Gå til innhold

Er PCI på vei ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke PCIe bare til skjermkort? Eller kan du ha andre ting i det som vanligvis står i PCI i den også? Var da sikker på at det bare var skjermkort jeg... men jeg tror ikke PCI er på vei ut, for lydkort, nettverkskort osv. vil nok ikke trenge den ekstra båndbredden (ennå). ;)

Nettverkskort og ide/scsi-kontrollere er nok rett rundt hjørnet hvis det ikke har kommet enda.

Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 12/05/2005 : 16:22

QUOTE (Potetfar @ 12/05/2005 : 15:19)

Er ikke PCIe bare til skjermkort? Eller kan du ha andre ting i det som vanligvis står i PCI i den også? Var da sikker på at det bare var skjermkort jeg... men jeg tror ikke PCI er på vei ut, for lydkort, nettverkskort osv. vil nok ikke trenge den ekstra båndbredden (ennå). 

Nettverkskort og ide/scsi-kontrollere er nok rett rundt hjørnet hvis det ikke har kommet enda. 

Ja, feks er det på mitt Asus P5GD1 1x Pci-ex16 for skjermkort, 3x vanlig pci, og 3xPci-ex1 slotter. De har jo en trivelig størrelse de pci-ex1 slottene, men jeg har ikke sett så veldig mye utstyr og sette ned i de enda.

Men det er vel på vei...

Tror nok ikke trådstarter begår noen vågale feilinvesteringer ved å gå for vanlig pci. Tipper det går lang tid før disse er helt borte.

Lenke til kommentar
Ser ut som jeg blir nødt til å satse på PCI-E. ATi sine 64bit drivere støtter ikke pre-9500-kort, og de vil ikke si noe om når støtten kommer, hvis den kommer i det hele tatt....

Tar jeg ikke helt feil så kom 9250 ut etter 9500. Så det så.

Lenke til kommentar
Det kan være, men slik jeg forstår beskrivelsen så går det på modellnummeret. 9250 er jo 9200-basert, og ikke basert på nyere kort. Så jeg tror ikke jeg tør å ta sjansen...

9250 er basert på 9200 ja, men har fått DX9-støtte, noe som 9500-kortene ikke har. Det er mye yngre enn 9800.

Lenke til kommentar
Tror ikke mad_arab spiller flysim,  derimot går det sikkert en del i poker :D

"Mad Arabs" ikke glad i flyspill..neiida... :!:

OnTopic:

Enig i at så lenge en hel rekke kort overhodet ikke har bruk for større hastighet/bredde blir nok HKprodusentene nødt til å levere iallefall minst 1x gammel PCIport på de fleste hovedkort i årene fremover for å holde folk glade. Først når de fleste PCI-lydkort og sånt er forlengst pensjonert så er det god kveld til PCI. Men HKprodusentene er helt avhengig av hva produsenter av eksansjonskort foretar seg (Creative sine lydkort, ikke minst).

Lenke til kommentar
Det kan være, men slik jeg forstår beskrivelsen så går det på modellnummeret. 9250 er jo 9200-basert, og ikke basert på nyere kort. Så jeg tror ikke jeg tør å ta sjansen...

9250 er basert på 9200 ja, men har fått DX9-støtte, noe som 9500-kortene ikke har. Det er mye yngre enn 9800.

Det er nok omvendt. 9500 har DX9 (strippet 9700), mens 9250 er DX8.1

http://www.fastlanehw.com/reviews.php?i=133

the card features the Radeon 9250 chipset (obviously), which is a 4-pipeline, DirectX 8.1 compatible chipset, the same as the RV280 core found on the Radeon 9200
Lenke til kommentar

Det er nok omvendt. 9500 har DX9 (strippet 9700), mens 9250 er DX8.1

http://www.fastlanehw.com/reviews.php?i=133

the card features the Radeon 9250 chipset (obviously), which is a 4-pipeline, DirectX 8.1 compatible chipset, the same as the RV280 core found on the Radeon 9200

9500 er "eldgammelt" og støtter bare DX8.1. http://www.hardware.no/tester/skjermkort/radeon9500_preview/

9250 er det nyeste kortet i 9xxx-serien til ATi og støtter DX9. Det er i bunn og grunn et 9200-kort med DX9-støtte. DX9-støtten var hele vitsen med å oppgradere til 9250.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8851

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Nope, du tar nok feil der.

Les den første artikkelen du linker til litt grundigere, der står det at 9500 er DX9.

Har ikke noen kilde på R9250 ennå, vel bortsett fra den jeg allerede ga deg, men jeg er 100% sikkert. Skal se hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Er ikke PCIe bare til skjermkort? Eller kan du ha andre ting i det som vanligvis står i PCI i den også? Var da sikker på at det bare var skjermkort jeg... men jeg tror ikke PCI er på vei ut, for lydkort, nettverkskort osv. vil nok ikke trenge den ekstra båndbredden (ennå). ;)

Ja, det ville jeg tro, det og kasnkje lydkort virker jo som de tingene som har mest nytte av pci-ex på desktopen.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...