Gå til innhold

Er PCI på vei ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gjetter på at de kommer til å leve lenge enda... det er alt for mange kort som rett og slett ikke trenger mer båndbredde enn det PCI kan tilby, så det er nok heller snakk om en fasing ut (fære og færre PCI sport på nyere kort) over flere år som det er snakk om. Jeg tror du fint finner PCI på nye hovedkort om 3 år også, dog ikke nødvendigvis _alle_ hovedkortene.

Men.. hva vet vel egentlig jeg? =P

-Stigma

Lenke til kommentar

Tradisjonelt sett så har jo utfasinger av forskjellige grensesnitt vært relativt langdryge saker. Mange bruker fortsatt 3,5" floppies og mange hovedkort har fortsatt 25-pins parallellport og 9-pins serielle porter.

Stigma: Hvis jeg har skjønt det riktig så er vel ikke muligheten for økt båndbredde det eneste argumentet for å gå fullstendig over til PCI-E, men også forbedret parallellisering i den forstand at hvert spor har sin egen full duplex link til chipset'et, i motsetning til PCI-kort som på de fleste hovedkort for forbrukere deler én felles bus med de utslag det bl.a. kan ha på latency f.eks. ved mye IO-aktivitet?

Lenke til kommentar

Jeg tenker nemlig på å investere i et PCI-skjermkort til et 3-skjermsoppsett, og dette kortet vil jeg ta med meg til min neste PC. Og siden jeg ikke vet om min neste PCI vil ha et hovedkort med SLI, så tenkte jeg det var tryggest å gå for gode, gamle PCI istedenfor PCI-E. Jeg har også forstått at det kan være trøblete å kjøre to stk ATi PCI-E skjermkort på et SLI hovedkort, etter en omtale på THG.

Så da trenger jeg kanskje ikke bekymre meg for at PCI utgår med det første...

Lenke til kommentar
Tradisjonelt sett så har jo utfasinger av forskjellige grensesnitt vært relativt langdryge saker. Mange bruker fortsatt 3,5" floppies og mange hovedkort har fortsatt 25-pins parallellport og 9-pins serielle porter.

Det er vel fordi det ikke har kommet fullgode erstatninger enda. Paralellporten er på vei ut nå (til fordel for usb), men serialporten blir nok værende en stund til. Så godt som alt konfigurerbart nettverksutstyr (hvis man ser bort ifra low-end dsl-routere) konfigureres via serialporten helt til man får satt IP på utstyret. Jeg tror heller at PS2-kontaktene forsvinner før serialporten, selv om begge deler burde gå så man blir kvitt ISA-busen helt.

Lenke til kommentar
Jeg tenker nemlig på å investere i et PCI-skjermkort til et 3-skjermsoppsett, og dette kortet vil jeg ta med meg til min neste PC. Og siden jeg ikke vet om min neste PCI vil ha et hovedkort med SLI, så tenkte jeg det var tryggest å gå for gode, gamle PCI istedenfor PCI-E. Jeg har også forstått at det kan være trøblete å kjøre to stk ATi PCI-E skjermkort på et SLI hovedkort, etter en omtale på THG.

Hvis det er meningen at du bare skal ha mange skjermer, så går det helt fint med et PCI-skjermkort. De koster jo heller omtrent ingenting for tiden.

Men om du tenker på å ha litt grafikkytelse i tillegg også kan du bare glemme PCI, da er PCI-e definitivt veiene å gå.

Forresten er det null problem å kjøre to stk. ATi-kort i et SLi-HK ifølge THG (ett nVidia og ett ATi er trøblete).

Husk at når du skal ha mer enn to skjermer vil aldri SLi-funksjonen bli brukt uansett.

En annen ting: PCI-X vil aldri ta over PCI på desktop-markedet, der vil vi hoppe direkte over på PCI-e.

Lenke til kommentar

Hvis det er meningen at du bare skal ha mange skjermer, så går det helt fint med et PCI-skjermkort. De koster jo heller omtrent ingenting for tiden.

Men om du tenker på å ha litt grafikkytelse i tillegg også kan du bare glemme PCI, da er PCI-e definitivt veiene å gå.

Forresten er det null problem å kjøre to stk. ATi-kort i et SLi-HK ifølge THG (ett nVidia og ett ATi er trøblete).

Husk at når du skal ha mer enn to skjermer vil aldri SLi-funksjonen bli brukt uansett.

En annen ting: PCI-X vil aldri ta over PCI på desktop-markedet, der vil vi hoppe direkte over på PCI-e.

Hvordan kan du være så sikker på at PCI-X ikke kommer innom desktop-markedet? Denne er jo faktisk kompatibel med den "gamle" PCI-standarden og vil kunne gi en veldig myk overgang.

Når det gjelder ytelse osv. Hvem trenger ytelse på skjerm nr.3? Det råeste du noen gang kan finne på å gjøre der er å spille en film kanskje?

Lenke til kommentar
Det er vel fordi det ikke har kommet fullgode erstatninger enda. Paralellporten er på vei ut nå (til fordel for usb), men serialporten blir nok værende en stund til. Så godt som alt konfigurerbart nettverksutstyr (hvis man ser bort ifra low-end dsl-routere) konfigureres via serialporten helt til man får satt IP på utstyret. Jeg tror heller at PS2-kontaktene forsvinner før serialporten, selv om begge deler burde gå så man blir kvitt ISA-busen helt.

Parallellporten kunne med hell ha vært fjernet for lenge siden til fordel for USB. Og av alle de som sitter med forbrukerklasse hovedkort er det en ubetydelig gruppe som trenger å konfigurere nettverksutstyr vha. den serielle porten. Dette "behovet" kan enkelt stilles med et kontrollerkort, eller fullstendig fjernes vet at produsentene av dette nettverksutstyret går over til å bruke andre løsninger, ideelt sett USB.

Mange bruker fortsatt 3,5" floppies

Klarer du deg uten?

Ja, uten tvil. Produsenter av HW og SW/OS gjør det ikke alltid like lett, men det er relativt uproblematisk å klare seg uten floppydisks.

Lenke til kommentar

Nå var vel dette en tråd om hvor lenge PCI kommer til å henge med, men siden det var litt snakk om parallell- og serie-porter her (litt off-topic men...), synes selv det er litt rart og en smule irriterende at parallellporten og mer enn èn serieport fortsatt må henge seg med på dagens hovedkort for desktop markedet. Om man absolutt trenger de portene (slik som èn serieport for ruter- og switch config, eller for min del, fjernkontrollen til tvkortet), hvorfor ikke la de sitte på egen brakett som kobles til HK? Som et eksempel så har jeg et SB Audigy SB1394 (Audigy med FireWire) og der er joystickporten henvist til en egen brakett. Altså slik brakett som festes bak ut fra et PCI spor. Så kunne HK-produsentene fylle den plassen parallell- og den ene serieporten satt med USB 2.0 og FireWire porter. Kunne få plass til 4, ja sikkert både 5 og 6 USB porter der. Nå følger det jo med brakett med USB og FireWire porter med mange hovedkort, men hadde gjerne sett at de byttet plass med de to legacy portene. Skulle vel tro at de fleste desktop maskiner har mer behov for USB enn en parallellport og to serieporter i dag, eller hur?

Edit: Kanskje litt uklart oppi her, men mener ikke å kaste begge serieportene, bare den ene. Altså flytte parallellporten og EN av TO serieporter til egen brakett, ikke begge serieportene. Eller, for min del, flytt begge serieportene, men er sikkert greit for noen å ha èn igjen, de er jo så små uansett...

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Parallellporten kunne med hell ha vært fjernet for lenge siden til fordel for USB. Og av alle de som sitter med forbrukerklasse hovedkort er det en ubetydelig gruppe som trenger å konfigurere nettverksutstyr vha. den serielle porten. Dette "behovet" kan enkelt stilles med et kontrollerkort, eller fullstendig fjernes vet at produsentene av dette nettverksutstyret går over til å bruke andre løsninger, ideelt sett USB.

Hvordan ser du for deg at USB skal fungere til dette? Du vil da måtte være avhengig av adresser osv ettersom USB ikke nødvendigvis er en punkt-til-punkt forbindelse. Ettersom du da må inn med adresser så vil dette måtte være en unik adresse for hver eneste enhet, noe som igjen gjør at store deler av poenget blir borte.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du være så sikker på at PCI-X ikke kommer innom desktop-markedet? Denne er jo faktisk kompatibel med den "gamle" PCI-standarden og vil kunne gi en veldig myk overgang.

Prisen

Når det gjelder ytelse osv. Hvem trenger ytelse på skjerm nr.3? Det råeste du noen gang kan finne på å gjøre der er å spille en film kanskje?

Flysimulator er gøy å spille på 3 og 4 skjermer. Alle har sitt bruk vet du.

Lenke til kommentar

Prisen

Flysimulator er gøy å spille på 3 og 4 skjermer. Alle har sitt bruk vet du.

Prisen kan være et punkt, men det er ikke så veldig stor forskjell.

Tror ikke mad_arab spiller flysim, derimot går det sikkert en del i poker :D

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere:

Om du ikke trenger ytelse kan du gå for et sånt og håpe på at det finnes PCI i fremtide. Hvis PCI mot formodning skulle forsvinne har du ærlig talt ikke tapt mer enn 400 spenn.

Trenger du derimot litt ytelse, så er PCI-e veien å gå. Det vil da koste mer, men samtidig være mer fremtidssikkert.

Lenke til kommentar

Er ikke PCIe bare til skjermkort? Eller kan du ha andre ting i det som vanligvis står i PCI i den også? Var da sikker på at det bare var skjermkort jeg... men jeg tror ikke PCI er på vei ut, for lydkort, nettverkskort osv. vil nok ikke trenge den ekstra båndbredden (ennå). ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...