Gå til innhold

Trenger hjelp til Photoshop PC.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

P4 pleier å være marginalt raskere på video-en/decoding og endel andre typiske "workstation"-oppgaver (har dog ikke sett noen tester på akkurat bildebehandling), så man skulle tro den var hakket foran Athlon også på det. Forskjellene er uansett marginale, og AMD gir mest ytelse for pengene.

Lenke til kommentar

stemmer nok det, de fleste billig hovedkort kommer uten firewire. de fleste klarer seg jo med usb2 egentlig. vil du ha et hovedkort med fw så er det sikkert bare og kontakte komplett så fikser de det for deg.

kan vel også bruke pc bygger'n på sidene deres.

Lenke til kommentar

For en Photoshop-PC er ikke CPU så fryktelig viktig ene eller andre veien - da er det viktigere å ha et godt grafikkort, en stabil harddisk (eller helst flere) og ikke minst en god skjerm. Mht CPU fra Intel eller AMD, så ville jeg valgt Intel dersom pris ikke var av betydning, hovedsaklig pga Hyperthreading og raskere minnebuss, men går du for en AMD64 blir du også garantert fornøyd, og det er det jeg ville valgt dersom jeg hadde et begrenset budsjett - og det har man jo som oftest.

Lenke til kommentar
For en Photoshop-PC er ikke CPU så fryktelig viktig ene eller andre veien - da er det viktigere å ha et godt grafikkort, en stabil harddisk (eller helst flere) og ikke minst en god skjerm. Mht CPU fra Intel eller AMD, så ville jeg valgt Intel dersom pris ikke var av betydning, hovedsaklig pga Hyperthreading og raskere minnebuss, men går du for en AMD64 blir du også garantert fornøyd, og det er det jeg ville valgt dersom jeg hadde et begrenset budsjett - og det har man jo som oftest.

hva mener du med godt grafikkkort egentlig? photoshop krever jo ikke akkurat så mye 3d ytelse og de aller fleste av dagens skjermkort gir god nok 2d ytelse..

vil påstå at cpu og mye minne er det viktigste i en photoshop pc, samt en rask og go harddisk.

Lenke til kommentar

hva mener du med godt grafikkkort egentlig? photoshop krever jo ikke akkurat så mye 3d ytelse og de aller fleste av dagens skjermkort gir god nok 2d ytelse..

vil påstå at cpu og mye minne er det viktigste i en photoshop pc, samt en rask og go harddisk.

Jeg snakker ikke om 3d-ytelse, men et grafikkort som er stabilt og konsekvent i fargene. Jeg har selv opplevd skjermer som forandrer farge etterhvert som de blir varme, og grafikkort som er fjellstabile i 3d men varierer på skarphet og fargegjengivelse i 2d.

Dersom pengene ikke er viktig, kan det absolutt være forsvarlig å gå for spesialkortene for bildearbeid. Hvis penger derimot er viktig, vil de fleste normale grafikkort være gode nok i 2d, det er absolutt riktig.

PS! Bare så det er sagt: Jeg er fotograf og har et R9800Pro som jeg er veldig glad i som spillekort, men hadde jeg hatt råd hadde jeg skiftet det ut med et annet til Photoshop-bruk, fordi det rett og slett ikke holder mål.

Lenke til kommentar

Mine prioriteringer for Photoshop-PC er som følger:

1) Skjerm med korrekt fargegjengivelse og som holder kalibreringen over tid.

2) Stabilt og godt grafikkort.

3) Stabil lagringsharddisk og god backupløsning.

4) Separat harddisk, helst SCSI eller SATA, til Photoshop swapfil.

5) CPU og minne med raskest mulig minnebuss.

6) CPU med dobbel kjerne eller HT.

7) Rask OS-harddisk.

EDIT: Skirveleif.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

ok, ja da er jeg enig. visst penga ikke er så viktig så sats på et matrox kort av noe slag, er vel ikke så mange som kan måle seg med de når det kommer til 2d.

selv har jeg bare et radeon 9250 i min maskin og koblet opp med dvi til eizo skjermen så holder fint til mitt bruk. (grafisk designer)

edit: fin prioriterings liste der ja. :yes:

valgte selv og putte mye penger i skjerm og heller mindre i skjermkort. valgte også og kjøpe mye, men billig minne. noe jeg absolutt ikke har angret et sekund på. Valget mitt falt også på amd64 og windows xp x64, ytelsen er ikke til og klage på nei. :wee:

Endret av phax
Lenke til kommentar

Jepp, det blir helt klart en balansegang mellom ønskeliste og lommebok. :-)

EDIT: En annen ting jeg ville prioritert (hvis du, som meg, er filmbasert) er en separat maskin med mye minne til å bruke som scannemaskin. Når man scanner store bilder tar det gjrne litt tid, og det belaster maskinen så mye (uansett HT etc) at det blir nærmest umulig å arbeide i Photoshop samtidig. Da er det hendig med en ekstra burk koblet i nett med arbeidsmaskinen.

EDIT2: Glem det. Ser du trenger maskinen til RAW-filer, og da går jeg ut i fra at du er digital også på opptaksstadiet.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

skal du gjøre mye samtidig er jo en 2 prosessorsmaskin å foretrekke...

usikker på hvordan photoshop takler 2 prosessorer om programmet er så intelligent at de ser at du vil la scanningen gå på ene mens det du driver med i øyeblikket bruker prosessor 2...

Ellers er det god skjerm, mye minne og et stillegående system som hadde vært mine prioriteringer.

så finner du hovedkort uten vifter, skjermkort uten vifter og en zalman prosessorkjøler er du godt i gang på stillegående fronten.

kjedelig med en turbin når en sitter der å skal være kreativ.

Lenke til kommentar
usikker på hvordan photoshop takler 2 prosessorer om programmet er så intelligent at de ser at du vil la scanningen gå på ene mens det du driver med i øyeblikket bruker prosessor 2...

Min erfaring med Photoshop CS (har ikke hatt CS2 i mer enn noen dager, så jeg har ikke fått sjekket det ut skikkelig ennå) er at det takler flere tråder helt greit, om enn kanskje ikke ideelt. Har bare prøvd med HT forløpig. Flaskehalsen mht scanning er imidlertid ikke CPU, men overføringen og minnebussen (ved scanning av store filer), og det er det som gjør at multitasking går greit til vanlig, men ikke under scanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...