Gå til innhold

socket A, størrelse på cpu, og kobberblokk

Anbefalte innlegg

Det er ingen problem å få sirkulajson i systemet med pumpa, men vatnmengden er liten.

Vanlege akvariepumper som vert mykje brukt til kjøling ligger ca. 500 - 1200 liter/time.

Men mottrykket er svært lite. 0.2 - 0.5 bar. Noko som gir mindre gjennomstrauming enn ved fri gange.

7 bar er nok litt overkill. Det vert eit problem å få systemet tett.

Dersom du vil ha eit system med ekstremt høgt gjennomstraumning kan du kjøra to pumper parallellt.

eks på pumpe eheim 1250

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men det største problemet er hvor stor flaten er på socket A cpuen min, tenker den skal få teste den første vannkjølinga mi :D planen er å bygge alt ut i fra deler som ikke er kjøpt fra databutikker :D men men, ser ut som om jeg må bøye meg for ei eiheim pumpe

Lenke til kommentar

Eg har ikkje erfaring med eheim pumpene. Etter det eg husker er heile pumpa av plast, og eg trur nipplane er skudd fast.

Eg har hydor. Er ikkje fornøgd. Plast drit. Har hatt den eit år og lager mykje rare lydar. Tar nok snart kveld.

Eg har eit par c-system mark 2 pumper liggande som eg skal montera inn parallellt. Har ikkje fått tid enda. Heile pumpa er laga i aluminium, og har gode mottrykkseigenskaper.

compare1.jpg

Endret av Ødd
Lenke til kommentar
du har aldri testa dei alu pumpene?

Har kun testa litt i vasken . Gjekk stille. Prøvde ikkje så mykje med dei. Hadde berre eit par korte slangestumpar. Førseintrykket mitt av pumpa var bra. "Kjendes god å holde i"

Såg ut til å vere av god kvalitet. Hater plast, går så lett i stykker.

Edit:

Tidlegare post av meg: c-system erfaring??

Endret av Ødd
Lenke til kommentar
jeg er no ikke så sikker på det..... jeg har sitt i "den mekaniske bibel"

1000cm er ikke 1 liter...... der er du på veldigt dyptvann.

skal prøve å motbevise deg med litt innvikla matte.

du er enig at 1 kubikkcentimeter er V=AxH eller! 1cmx1cmx1cm (LxBxH) for å slippe å rekne ut A(grunn arealet).

pumpa leverer 1000ccm3 (kubikkcentimeter)

ved å gjøre om cm3 til m3 gjør vi slik:

1000cm3

------------=10m3!!! (kubikkmeter)

100

ikke enig?

er du enig i at 1 m=100cm 100cm= 1000mm

enig i at 1cm3 = 1cmx1cmx1cm?

så kan du selv ta og lage/tenke deg en firkant 1x1x1m

håper du forstod det, blei kansje litt for tungt helt på slutten

edit: skrivefeil

Unnskyld meg, men maken til sludder og vås er det lenge siden jeg har sett!

Så jeg er på dypt vann? :hmm:

Er det noen som virkelig er i ferd med å drukne nå, så er det vel deg unge mann!

Det er riktignok en god stund siden jeg satt på skolebenken, men jeg kan i alle fall huske hva slags karakter jeg fikk på slike regnestykker; "Lite godt", skrev lærær´n, med rød strek under!

Og det var den absolutt dårligste karakteren man kunne få i grunnskolen, i 1958.

Som du nå forhåpentligvis skjønner, så er jeg nok noe eldre enn deg. I mitt relativt lange liv har jeg holdt på med mye rart, og har ikke sjelden hatt behov for å regne ut volumet av både ditt og datt, og jeg tør mene at jeg fortsatt er i stand til å lese tekniske data, og forstå dem.

Derimot er jeg ikke fullt så sikker på at du er like stødig, når du blar i din "Mekaniske Bibel"?

Selv om du nå antakelig har forstått at du har bommet litt her, fant jeg allikevel grunn til å gi deg et svar, jeg også.

--

Trenger du en passende vannpumpe, så er det ikke verre enn at du kan sjekke vannkjølingsseksjonene på de fleste webshops som selger slikt. Jeg kan jo nevne i fleng; Komplett, Microplex, PS-data, webzoo.net, osv osv.

Så får jeg håpe at dette ikke ble for tungt for deg da, og lykke til videre!

Lenke til kommentar

hehe, nei jeg tar det ikke tungt jeg :D jeg såg på feil plass i den boka jeg såg i, jeg blanda inn noe tull med dm3, men men, er vaffal godt å vite at den pumpa ikke var noe tess i, men du skrue kompis, du er litt for skarp synst jeg, har lest flere poster der du er meget kvass i enkelte tilfeller, må huske at selv om du er admin, så er du like mye verd som meg, men for all del, er ikke en krangel jeg vil ha, vil bare ha hjelp jeg :D, men det var faen ikke good rekne stykke jeg satt opp når jeg ser på det no :D, den tar jeg imot asså :D er faen ikke verdigt engang :D hehe :blush::blush::blush::blush::blush::blush:

Lenke til kommentar

men men, la oss no drite i min dårligere side i matte, hehe(fikk faktisk bra karakter på slutten av skolen men men)

denne måten der folk bruker plexi glass på vannblokkene, har det noe faktisk for seg? eller er det bare for å kunne kikke på vannen som strømmer forbi?

jeg har komme fram til at jeg skla frese ut veggene og kjøleribba i blokka, og så er valget 2, enten slenge på en plexiglassbit, eller en kobber bit!.

om jeg hiver i plexiglaset så er den jo forholdsvis lett å bearbeide og har ett pluss med at jeg kan enkelt lage til noe kjapp festeordning på den, men den negative siden er i forhold til det jeg har lest her, at plexi har en tendens til å svikte med tiden, fks sprekker og ødlegger for millioner.

det med kobber er jo egentlig grett, men mye vanskeligere å lage seg noe skikkeligt feste, men, da vil jeg jo få et skikkeligt moment på skruene som skal holde fast bunn og lokk på kjøleblokka.

noen innspytt her?

Lenke til kommentar
skrue er du seriøse 58 år gammal? :thumbup:

nej han er 47 år gammal men dette er vell ikke Topic i dene tråden vel å diskutere skrues alder? la no han være så gammal han er så diskuterer vi vann pumper i stedet =)

jeg vil anbefale en av eheim pumpene di har på micro plex.

virker som du super radiatorene dine er litt trøkk å så mulig du hadde gjort ett godt kjøp med eheim 1250 som driver 1200liter i timen :hmm:

yeih post nr 900 :=)

Endret av Margarus
Lenke til kommentar

Njah ipo, noen vil vel kanskje synes at jeg av og til er litt "skarp" som du sier?

Men la meg få lov til å si, at jeg svært sjelden ser det blir kommentert.

I de relativt få tilfellene jeg kanskje har tatt i litt, er når innlegg eller kommentarer mer enn grenser opp til det usaklige, eller om disse blir direkte personrelatert.

Som moderator har jeg faktisk plikt til å påpeke slike ting, enten man liker det eller ikke.

Samtidig kan jeg gjerne innrømme at jeg kan gjøre mine feilvurderinger, men det skal visstnok være en menneskelig svakhet....

Strengt tatt burde jeg nok i mange tilfelle ha vært atskillig skarpere, og i så måte finner jeg det beleilig å påpeke språkbruket ditt, i tillegg til din overdrevne bruk av smileys!

Husk på at det finnes retningslinjer for slikt. Kanskje du burde lese dem?

---

Hjelp vil helt sikkert du og andre få, men det går som regel litt lettere om man i det lengste argumenterer og spør på en saklig måte!

---

Ja, jeg fyller snart 58, (Margarus) og er nok i mange´s øyne "steingammal".

Men av og til kan jo de erfaringene jeg har tilegnet meg i løpet av disse årene, også komme til nytte her.

Så du får belage deg på å stå ut med meg en stund til, jeg har ikke tenkt å gi meg riktig ennå! :p

Da avslutter vi denne lille disputten her og nå, og foreslår at vi heller går over til å konsentrere oss om det opprinnelige temaet.

Og som sagt; Justér både språkbruk og "smileybruk" for fremtiden, så vil også du være med på å heve kvaliteten på forumet.....

Lenke til kommentar

ja det er grett det med den pumpa, når jeg tenker meg om så har jeg jo i bunn og grunn ikke noe stress med at det er 1/2" retur på den, siden jeg skal ha 2 retur slanger fra cpu, og da kan jeg jo glatt ta 2 returslanger på 3/8" til en y-kobling 1/2" som går i pumpa, rekke følgen jeg hadde tenkt var: pumpe ->radiator -> cpu -> retur.

har jeg gjedna tenkt feil her?`og bare for å nevne det så sliter jeg fortsatt med å finne størelse på cpu (socket A)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...