Gå til innhold

Surround-reciever i prisklassen 3000-5000

Anbefalte innlegg

Siden jeg selger min NAD C 350 forsterker så tenkte å gå over til surround. Jeg liker ren og fin lyd, men recieveren må også gi spark fra seg slik at den kan drive mine Dali 505 fronthøyttalere som forhåpentligvis ligger i posten. Har også tenkt å oppgradere med senterhøyttaler og bakhøyttalere når pengene strekker til. Har subwoofer koblet til en stereo forsterker så recieveren må ha PRE OUT eller noe lignende.

Ellers tror jeg nok at Harman/Kardon passer godt. Var fornøyd med min C 350 integrerte forsterker men har hørt mye dårlig om NAD sine recievere i det siste.

Hvilken reciever passer til meg, i prisklassen 3000-5000 kr? (helst brukt)

Endret av Jtand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha en bra forsterker, bør du vite noen små ting.

Ikke kjøp en forsterker med for lite effekt. Det kan resultere i sprengte høyttalere hvis man drar litt for hardt på under en fest. En forsterker som er målt i DIN-effekt er ikke like sterk som en forsterker med samme effekt målt i RMS. RMS er den mest reelle effektmålingen.

Kjenn på vekta, og prøv å se om transformatoren er stor. Dette er ofte en god indikasjon på at det er stor strømforsyning, og derfor gode muligheter for å få levert nok strøm til høyttalerne under en fest :yes:

Separate transistorer er en fordel fremfor intergrerte forsterkertrinn. Men blir dette for teknisk for deg, kan du se bort fra dette punktet.

Merker som jeg har gode erfaringer med er Yamaha og Sony. Disse produsentene har gode forsterkere i 5000 kr klassen. Styr unna de billigste, fordi du får hva du betaler for!

Lenke til kommentar

Hva med å prøve noe nytt?

Feks. Teac?

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=1,90,99&id=1016

Den skal være god ifølge de på hifi centeret!

Du har jo også mulighet for og kjøpe deg en Marantz, der må du vel kanskje se litt på brukt markedet om du skal ha en god klasse der for den summen du oppgir.

Du har også Yamaha Recivere, feks RX-V750 tror den har en prislapp rundt 4500kr.

*ble litt mye DU her :p *

Endret av Morten A
Lenke til kommentar

Du har også Yamaha Recivere, feks RX-V750 tror den har en prislapp rundt 4500kr.

Hifi centeret skryter selvfølgelig av sine egne produkter. Som sagt tidligere på forumet: Yamaha lager mopeder og sånt.... :whistle:

Lenke til kommentar

Harman/Kardon AVR 135 = 4995 kr

Harman/Kardon AVR 235 = 5995 kr

Harman/Kardon AVR 230 = 5995 kr

Harman/Kardon AVR 330 = 5995 kr

Her har jeg laget en prisliste over aktuelle H/K. Hvilken bør jeg velge om jeg kjøper?

Endret av Jtand
Lenke til kommentar

Hifi centeret skryter selvfølgelig av sine egne produkter. Som sagt tidligere på forumet: Yamaha lager mopeder og sånt.... :whistle:

Så din mening er at Yamaha ikke kan levere kvalitets recivere fordi de lager mopeder?

Yamaha har vunnet en rekke tester oppigjennom med sine recivere.

De er verken de beste på markedet og værtfall ikke de dårligste for å si det sånn :)

Du kan jo prøve deg på en sånn japse reciver Onkyo som har vunnet noen tester over Yamaha ...

Lenke til kommentar

Dali 505 er jo små høyttalere som de fleste reciverne ikke vil ha noe problemer med å drive. For å si det rett ut,du kan ikke forvente deg å spille særlig høyt med Dali 505.

Et eksempel på en reciver som vil drive 505 uten problemer er DENON AVR-2105 til 4995 kr.

Det er en god og veldig brukervennlig reciver.

Vær klar over at de nye Versjon 2 reciverne til Nad er forbedret en god del,så det du har lest om tidligere modeller gjelder ikke de nye.

Jeg har en kompis som kjøpte seg en NAD T753v2 for et par måneder siden og han er storfornøyd med den. Det har ikke vært noe tull med den og viftestøyen som var på de tidligere modellene er borte.

Jeg har selv hatt en Harman/Kardon AVR-330 og kan anbefale den hvis du har råd. Den har tidligere kostet 7995,men koster nå 5995 kr. Det er et godt kjøp.

Teac'en må du ikke vurdere en gang. Det er en strømsvak reciver med dårlig brukervennlighet. Den veier bare 10 kilo (Nad 753 veier over 20 kilo),så det sier seg selv at strømforsyningen er knøttliten.

Edit:Morten A anbefaler deg Yamaha og Onkyo også. Disse 2 merkene bør du absolutt ta med i vurderingen din fordi det er gode recivere. Feilprosenten på Yamaha og Onkyo er også veldig lav på grunn av høy byggekvalitet og jevnt over gode komponenter. Det er også netopp disse 2 merkene som har vunnet flest tester de siste årene.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Dali 505 er jo små høyttalere som de fleste reciverne ikke vil ha noe problemer med å drive. For å si det rett ut,du kan ikke forvente deg å spille særlig høyt med Dali 505.

Et eksempel på en reciver som vil drive 505 uten problemer er DENON AVR-2105 til 4995 kr.

Det er en god og veldig brukervennlig reciver.

Vær klar over at de nye Versjon 2 reciverne til Nad er forbedret en god del,så det du har lest om tidligere modeller gjelder ikke de nye.

Jeg har en kompis som kjøpte seg en NAD T753v2 for et par måneder siden og han er storfornøyd med den. Det har ikke vært noe tull med den og viftestøyen som var på de tidligere modellene er borte.

Jeg har selv hatt en Harman/Kardon AVR-330 og kan anbefale den hvis du har råd. Den har tidligere kostet 7995,men koster nå 5995 kr. Det er et godt kjøp.

Teac'en må du ikke vurdere en gang. Det er en strømsvak reciver med dårlig brukervennlighet. Den veier bare 10 kilo (Nad 753 veier over 20 kilo),så det sier seg selv at strømforsyningen er knøttliten.

Edit:Morten A anbefaler deg Yamaha og Onkyo også. Disse 2 merkene bør du absolutt ta med i vurderingen din fordi det er gode recivere. Feilprosenten på Yamaha og Onkyo er også veldig lav på grunn av høy byggekvalitet og jevnt over gode komponenter. Det er også netopp disse 2 merkene som har vunnet flest tester de siste årene.

hvilke høytalere bruker du op h/k 330`en ???

lurer litt på hvor "sterk" den er

Lenke til kommentar
hvilke høytalere bruker du op h/k 330`en ???

lurer litt på hvor "sterk" den er

Jeg har ikke H/K'en lengre,men jeg brukte JBL Northridge E-90 på den.

Det var uten tvil en sterk reciver.

JBL'ene er forresten til salgs hvis noen av dere har lyst på gode og billige høyttalere med masse trykk.

Jeg har forøvrig Patos Lyric 402 og Vincent SV-233 nå,så JBL'ene står nedpakket i orginaleskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...