene, og bør derfor ikke være et avgjørende ankepunkt for om man velger det ene eller det andre

8 megapixler gir noe bedre detaljgjengivelse enn 6 når vi ser på to så like kamera som D70 og 350D. Forskjellen er imidlertid også her umerkelig om man ikke har tenkt å lage plakater som er over A3+ format, eller lage små utsnitt og blåse sterkt opp. Og selv da er forskjellen så liten at heller ikke dette bør være avgjørende.

Mitt bruk til fotografering vil være naturbilder, portretter og slike ting, dagligdags fotografering... Hvilke råd har dere? Vil det være hipp som happ hvilket kamera jeg da velger?

Den store tradisjonelle forskjellen mellom Nikon og Canon er at Nikon har et noe bedre lysmålersystem enn Canon, mens Canon har raskere autofokus enn Nikon (da snakker vi tilsvarende modeller). Men gjett hva... også her er forskjellene så små at de ikke er verdt avgjørende status. Canon brukes veldig mye av sportsfotografer, mens Nikon stort sett er primærvalget blant landskaps/naturfotografer. Men da snakker vi stort sett meget profesjonelle fotografer som er meget kresne.

De koster jo så og si det samme.. Har f.eks Canon mer tilleggsutstyr å velge i enn Nikon, eller er det ingen forskjell her heller?  :dontgetit:

I enkelte prisklasser har Canon større objektivutvalg enn Nikon, i andre prisklasser ligger Nikon foran. Man kan jo ta for seg hver produsent sitt utvalg og finne ut hvilken produsent som dekker ens behov best. Men det finnes veldig mange gode objektiver fra produsenter som Tamron, Sigma og lignende, og disse lages både for Nikon og Canon.

Så kommer det som er avgjørende for ditt valg. Følelsen... det er det viktigste når vi snakker om to så like kamera. Canon er veldig lite og lett, og enkelt å ta med seg, mens Nikon er større, tyngre og mer stabilt og stødig. Men forskjellen er faktisk ikke mer enn 100 gram. Den største forskjellen i vekt utgjøres av objektivene.

Kameraene koster det samme... men mens Canons kit-objektiv bare er verdt 500 kroner i forhold til pris for kun hus, er kit-objektivet til Nikon av en større verdi. Løst selges det for over 3000 kroner. På en måte er da huset til Nikon billigere, selv om husene yter det samme. Rett ut av boksen får du altså bedre bildekvalitet med Nikon D70 kit'et på grunn av bedre objektiv. Skal du ha et 350D med tilsvarende objektiv, må du ut med noen tusenlapper til.

Men som sagt så er følelsen det viktigste. Ta og føl på kameraene før du bestemmer deg, og stol på deg selv. Kameraene er så like at det er dette som bør være avgjørende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar hvertfall

Jeg vet av erfaring at man i enkelte diskusjonsforumer kan bli nokså irritabel om noen poster et likt spørsmål i en ny post, så... Som ny her, så ville jeg ikke tråkke noen på tærne :no:

Får se det litt an nå da, mulig jeg legger inn et nytt innlegg også. Men tusen takk for svar fra deg hverftall! :thumbup:

Lenke til kommentar

Når du knipser med speilrefleks så fyker speilet opp i taket p huset og avdekker sensoren bak. Dette fører til små vibrasjoner i kamerahuset, noe som gir litt uskarphet ved bruk av stativ og enkelte lukkertider. Ca rundt 1/60.

Den kresne landskapsfotograf vil nok ikke ta i D70, men for den som bare skyter håndholdt så er det uten betydning.

Lenke til kommentar

Legger til at dette gjelder stort sett gjelder ved bruk av kraftige teleobjektiver (se priser) og stativ.

Den kresne landskapsfotograf vil nok ikke ta i D70, men for den som bare skyter håndholdt så er det uten betydning.

Merkelig at D70 brukes av proffesjonelle naturfotografer som Ken Rockwell og Bjørn Rørslett som kun bruker stativ da han er skjelven på hånda da....hmmm :hmm:

Håndholdt er det uten betydning, men poenget mitt er at det vil være uten betydning for de aller fleste også ved stativbruk.

Dette med speillås er vel forklart tidligere i denne posten om jeg ikke husker feil.

D70 eller 350D, Nikon eller Canon er som Afseth sier mer eller mindre hipp som happ, det blir din følelse når du står i butikken som avgjør.

Ta deg derfor en tur i butikken ;)

Lenke til kommentar

Ja, til og med norske Fotografi skrev at D70 huset totalt sett nok er marginalt bedre enn 350D huset (de spesifiserte ikke på hvilke områder, men det var mens man snakket om tekniske spesifikasjoner mener jeg å huske), men at det ikke utgjør nok forskjell til at det bør avgjøre et valg. De mente at 2 megapixel var nok til å utjevne den forskjellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...