Gå til innhold

Forskjellen på 8 og 6 Mp


Anbefalte innlegg

Heisann

 

mitt valg som alle andres ligger mellom Canon 350D og Nikon D70

 

Det jeg lurer mest på er forskjellen i megapixler.

 

Jeg skal ta bilder for litt magasiner og blader og de vil helst ha bildefielene så store som mulig!

 

er megapixlene et godt argument for å velge Canon??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge kamera gir store nok bildefiler til de fleste magasiner og blader.

Forskjellen på 6 og 8 megapixler er ikke stor, og 6 megapixler er nok til å gi bilder som dekker en helside eller kanskje dobbeltside i et vanlig magasin. Hvis bladet klager på at bildet har for dårlig oppløsning (isåfall har de kanskje ikke så veldig stor peiling på slikt, noen blader vil helst ha større bildefiler enn de egentlig trenger), får du bare interpolere opp litt for å lure dem..

Hvis du skal bruke 6 megapixler på en dobbeltside (ca A3) bør du nok interpolere opp litt uansett. Og du bør kjøre oppskarping helt til slutt i bildebehandlingen, så den er tilpasset formatet etter interpoleringa, det er viktig.

(Dette siste gjelder nok uansett om du har 6 eller 8 megapixler)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
På en stor forstørrelse vil man se forskjell hvis man har optikk som er bra nok. Det er tross alt 33% fler piksler.
Du må også ha perfekt fokus og veldig kort lukkertid.

 

Selv om det er 33% flere piksler så er oppløsningsevnen bare 15% høyere og da begynner det å bli så lite at alt mulig annet har minst like stor betydning. Hvis man greier å holde det ene kameraet stødigere enn det andre så betyr det fort 15% eller mer alt avhengig av lysforholdene.

 

Antialias filteret kan også bety mer enn 15%, det samme kan prosesseringen av bildet før det blir lagret på minnekortet. Den eneste måten å være sikker på når forskjellene er så små er å sammenligne bildene tatt fra to kamera med identiske objektiver. Det må også være en blindtest fordi forventningene man har også raskt overstiger 15%.

 

Så megapikslene alene er ikke noe godt argument på noen måte. Sammenlign alle egenskapene til kameraene og kjøp det som du tror passer best for deg.

 

Du burde også tenke på objektivene, de er veldig viktig for resultatet. Kansje det ene merket har flere rimelige objektiver som passer perfekt til ditt bruk. Du burde tenke over størrelsesforskjellen også, det er viktig for mange. Noen synes D70 er for mye å drasse på og andre synes 350D er for lite til å føles behagelig.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

var å så på 350D i butikken i dag, det er et lite kamera for mine store hender, kikket også på 20D, likte det mye bedre men er jo nær dobbel pris..

D70 hadde de ikke inne...

 

her er hva min redaktør sier

Enkelt skulle man kunna säga: Ju fler, desto bättre.

Canon är snabbare i autofokusen och ger även mer innehållsrika

bildfiler

 

vet ikke helt.... :cry::cry::cry:

 

leste en test i går på en norsk side der D70 fikk bedre karrakter enn 350D :cry:

 

 

jaggu vanskelig å bruke 10000,-....

Lenke til kommentar

Vet hva speilås er :yes::yes::yes:

 

Fotografert masse med analoge speilrefleks kameraer!!!

selv om det begynne å bli noen år siden...

 

har ikke veldig behov for speilås...

 

Skal bruke kameraet til å ta action bilder med, motorsport..

 

trenger derfor et kamera med kjapp autofokus, og som har følge autofokus

slik at jeg kan følge et objekt som beveger seg å hele tiden ha fokus...

 

trenger et kamera som kan mange bilder i serier...kjapt.og som ikke trenger så lang tid på å tømme buffer...

Lenke til kommentar
Jeg skal ta bilder for litt magasiner og blader og de vil helst ha bildefielene så store som mulig!

 

er megapixlene et godt argument for å velge Canon??

 

Tar selv noen bilder til bruk i magasiner om Modelltog, da spurte jeg de som trykte magasinene. De svarte minimum 4mp kamera, men fordel med så store som mulige. Jeg gikk for et Olympus den gangen på 5mp den gangen.

Så byttet jeg til D70, vi er godt fornøyd med bildene og kameraet så langt. Kit objektivet 18-70 holdt selvfølgelig ikke mål til dette bruket, her snakker vi makro og fastobjektiv. Veldigt fornøyd så langt.

 

Skulle jeg velge i dag så er jeg helt bombesikker på at jeg hadde valgt Canon 20d, av den enkle grunn 8mp og metallhus til en fornuftig pris. Skal jeg velge et Nikon hus som skal svare på 20d Canon, ja da må jeg grave dypt i lommeboka.

 

Må si jeg ble skuffet over opgraderingen til Nikon sitt D70s, men de finnes vell håp om oppgradringen av D100. Har så lyst på metallhus, hadde D100 vært på 8 mp så hadde jeg ikke lurt et sekund :yes:

 

Men til sånt bruk jeg bruker kameraet så holder det i bøtter å spann, men det er bare det at når jeg vet det finnes noe bedre så er det vel sånn at da ønsker jeg meg det.

Det er rart det der, det er nok kansje også en grunn til at en er interessert og følger med. Ja hadde en hatt det beste så hadde det vel ikke vært noe å gruble over :!: .

Endret av Bawaria
Lenke til kommentar
Bare for at forvirre dig endnu mer, så kommer Nikon jo også snart med både D70s og D50. Selvom du stadig mest er til D70, så kan der komme yderligere prisfald på dette, så hold øjnene åbne ;)

Her tar du nok dessverre feil. De første prisantydningene på D70s sier 10-11.000 kroner med 18-70 linsa. Eneste forskjellen fra D70 er 0,2 tommer større skjerm, flere valg innenfor ISO området (ikke større spenn) og noe mer holdbart batteri. Når D70 nå da koster under 8000 kroner, så tror jeg det fortsatt er meget salgbart i forhold til D70s. D50 kommer til å koste det samme som eller mer enn D70 koster nå, til tross for at det er en nedstrippet versjon med dårligere optikk.

 

D70 er fortsatt et MEGET godt valg fremfor D70s da forskjellene er minimale, og det koster 2-3000 kroner mindre. D70 går nå ut, men snarrådige butikker har sikret seg en grei bunke med kamera helt på tampen. Vær imidlertid rask om du vil ha et godt kamera til en billig penge... de renner ut av butikken der jeg jobber om dagen.

Lenke til kommentar
Skal bruke kameraet til å ta action bilder med, motorsport..

 

trenger derfor et kamera med kjapp autofokus, og som har følge autofokus

slik at jeg kan følge et objekt som beveger seg å hele tiden ha fokus...

 

trenger et kamera som kan mange bilder i serier...kjapt.og som ikke trenger så lang tid på å tømme buffer...

 

 

 

 

men hvilke kamera er best til dette???

Lenke til kommentar
Skal bruke kameraet til å ta action bilder med, motorsport..

 

trenger derfor et kamera med kjapp autofokus, og som har følge autofokus

slik at jeg kan følge et objekt som beveger seg å hele tiden ha fokus...

 

trenger et kamera som kan mange bilder i serier...kjapt.og som ikke trenger så lang tid på å tømme buffer...

 

 

 

 

men hvilke kamera er best til dette???

Jeg tror faktisk begge kameraene fyller dette behovet. De har kanskje litt ulike løsninger (f.eks. AF-C på Nikon <-> AI-fokus på Canon), men begge kamera skal kunne ta bra bilder av actionsport o.l. hvis du bare kjøper et raskt objektiv...

Lenke til kommentar

Mye fornuftig her som jeg ikke direkte kan påvise er feil.

MEN.... er temmelig sikre på at alle dere Nikon-fans er de første til å løpe til butikken og bytte inn utstyret med nye hus når Nikon kommer med 8-10-12-14 megapiksler!

Selv har jeg 8 MP og ville gjerne hatt flere og overhodet ikke færre! Beskjærte filer blir fort en god del mindre og da blir hver piksel mer betydningsfull. Vi lever i en tid hvor alt skal gå fort - fort - fortere - og da blir "framing" (heter kanskje ikke det - men dere skjønner hva jeg mener) noe som (og med fordel) skjer på pc-en i ettertid - dette i motsetning til med analoge kameraer - hvor det måtte være perfekt med det samme - og på bekostning av spontanitet.

Så - Nikon fans - slutt med gnåleriet om at 6 MP er nok! Det er jeg grundig lei av!

Lenke til kommentar

"Så - Nikon fans - slutt med gnåleriet om at 6 MP er nok! Det er jeg grundig lei av!"

 

Hehehe......jeg velger å le av en sånn påstand!

 

Klart det er mange som drømmer om flere megapixler, men det er ikke bare fordeler med tiffer på 50-60-70-80mb. Det krever større og hurtigere minnekort, det krever kraftige pc´er til etterbehandling og 90% av bildene bør nedskaleres.

Det er så utrolig mange som dømmer kamera etter hvor mange mpx de har uten å ane betydningen.

Jeg er helt enig at det er en stor fordel med mpx når det skal ta utsnitt, men her hvor det er snakk om 6vs8 så sier jeg som før: Holder ikke 6 - holder ikke 8. Og selv om du mener noe annet handler det (heldigvis) fortsatt for de fleste fotografer om det bildet man kan lage der og da med kameraet som verktøy og ikke hva du kan fremstille i ettertid.

 

Jeg ser ikke på det som noe spesielt positivt at CCD teknologien blir skviset ut i mpx kampen til fordel for den billigere teknologien, CMOS.

Det hadde vært artig å sett hvor populært Canon hadde blitt uten flest mpx.

Og når dette er sagt mener jeg ingenting negativt om Canon. Iom at målet deres er å tjene penger har de gjort et kjempe sjakktrekk her nettopp fordi mpx er hypet opp. En annen grunn til at de er ledende er fordi de er langt mer frempå når det kommer til markedsføring. Men jeg hadde blitt mye mer imponert om de hadde kommet dit de er på DSLR fronten med CCD brikker.

 

Det ekke rart det blir krig i verden når det blir lagt så mye ære i hvilken kamerprodusent man har tømt lommeboken sin til ;)

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Bawaria: Tør jeg spørre hva i all verden som får deg til å ha så lyst på 2mpx xtra og metallhus når du skal ta bilder av modelltog?

 

RYKTENE om "D75/80/90/200" sier metall, batt.grip og 10mpx. Spennende blir det å se om det blir CCD eller CMOS og om det har sync på 1/500.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...