Gå til innhold

Hva er den "beste" vannkjølingen?

Anbefalte innlegg

Har vært borti vannkjøling før, med et waterchillsett som lakk som **** og nesten ødela 2 skjermkort. Mistet litt lysten da, men har blitt fristet igjen. Spør derfor hvilket sett som gir best performance når man ser på pris i tillegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannelig ikke lett å si.

Men det er ganske innlysende at et sett med godt designede blokker og en stor radiator er å foretrekke.

Det beste er nok kanskje å komponere et sett selv, ved å plukke fra øverste hylle hos de forskjellige produsentene.

Óg; Kvalitet har svært ofte sammenheng med pris, dessverre. :ermm:

Lenke til kommentar

Hmm, har kun sett at det er pumpene som har stoppet, har ikke lest noe om lekkasjer. Men hvis den lekker, får jeg vel erstatning for det den ødelegger?

Forøvrig tenkt å bruke radiatoren jeg fikk med waterchillsettet mitt i tillegg, slik at jeg får 2 radiatorer. Noen som vet om dimensjonene på slangene er de samme, og hvilke koblinger BW settet har? (Press-inn nippel, må man ha slangeklemme...osvosv?)

Lenke til kommentar

Skrue - flesteparten av de som har kjøpt bigwater på juletilbudet, har fått et sett som fungerer. Det mange ikke tenker på, er alle de som kjøpte dette, som har fått det til å fungere helt fint. Dette er de som ikke syter over "dårlig kvalitet", men heller kommenterer temp/ingenting. Dette fører igjen til at BigWater tråden blir oversvømt(bostavlig talt :p) av dårlige erfaringer, men dette kan jo ikke være realiteten. PSdata fører fortsatt BW, og det hadde de garantert ikke gjort, hvis 15% av alle som kjøpte det på juletilbudet hadde fått problemer med dette!

Jeg synes det blir for dumt å si at BigWater er et dårlig valg, bare fordi det er endel som har hatt problemer med det. Blir det lekasje, har man lovverket på sin side uansett.

Lenke til kommentar

_ammaz_:

Jeg synes at vinklingen blir litt feil, om man viser til lovverket om man får en lekkasje.

I praksis viser det jo at slett ikke alle er like villige til å følge (den noe diffuse) regelen, og dermed kan den som er "uheldig", risikere å brenne inne med problemet.

Montering av vannkjøling og andre inngrep i maskinen vil uansett alltid være litt preget av gambling, det bør alle som prøver seg være veldig klar over.

Dermed bør det også være klart at man løper er viss risiko for å sitte igjen med skjegget fullt av postkasser.

Jeg har jo også sjøl påpekt og antatt at 80-90% av problemene sannsynligvis er relatert til brukerfeil.

Likefullt er det påfallende at feil og mangler oppstår i den grad de gjør, (da snakker vi ikke bare om lekkasjer), noe som kan vitne om at kvaliteten (og løsningene som er valgt?) kanskje ikke holder det nivået det burde ha gjort?

Og at de forskjellige delene er så "skjøre" at de alt for lett bryter sammen under fingrene på de som kanskje ikke har all-verdens erfaring med håndtering av slikt utstyr, burde vel kanskje BW tatt høyde for?

Om ikke annet, så i alle fall med en god nok monteringsbeskrivelse. Så vidt vites, følger det ikke med noe slikt i settet?

Det er ikke til å komme forbi at det er en sammenheng mellom kvalitet og pris, og ingen skal komme å fortelle meg at et komplett sett til 5-600 kroner, befinner seg i toppskiktet, hva kvalitet angår.

Det er på bakgrunn av dette, at jeg vil mene at det settet "nok er et dårlig valg", for å sitere meg selv.

Men ok. Uttalelsen er kanskje gjort på et litt sviktende grunnlag, ettersom jeg ikke har testet eller sett dette utstyret "in real life".

Samtidig er ikke meningen min såpass bombastisk at jeg ikke anbefaler et slikt sett, men finner likefullt grunn til å vifte med en liten advarende pekefinger her.

Jeg finner det i alle fall ikke alldeles urimelig....

Lenke til kommentar

Skrue - det følger med monterings-anvisning i settet jo, bare ikke alle som klarer å følge den. ;)

Er fullstendig enig med deg på flere punkter, dog er jeg også uenig med deg. Bigwater er ikke "skjørt", hvertfall ikke slik jeg opplever det. Jeg har selv dette settet, og jeg er kanskje litt "beskyttende" ovenfor det. Kanskje jeg ikke vil innse at jeg har et produkt som ikke er i "ship shape"?

Jeg er selvfølgelig enig med deg, på at pris/kvalitet henger sammen. Når jeg kjøpte det(før jul), så betalte jeg den nette sum av 1031kr inkludert frakt. Jeg har ikke hatt noen problemer med dette, og slik jeg ser det, har ikke flere som har fått samme parti som meg, hatt problemer de heller.

Førstegangsbyggere og folk med tommler midt i håndflaten, burde ikke kjøpe seg vannavkjøling i det hele tatt. når det gjelder sprekkene som er i plexiblokkene, så tror jeg faktisk mange av dem, også er brukerfeil. Plexiglass er "skjørt" som bare rakker'n, og dette er det ikke så mange som vet. Ved montering, så strammer folk til det knaser(okey.. kanskje litt på kanten, men likevel.), noe som er dømt til å føre til lekasjer.

Jeg vil trekke en liten konklusjon her: BigWater leverer varene, hvis du har "skills" nok til å behandle det skikkelig(finnes så klart unntak, men de faller utenfor..). Jeg har bygd mange pc'r opp gjennom årene, og mener selv at jeg har kunnskap/erfaring nok til å begi meg ut på "vannavkjølingseventyret". Kanskje noe å tenke over, når jeg har hatt settet i snart et halvt år, og det fungerer likebra fortsatt?

Lenke til kommentar

Nå skal vi ikke dra denne diskusjonen for langt, det har neppe noen hensikt.

Men jeg vil allikevel legge til følgende:

Om det følger med monteringsanvisning i settet, er det jo nesten enda mer rart at noen (mange?) har problemer. Men som du sier; Ikke alle klarer å følge den. Er det slik, så er det vel på kanten til at man kanskje burde holde seg unna både det ene og det andre...

"Skjørt", i den forstand som at det finnes en rekke kvaliteter innenfor fellesbetegnelsen plexiglass. Påfallende mange har jo opplevet sprekker i dette, også på helt nye og urørte blokker!

Da er det vel på sin plass å reise et spørsmål om kvaliteten, (på plexien), jeg synes i alle fall det.

Jeg kan gjerne medgi at BW nok "lider" mer enn godt er, som en konsekvens av klønete og uforstandige førstegangsbyggere, og kanskje derfor ikke gir et helt rettferdig bilde av settet.

Men de relativt mange klagene, også på nytt og ubrukt utstyr, i kombinasjon med en "mistenkelig" lav pris, får meg uvegerlig til å undres over om dette er et godt valg.

Det selges jo en rekke andre tilsvarende sett rundt omkring, dog i en helt annen prisklasse.

Jeg er ganske sikker på at det kan forekomme en og annen feil i de dyrere settene også, men neppe i samme grad!

Det hadde vel i så fall fort avspeilet seg i dette forumet vil jeg tro?

Majoriteten av settene til BW fungerer sikkert helt ok, i tråd med ditt eget.

Men rettferdiggjør dette såpass mange feil og mangler som eksponeres fra "øst og vest"? Skal man lukke øynene for dette, og heller varmt anbefale settet?

Oppriktig talt; Jeg synes ikke det..........

Lenke til kommentar

Etter kvaliteten på andre thermaltake produkter å bedømme, ville jeg aldri hatt vannkjøling fra dem i pcen. Hadde en orb kjøler fra dem en gang for lenge siden, den drepte 3 cpuer før den ble gjort om til lysestake.

Jeg mener at vannkjøling er noe man bør legge litt penger i når man først skal ha det.

Det jeg mener er best er å kjøpe komponentene hver for seg eller bygge selv vis man har kompetansen til det.

Mitt system består av AC cpu blokk, skrue gfx blokk, bi2 radiator og Noice isolator vanntank. Dette er knyttet sammen med kuriama slanger og er helt tett selv uten bruk av slangeklemmer.

Benytt angrefristen og kjøp kvalitet :thumbup: .

Lenke til kommentar

Jeg vill nu egentlig påstå.. at.. vannblokker med plexi.. om den koster 1000 kr eller 1 kr.. MÅ man være forsiktig med når det kommer til å skru fast nippler og fester.

Selv kostet mitt sett rundt om kring 2500.

Og det er en pris jeg mener man må opp i for å få ytelsen og ikke minst kvaliteten.

F.eks gpu blokken, PolarFLO TT Series VGA Chrome vannblokk

Er noe jeg vill kalle kvalitet. Vridbar 360° i forhold til feste.

Skikkelige nippler på 1/2". Uten noen form for plexi som er ett faremoment i seg selv når det kommer til mulig lekkasje.

Slangene: Primoflex 3/8" som jeg lett trer over 1/2" men som sitter som støpt etterpå.. Må seriøst slite dem av nipplene.. Slipper derfor både strips og slange klemmer.

CPU blokk, en zalman cpu blokk. Fungerer og meget bra.. heller ingen plexi ute å går.

Pumper: som leverer 900 l/t ved 8-10 dB 2*450 l/t. Er 2"*2"*2" stor.. som skulle tillsi svært vennlig i forhold til plassering.

Dette er deler jeg holder en knapp på til kvalitet. Det enkle er ofte det beste.

Blokkene er enkelt oppbygd.. men yter meget bra. Få faremomenter for lekkasje.

Pumpe: Få deler, mao. få ting som faktisk kan gå galt.

Slanger: Ikke noe hardplast som f.eks kuriyama slanger som knekker bare man ser på dem. I tillegg er 3/8" slangene vanskelig å tre over 1/2" koblinger.. og krever i tillegg skikkelige klemmer for å holde seg på plass.

Jeg ville aldri i live ha plassert ett BW sett inn i min maskin, selv om jeg har litt erfaring med vannkjøling.. Jeg ville ikke risikert en mengde dyre pc`deler på ett skrapbillig vannkjølingssett. Da går jeg heller for kvalitet.

Det var mine tanker rundt om emnet.. for nå

Lenke til kommentar

Har selv waterchill settet med push fittingsene og har aldri hatt lekkasje. Eneste var første gang jeg prøvemonterte settet i en balje for lekkasjetesting. Siden jeg er en forsiktig fyr :angel: trykte jeg ikke slangene ordentlig ned noen steder, og da lakk det som en sil. Men bare man er nøye og trykker ordentlig er det ikke noe problem. Er du på jakt etter ett sett som er pålitelig ville jeg IKKE gått for bigwater settet. Man får ofte det man betaler for, og mange ganger ikke det engang.

EDIT:

F.eks gpu blokken, PolarFLO TT Series VGA Chrome vannblokk

Er noe jeg vill kalle kvalitet. Vridbar 360° i forhold til feste.

Skikkelige nippler på 1/2". Uten noen form for plexi som er ett faremoment i seg selv når det kommer til mulig lekkasje.

Sier du at blokker med plexi er mer utsatt for lekkasje enn blokker med kun metaller ?

Endret av kverna
Lenke til kommentar

Jeg ville heller sagt det slik: "Kan være" mer utsatt.

Da tenker jeg først og fremst på at plexi er et svakere materiale enn kobber, og dermed vil førstnevte være litt mer utsatt, med tanke på "røff" behandling.

Så med andre ord: Håndtert med forstand, så er ikke en plexitopp noe dårligere valg.

Det som kanskje kan anføres som et minus, er at plexi eldes over (lang) tid, i den forstand som at den da blir sprøere / skjørere. Men da snakker vi antakeligvis om et tidsomfang hvor de aller fleste nok har byttet både maskin og blokker.....

Lenke til kommentar

en plexiblokk vill jo alltid være mer utsatt for slag, spenninger, feil håndtering enn hva en kopper blokk er.

Selv har jeg en plexi vanntank.. og der fulgte det med nippler av plast..

noe som er det rette valget til plexi..

For skrur du en nippel av metall for hardt til i plexi.. så gir plexien etter først og sprekker.. Men har du plast nippler så vill gjengene i plasten gi etter før plexien gir etter.. og dermed har du reddet deg.

Slik som jeg har forstått det så følger det med nippler av metall til BW settet.. noe som er ett dårlig valg.

Lenke til kommentar

Ja, men som jeg sa: Håndtert med fornuft....

Nipler kan være så mangt, og det finnes flere gjengeløsninger på disse.

Bruker man nipler med NPT-gjenger, (koniske gjenger, hvor tetninger er basert på press mellom nippel og det materiale den er skrudd inn i), så skal man selvsagt være meeget forsiktig, og helst unngå å bruke slike nipler i andre materialer enn alu, kobber, eller stål. Bruker man en slik nippel i plexi eller andre plastmaterialer, er det stor fare for at det går galt!

Men så har vi BSP-gjenger da, hvor gjengepartiet er rett. Her besørges tetningen av en "O"-ring mellom nippelflensen og underlaget, noe som ofte er et bedre alternativ i mange sammenheng.

En slik nippeltype er en nesten ufravikelig løsning, når man skal montere en nippel i forskjellige plastmaterialer.

Har forøvrig fått et BW-sett inn av døra i dag, og niplene i CPU-blokka er utstyrt med BSP-gjenger.

Lenke til kommentar

Okei.. takk for forklaringen på forskjellen på gjengene iallefall.

Men uansett.. om du har bsp eller npt gjenger.. så vill en metall nippel presse i plexien. Spesielt om du skrur den litt hard til.. så vill du i verste fall ødelegge gjener og i aller aller verste fall sitte igjen med sprukket plexi.

Men med riktig hånderting så.. :)

Lenke til kommentar

ser ikke hvor festing av nippler i plexi kommer inn mht diskusjonen om ferdigsett, men det er en annen sak. Vil bare ta med at 90% av ulykkene på veien er menneskesvikt, kan vel dra en likhetslinje inn til vannkjøling her også ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...