Gå til innhold

Hva kan man forvente av vannkjøling?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva man kan forvente av performance av et vannkjølingssett?

 

Jeg har nå installert Asetek VGA/Chipset/CPU kjølesett (ca 3200,- hos Komplett) med en abnorm radiator med tre 120 mm vifter som går på 7 volt. (Herre min, for et rabalder på 12v... tenkte hele møkka skulle lette....)

 

Har overklokka systemet med 10%, og har nå spilt rått i 45 min online med F1Challenge 99-02 med absolutt all grafikk på fullt og på 1600x1200x32

 

Jeg fikk opp følgende data:

Grafikkort (overklokka til 555/570 core/memory): Max 47 grader

CPU: 50 grader.

 

Litt bekymret for HD, som viste seg å ha hatt godt over 50 grader.

 

Er dette akseptable temp'er?

 

Har ingen annen form for kjøling.

 

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.... Og som alltid, blir romtemperaturen uteglemt.

 

Skal man i det hele tatt kunne vurdere tallene dine, du også oppgi rom / lufttemperatur!

Det viser seg jo høyst varierende hvordan folk vil ha det rundt seg. Noen trives jo best i 18-20grader, mens andre storkoser seg om romtemp er 25grader eller mer!

 

Det bør være unødvendig å nevne, men til syvende og sist er det nettopp romtempen / eller rettere sagt, temperaturen på luften inn i radiatoren som avgjør resultatet.

Det hjelper ikke med verdens råeste vannkjølingsutstyr, om lufta holder 25-30grader!

Vanntemperaturen vil aldri kunne bli lavere enn lufttemperaturen, i beste fall kan man oppnå å komme ned imot 2 til 4grader over lufttemp.

Har man 25grader i rommet, så kan man fort regne ut at vanntempen blir liggende rundt 30grader.

Kjører du full pupp på maskinen en stund, så er det ikke urimelig at CPU-temp blir liggende 15 til 20grader over vanntemp. De beste blokkene kan klare et noe bedre resultat, men det differ sjelden med mer enn 2 til 4grader.

Når du overklokker, så kjører man gjerne opp CPU-spenninga litt, noe som selvfølgelig også vil føre til en høyere CPU-temp.

Dine 50grader ser derfor ikke urimelige ut, vel og merke om resten av tallene stemmer sånn noenlunde.

Du sier at du ikke har noen annen form for kjøling i maskinen.

Ingen kabinettvifter heller? Da er det vel ikke annet å vente enn at HDD-temp også blir ganske høy...

Lenke til kommentar

Takker for svaret.

 

Tempen i rommet varierer fra 19 - 25 vil jeg tro.

Liker ikke varme rom, så vinduet er ofte åpent, og radiatoren ligger omtrent i vinduskarmen.

 

Har heller ingen kabinettvifter, så jeg må nok gjøre noe med HDD-tempene.

Lenke til kommentar

min lille erfaring med vannkjøling er at det ikke blir så fordømt kaldt, men at når en har mye effekt på, så blir ikke temperaturene så høye heller.

 

kombinert med lite støy er det helt OK for meg.

 

Men dersom du har 50 grader kosntant i et rom som ikke er så varmt, vill jeg for sikkerhets skyld sjekka at monteringen var god, ingen brukne vinkler på slangene osv.

 

Sett om all luft var ute av systemet. Jeg hadde radiatoren på toppen i mitt oppsett, kjølte dårlig, men når jeg snudde kabinettet på hodet viste det seg at det var en luftboble i radiatoren.

 

Så litt forsiktig akrobatisk øvelser med kabinettet kan være nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...