Gå til innhold

Kan en bytte HD'er mellom bærbare?

Anbefalte innlegg

Jeg har et variert utvalg av bærbare maskiner, alle IBM. Så trenger jeg å bruke fdisk på en av dem, men den har ikke diskettstasjon. Kan jeg ta HD'en ut, og putte den rett inn i en eldre maskin, og bruke denne diskettstasjonen? Er det liksom et "standardmål" må bærbare harddisker slik 3.5 er på stasjonære?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

standardmålet på hdd til bærbar er 2,5" ja, men du får de i 9mm og 12mm tykkelse. Hvis du har lagt inn xp på disken så spørs dem om du klarer å boote opp den andre maskinen. Jeg har prøvd dette selv og da har ikke den andre maskinen klart å boote opp. Har lest et sted at xp er litt vansklig på dette.. men bare å prøve, skader ikke ;)

Lenke til kommentar

Når du skal bruke fdisk, spiller det jo ingen rolle hva som er på disken fra før. Det er riktig som det er sagt at tykkelsen på eldre disker kan være et problem.

Du er oppmerksom på at du kan kjøre fdisk og lignende fra en CD? Du brenner innholdet av oppstartdisketten til en CD og velger "make bootable" i menyen til brennerprogrammet.

Når du skal bruke den på en maskin må du antagelig inn i bios og velge og starte fra CD Rom.

Endret av ols
Lenke til kommentar

Det jeg har gjort er å brenne innholdet av Win98 boot diskett til en CD, og jeg brukte enten Nero eller Easy cd creator, husker ikke helt. Begge har denne "make bootable" funksjonen, men den kaltes kanskje ikke helt det samme i menyen. Hvis du ikke har diskettstasjon og brenner på samme PC må du finne en omvei, eller en annen måte. Jeg har ikke brukt Caldera tror jeg, bortsett fra at den kanskje ble brukt på Drive Image disketten jeg hadde en gang, og den hadde jo noen vanlige DOS funksjoner. Men det er sikkert verdt å prøve.

Lenke til kommentar

Gromit har jo rett i at du kan gjøre disse vanlige tingene med en XP CD. Men DOS virker på et lavere nivå, og gir deg litt mer kontroll (som å slette alle typer skjulte partisjoner).

Trådstarter, fra disketten må du først kjøre fdisk. der sletter du og oppretter evt nye partisjoner. Det skulle ikke være vanskelilg å finne bruksanvisninger på nettet, hvis du trenger det. Deretter må du formatere med format kommandoen.

Etter at det er gjort, skriv

fdisk /mbr

når kommandolinjen kommer opp, og trykk enter. så får du en MBR så god som ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...