Lurifaksen Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Har akkurat montert vannkjølingen (zalman reserator) på Geforce 6800Ultra-kortet, og kan ikke helt skjønne den vanvittig høye tempen... Akkurat nå ligger den på 80 grader, og da har ikke jeg en gang startet et spill eller andre "tunge" grafikk-operasjoner. CPU, som er på samme vannkjøling, har temperatur på 42. Mitt forrige skjermkort, 6600GT hadde temperatur på ca 45-50 idle. Er det virkelig meningen at 6800Ultra skal være 30 grader varmere enn 6600GT? Lenke til kommentar
haingodegamle Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Er du sikker på at blokken sitter som den skal, og at du har brukt kjølepasta på riktig måte ? altså ikke for tynt og ikke et for tykt lag ? Lenke til kommentar
thoering Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Høres ut som et typisk tilfelle av at du har for mye eller for lite kjølepasta. Dersom overflaten til både gpu og kjøleblokk er helt perfekt glatt, bør man bruke et veldig tynt (nesten gjennomsiktig) lag med kjølepasta. Dessverre er det perfekte uoppnåelig, og både blokka og gpu kan være mer eller mindre ujevn eller ru. Dersom du tar av kjøleren, er det lett å se om det har vært god kontakt. Hvis laget av kjølepasta er tynt, og bare lite av arealet ser ut til å ha vært i kontakt med kjøleren, prøv med et litt tykkere lag. Hvis laget er tykt, vil du forhåpentligvis se at det har vært kontakt over hele flaten, prøv da med et litt tynnere lag. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hehe... er reseratoren 80 grader også da?? (Celsiusgrader?) Og er kjøleblokken 80 grader? Kan du ta på komponentene? Forsiktig nå så du ikke får brannsår...! Kjøler du noe annet enn Geforce 6800Ultra-kortet over denne reseratoren?? Den lille flow indikatoren... Hva med den? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Begynte å skrive her i sted, men så plutselig forsvant skjermbildet... Den var vel ca 83 grader da. Men det ser ut til at festet var relativt skjevt plassert (var ikke så lett å se undersiden mens jeg festet den..). Dessuten var ca halve blokken ikke like godt trykket ned som andre halvdelen. Årsaken til det er at festet (metallfestet som skal skrus i kabinettet) til skjermkortet tar opp to plasser. Det fører til at vannslangen ikke kan gå strak ut nærmeste PCI-plass. Jeg må bøye den slik at den går ut plassen under der igjen. Det fører selvsagt til en del press, som igjen fører til at blokken blir løftet. Og når blokken er festet med en jalla-løsning, siden det medfølgende festet ikke passer, blir det gjerne ikke helt bra... Men nå har jeg festet greien på nytt igjen, og plassert blokken temmelig rett på GPU, og ved hjelp av litt strikk har jeg fått den til å bli presset temmelig bra mot GPU også. Resultat: temperatur stabilt på 54 grader. I følge måleren til Nvidia er den fremdeles "grønn" da. Men vet ikke hvor mye det har å si, den var gul når skjermkortet klikket på 83 grader. "Core slowdown threshold" er på 115 grader. Skal vel litt til for å få den til å bli så varm!? Men lurte på en ting: Kan det være heatsink'ene som var årsaken til at den klikket? De er jo ikke akkurat spesielt store, og det er ingen vifter som kjøler dem. Når jeg tar på de er de meget varme. sveinsel: Ja, vannet bobler oppi den. Hvorfor gjør det det? Neida, som sagt, CPU'en var jo på 42 grader, så vannet er kaldt nok. GPU-blokken var ikke så voldsomt varm (i motsetning til litt tidligere da jeg glemte å skru på radiatoren...) Endret 10. mai 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Der er vel ikke pumpe på reseratorsystemet. Da sirkulerer vannet ved hjelp av egenvekten. Det varme vannet stiger opp og skal komme inn på toppen av reseratoren. Det kjøles og synker ned til det nederste inntaket på kjøleblokken for så å stige opp igjen når det varmes. Se til at du har organiset slangene etter dette prinsippet.... Edit: Vannet som synker må komme ned i mot romtemperatur. Edit igen: Stigeslangen bør gå ut av kab. i en port over skjermkortet... Ser for meg at dette ikke er godt å få til. Reseratoren må stå over maskinen (så høgt som mulig. (Anvendt fysikk ) Endret 10. mai 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Jeg foreslår du starter å koke egg for nabolaget. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Jeg foreslår du starter å koke egg for nabolaget. Kjernetempraturen på roastbiffen skal være 55C, oksekam 60C og oksestek 65C....så det gjelder å få opp sirkulasjonen.... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 God idé... Men argh.. Etter at jeg satte PC'en skikkelig på plass (dvs reiste den opp), og startet windows på nytt har skjermkortet plutselig funnet ut at 60 grader var en mer passende temperatur... Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 God idé... Men argh.. Etter at jeg satte PC'en skikkelig på plass (dvs reiste den opp), og startet windows på nytt har skjermkortet plutselig funnet ut at 60 grader var en mer passende temperatur... Da sirkulerer det ikke.... Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Jo for all del, det er pumpe i reseratoren! En søt liten eheim pumpe som begynte å bråke noe sykt på de første revisjonene. Jeg har hatt en slik. Har egentlig et bilde av den også men det er på den PC'n jeg akkurat pelte fra hverandre.. så sorry.. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 Dette går jo til helvette Temperaturen ligger på litt over 60. Nå prøvde jeg å spille, men etter 3 minutter frøs spillet i ca 15 sekunder, før det fortsatte igjen, men med masse fyrverkeri/artifacts i bildet. Tempen var da på 68 (stabilt). Hva pokker gjør jeg med dette? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Monter den originale kjølevifta igjen, eller se til å få montert vannblokka riktig. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Jeg hadde 147 reele grader på mitt 6800nu etter jeg satt på vannblokken igjen, men dette løste seg ved å stramme en strips. Eneste som skjedde når det ble så varmt var at det klokket seg selv litt ned, tok ikke skade i det hele tatt. Lenke til kommentar
captzalo Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Skift kjøleblokk på skjermkortet til f.eks. Danger Den sin løsning. Da får du bedre plassering av slangene og en smartere flow-løsning over den varme delen av gpuen. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Kan jo prøve å klemme med hånden og prøve å øke trykket mot gpu på den måten mens du ser på temperaturen. Da får du ihvertfall avklart om problemet ligger der. Hm. Var det ikke Tørrfisk som gjorde det med TT-blokka si og fikk reduksjon fra hundre-og-masse til 40 grader eller noe? Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hm. Var det ikke Tørrfisk som gjorde det med TT-blokka si og fikk reduksjon fra hundre-og-masse til 40 grader eller noe? Det stemmer! Jeg presset blokken litt oppover med hånden og gikk fra 147 grader til 42 (og senere 33) Etterpå strammet jeg det ene festet (strips) litt med en tang og det løste problemet. Hvilken blokk er det du har? Viss du ikke får blokken til å sitte godt, kan du forsøke uortodokse festemetoder som fks strips. Lykke tl! ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå