ipo Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 hei igjenn, denne gangen skla jeg prøve å fyre alle spm i samme post, men som topic sier, så lurer jeg altså på hvor stor cpuen er til socket A, da tenker jeg på mm, og hvor stor er avstanden mellom hullene? er meget takknemlig for svar Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hei, Prøv denne: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/16...ocket%20mal.gif Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 WOW, der var du jo!! Kveldens beste gjensyn, i mine øyne! Litt OT dette, men det får våge seg. Lenke til kommentar
ipo Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 takk takk,artic det hjalp meg mye! over til neste spm, jeg såg på en artikel om en fyr fra OK som lagde seg en vannblokk, men jeg klarer ikke å slå meg til ro med, hva stoff han bruker når han lodder 2 kobber biter sammen (Prosjekt TDX-klone). jeg rekner med han brukte levende flamme når han lodda dette, hva virkning har dette på kobberen? for når vi gjør en feil på jobben når vi valser noen pumpehus, så skal det ikke mer til en at stålet får 50 grader C, før det bøyer seg permanent, derfor spør jeg hvordan kobber reagerer på levende varme. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 LOL! "Fyren" var vel antakelig meg, om jeg ikke misforstår? Men levende / åpen flamme skal du i alle fall unngå om du skal lodde kobber. Det som da meget fort kan skje er at overflaten på kobberet oksiderer ved at den blir for varm, og da vil tinnet slett ikke bite! Om du ønsker, kan du lese litt mer om lodding av blokker etc her: http://overklokking.no/guides/loddeguide/index.html Følger du den "bruksanvisningen" så bør også resultatet bli vellykket! Lenke til kommentar
ipo Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) "Komfyr- eller propanmetoden må brukes" sitat fra den artikelen. ok, godt det, men når du skrev propanetoden så gikk jeg ut i fra at du brukte flamme på den, når du "sveise" ribben til kobberplaten. men men, hehe, er godt å bli retta på da, så slipper jeg å gjøre feil , men alikavel så fikkjeg ikke svar på hvordan kobber reagerer på varme, spess i så tynne lag som skal til i en blokk. men anyway! takk for hjelpa:D Endret 9. mai 2005 av ipo Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Joda, du fikk jo svar på det? Om kobberet blir utsatt for (for) mye varme, så oksiderer det! Men det "slår seg" ikke på samme måte som en stål- eller jernplate. Det som i tillegg skjer med kobber ved for sterk oppvarming, er at det mykner i konsistensen. Noe som i og for seg ikke er noen ulempe, men primært er det jo loddinga det er snakk om her. Om du ser godt etter på bildet (i loddeguiden) hvor propanflammen brukes, så vil du se at kobberet også i den sammenheng varmes opp indirekte, ved at det er plassert på en plate av aluminium. Lenke til kommentar
ipo Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 jepp, jeg leste loddeguiden, missforsto jeg ser du når du nevnte propanvarming, men no har jeg det vaffal klart for meg ja det var hvordan den "slår" seg i varme, men det er good, no sliter jeg med å finne kobber plate. men takk for hjelpen Lenke til kommentar
ipo Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 skrue: http://overklokking.no/artikkelbilder/15440/pics/22.jpg dette bildet er etter en del pussing om jeg ikke tar helt feil, hvordan har du fått vekk tinnfargen? eller har jeg missforstått igjenn? hva brukes til å lodde kobber med? :S Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 "Tinnfargen"? Om du tenker på selve loddeskjøten mellom kjøleribbe og plate, så ser du den lettere på dette bildet: For å lodde sammen kobber, bruker man loddetinn med tilsatt flussmiddel, og gjerne noe ekstra loddepasta i tillegg. Leste du loddeguiden for fort? Lenke til kommentar
ipo Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) ja jeg gjorde vell det hehe jeg lærer nok aldri der hehe, men vi får se, har plan om å bygge 2stk vannblokker, en skal jeg frese til, den andre skal jeg lage slik du har gjort skrue. så får vi se hva som er best. gleder meg til pumpa kommer, har fått tak i radiator til et sveise apperat, så no gjennstår det bare å vente på noen italienske pumper som kommer i posten litt info om pumpen: *max pressure (bar): 7 *max flowrate (cc/min):1000 (dvs, 100kubikkmeter i min [MAX!!!!]) *Noise [dB(A)] at p=0 Bar/20cm: 67.8 bråker litt, men skal være pålitelig, den type pumpe brukes i blant anna: Vacuum cleaners Medical Equipment Dental Equipment Water Gasifying Equipment så jeg håper den klarer å presse vannet gjennom 4lag radiator "rader", noen som har noen komentarer osv. kunne trengt litt hjelp, om det er noe jeg overser osv. Endret 10. mai 2005 av ipo Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Unge mann, du har nok mer å lære: 7bar er et vanvittig høyt trykk i et vannkjølingssystem! Det finnes nok ikke en eneste vanlig vannkjølingsblokk som kan tåle et slikt trykk! For ikke å snakke om slangene, som må være armerte. PVC og alt annet går føyka ved et slikt trykk! Men du er heldig, for et så høyt trykk vil du normalt aldri oppnå med den pumpa. Saken er nemlig den, at 1000 cc/min tilsvarer futtige én liter i minuttet! Og med en så liten flow, (60 ltr/t) så vil den aldri klare å bygge opp et slikt trykk. Og 60 liter pr. time blir nok i minste laget for vannkjølinga også... Du får finne frem fysikkboka di, og lese litt mer om kubikkcentimeter. I min verden er i alle fall 1000kubikkcentimeter (cubic centimeter) lik én liter. Jeg tror du skal forte deg med å avbestille den pumpa gitt! Lenke til kommentar
ipo Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) jeg er no ikke så sikker på det..... jeg har sitt i "den mekaniske bibel" 1000cm er ikke 1 liter...... der er du på veldigt dyptvann. skal prøve å motbevise deg med litt innvikla matte. du er enig at 1 kubikkcentimeter er V=AxH eller! 1cmx1cmx1cm (LxBxH) for å slippe å rekne ut A(grunn arealet). pumpa leverer 1000ccm3 (kubikkcentimeter) ved å gjøre om cm3 til m3 gjør vi slik: 1000cm3 ------------=10m3!!! (kubikkmeter) 100 ikke enig? er du enig i at 1 m=100cm 100cm= 1000mm enig i at 1cm3 = 1cmx1cmx1cm? så kan du selv ta og lage/tenke deg en firkant 1x1x1m håper du forstod det, blei kansje litt for tungt helt på slutten edit: skrivefeil Endret 11. mai 2005 av ipo Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 1cm = 0.1 dm = 0.01 m 1cm^2 = 0.01 dm² = 0.0001 m² 1cm³ = 0.001 dm³ = 0.000001 m³ => 1000 cm³ = 1 dm³ = 1 liter Du skal flytta komma lika mange gonger som eksponenten. Når det gjeld lodding av kopar med flamme (acetylen og oksygen), autogen, går det fint. Overflate oksidasjon kan vera eit problem dersom ein ikkje har stilt flammen riktig inn. Overskudd av oksygen i flammen gjer oksidasjon som skure nemner. Det største problemet er kraftig punktoppvarming. Spessielt på tynnplater, då vil ein oppleva at platene slå seg kraftig. Det er heller ikkje noko problem at kopar vert mjukt. Ein holder seg langt under smeltepunktet til kopar når ein lodar. Lenke til kommentar
ipo Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 er fortsatt ikke enig, men men. er jo min matte da Lenke til kommentar
ipo Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 men når jeg tenker meg om så må vell dm inn før meter. Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 er fortsatt ikke enig, men men. er jo min matte da okey prøver igjenn 1cm = 0.1 dm = 0.01 m Den er du med på 1 cm * 1 cm = 1cm² 0.1 dm * 0.1 dm = 0.01 dm² 0.1 dm * 0.1 dm * 0.1 dm = 0.001 dm³ 10 cm * 10 cm * 10cm = 1000 cm³ 10 cm = 1 dm 1 dm * 1 dm * 1 dm = 1 dm³ Lenke til kommentar
ipo Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 ja men i helvete da!, er ikke nok med den pumpa, skal trøss alt gjennom en stor radiator og en del slanger....... må nok slakte han som har fortalt meg at dette er gode ting Lenke til kommentar
ipo Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) noen som kan anbefale ei god, billig og ikke så bråkete pumpa? og noen som vet hvor stor en socket A cpu er i mm? det jeg fikk av en fyr lengre oppe i tråde funka ikke, dvs, så vidt jeg husker så er cpuen ganske firkanta, men det er den da ikke på den tegningen. Endret 11. mai 2005 av ipo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå