Gå til innhold

Hjelp til å sette opp enkel filserver

Anbefalte innlegg

Jeg har en fin data som jeg har tenkt til å bruke som filserver.

Hovedkortet (EpoZ 8kda3+) har innebygd gigabit lan, det samme har min data, men nettverket her er bare 100mbit (orker ikke å kjøpe gigabit switch).

Jeg lurer på to ting

#1: Hvilket OS burde jeg bruke, jeg har Windows XP, Server 2k og server 2k3 (har vel også et par linux versjoner liggende, men orker det ikke :roll: ).

Hvordan kan jeg få diskene på serveren til å dukke opp i min datamaskin (på min data) som om de stod i min data?

#2: Er det mulig å sette inn et nettverkskort i min datamaskin og koble serveren rett i min gigabit port (sånn at det blir gigabit mellom meg og serveren) og koble resten av nettverket på det andre kortet sånn at serveren også kommer på nettverket? jeg bruker XP, noen som kan frklare hvordan det gjøres?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hva du burde bruke er i stor grad relevant i forhold til din smak og behag. Selv foretrekker jeg diverse Unix-varianter. FreeBSD anbefales hvis det skal brukes til noen større begivenheter i senere tid (f.eks LAN), men OpenBSD kan også tjene som en robust nettverkstjener (ikke at andre operativsystem ikke greier det). Hvis du bare skal ha en kjapp og konvensjonell FTP-server uten så alt for mye sikkerhet, duger ProFTPd meget bra. FTPd-en som følger med basesystemet til Free/OpenBSD er helt fin også.

Til Windows-platformet virker Bulletproof som et godt alternativ.

Forøvrig, prøv å styre unna integrerte gigabit-nettverkskort i enkelte tilfeller. Jeg har opplevd at enkelte kort enten a) er ustabile, b) treige, c) CPU-slukende eller d) alle nevnte.

2. Forklar: skal du ha to nettverkskort på serveren? Da er det bare å koble ivei, så lenge ting er riktig konfigurert, vil jeg tro. Har ikke brukt Windows på lenge, men selv Windows er da sivilisert og utviklet nok til å takle en slik sak? :

Lenke til kommentar

1: Tror nok jeg går for Windows, maskinen skal brukes til andre ting også. også er det snakk om et lite lan her med 3-4 stykker på.vitsen med serveren er å fåalle harddiskene bort fra mitt kabinett.

2: det jeg vil ha er gigabit mellom min maskin og serveren, altså sette et nettverkskort inn i min maskin så jeg har to (et innebygd og et som jeg setter inn) nettverksporter og kan koble serveren rett inn i min maskin og så koble min maskin til nettverket gjennom den andre nettverksporten og få både meg og serveren ut på nettverket akkurat som om begge var koblet rett i huben min.

Lenke til kommentar
1: Tror nok jeg går for Windows, maskinen skal brukes til andre ting også. også er det snakk om et lite lan her med 3-4 stykker på.vitsen med serveren er å fåalle harddiskene bort fra mitt kabinett.

2: det jeg vil ha er gigabit mellom min maskin og serveren, altså sette et nettverkskort inn i min maskin så jeg har to (et innebygd og et som jeg setter inn) nettverksporter og kan koble serveren rett inn i min maskin og så koble min maskin til nettverket gjennom den andre nettverksporten og få både meg og serveren ut på nettverket akkurat som om begge var koblet rett i huben min.

#2 Vil tro at du må sette kortene i bro-modus for at andre på nettverket skal få tilgang til filserveren og maskinen din må selvfølgelig være på for at det skal fungere. Kan ikke hjelpe deg med fremgangsmåten fordi jeg ikke pleier å gjøre slikt i windows, men det skal være rimelig enkelt å få til.

Jeg skjønner at du ikke satset på en gbit switch i første omgang, men på sikt hadde det kanskje vært en bedre løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...