Gå til innhold

Grønskolling skal kjøpe seg digitalkamera. Hva ska

Anbefalte innlegg

Har tenkt til og kjøøpe meg nytt kamera men er rimelig fersk.

Har lest at for å kunne ta gode bilder som skal kunne fremkalles bør jeg ha minst 3 Megapixler. Ting som jeg synes er viktig er at skjermen er stor og lett å bruke. Helst over 3x optisk zoom. Det viktisgste er rask lukketid ettersom jeg drier med kampsport og da er det greit å få bilder midt i et spark. Noen forslag?

Krav

3mpx+

gjerne over 3x optisk zoom

stor skjerm

brukervennelig

Veldig lav lukketid.

Om dette er mulig å skaffe inkludert et minnekort på 256MB til 0-3000kr hadde det hvert kjempe, men kan strekke meg til 4000 om det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tenkt til og kjøøpe meg nytt kamera men er rimelig fersk.

Har lest at for å kunne ta gode bilder som skal kunne fremkalles bør jeg ha minst 3 Megapixler. Ting som jeg synes er viktig er at skjermen er stor og lett å bruke. Helst over 3x optisk zoom. Det viktisgste er rask lukketid ettersom jeg drier med kampsport og da er det greit å få bilder midt i et spark. Noen forslag?

Krav

3mpx+

gjerne over 3x optisk zoom

stor skjerm

brukervennelig

Veldig lav lukketid.

Om dette er mulig å skaffe inkludert et minnekort på 256MB til 0-3000kr hadde det hvert kjempe, men kan strekke meg til 4000 om det skulle være nødvendig.

Av det du skriver, og måten du skriver på, forstår jeg at du faktisk er en grønnskolling på området. Hvor skal man da begynne? Tror det lureste er å lese noe om fotografering for nybegynnere. Begynner du å diskutere her på Forumet tror jeg det, for din del , bærer feil av sted.

Lenke til kommentar
Av det du skriver, og måten du skriver på, forstår jeg at du faktisk er en grønnskolling på området. Hvor skal man da begynne? Tror det lureste er å lese noe om fotografering for nybegynnere. Begynner du å diskutere her på Forumet tror jeg det, for din del , bærer feil av sted.

Hvem sier jeg har tenkt til å diskutere på denne delen av forumet? Isåfall får jeg ikke lov til det siden jeg ikke kan noe om kameraer? rævkjørt holdning kaller jeg det.

Tingen er at jeg har lyst på et kamera så jeg kan ta bilder til hjemmesider og feriebilder. Ikke noe mer en det. Tror det kommer ganske klart frem at jeg ikke skal bli proff fotograf.

Lenke til kommentar

IXUS 700 er helt sikkkert et godt kamera, men til det jeg opfatter som trådstarters behov har det nogle mangler: Kun 3 x optisk zoom, dårligere vidvinkel og langsommere end Ricoh (selvom det stadig er responsivt).

Tror du vil få ekstra stor glæde af Ricohs gode vidvinkel (mener den er 28 mm mod IXUS 37 mm) til indendørs billeder.

Lenke til kommentar
IXUS 700 er helt sikkkert et godt kamera, men til det jeg opfatter som trådstarters behov har det nogle mangler: Kun 3 x optisk zoom, dårligere vidvinkel og langsommere end Ricoh (selvom det stadig er responsivt).

Tror du vil få ekstra stor glæde af Ricohs gode vidvinkel (mener den er 28 mm mod IXUS 37 mm) til indendørs billeder.

https://prisguiden.no/vis_produkt.php?pro...&view=techinfos

dette altså? Var litt dyrt da.. Tror jeg trekker tilbake det med 4000kr maks:S

Men det så lekkert ut.

Edit: ser at lukketiden er 1/2000 sek. Dette er jo det samme som på de fleste kameraer. Betyr det at det faktisk er det samme, eller er det flere ting som spiller inn?

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar

Hvem sier jeg har tenkt til å diskutere på denne delen av forumet? Isåfall får jeg ikke lov til det siden jeg ikke kan noe om kameraer? rævkjørt holdning kaller jeg det.

Tingen er at jeg har lyst på et kamera så jeg kan ta bilder til hjemmesider og feriebilder. Ikke noe mer en det. Tror det kommer ganske klart frem at jeg ikke skal bli proff fotograf.

Tull og tøys, du kan skrive hva du vil! Forresten, du har jo oppnevnt deg selv som grønnskolling, ikke jeg!

Lenke til kommentar
Edit: ser at lukketiden er 1/2000 sek. Dette er jo det samme som på de fleste kameraer. Betyr det at det faktisk er det samme, eller er det flere ting som spiller inn?

Lukkerid og udløserforsinkelse er IKKE det samme. Lukkertiden har du på mage kameraer selv kontrol over, men selv med en hurtig lukkertid kan mange kameraer stadig godt have en betydelig udløserforsinkelse.

Udløserforsinkelse er tiden der går fra du trykker på udløseren til billedet er taget, og i denne tid skulle kameraet også gerne have fundet fokus. Det er der stort set ingen små kompaktkameraer der gør hurtigere end Ricoh Caplio R2 og selvom mange andre kameraer også har lukkertider ned mod 1/2000 sek bruger disse kameraer længere tid på at låse fokus og dermed på at tage billedet.

dette altså? Var litt dyrt da.. Tror jeg trekker tilbake det med 4000kr maks:S

Men det så lekkert ut.

Efter min mening virker prisen i produktguiden noget høj, og det skulle være muligt at fidne kameraet noget billigere

Lenke til kommentar
Er lukketiden jeg mener, slik at man kan ta gode bilder av ting i fart.

Normalt sett vil raske lukkertider kreve godt lys eller dyre kameraer. Dette vil du fort oppdage hvis du stiller lukkertiden manuelt. Jeg bare sier det for å spare deg for senere ergrelser, eller at du kan gå noe opp på budsjettet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...