Gå til innhold

motor 1fasa, hvordan er tilkoblingen?

Anbefalte innlegg

hei hei, har ordna meg en monster radiator og ei pumpa til et sveise apperat, så sliter jeg litt, jeg husker ikke hvordan 1 fasa motor skla kobles,

jeg har: W,V,U,Z i koblingsklokka, jeg husker faen ikke hvordan jeg hukka den opp not lys nettet, noe jeg burde etter 1 år industrimek fag, men, dei som vet hva jeg skrev skjønner det sikkert, håper noen kan hjelpe meg slik at jeg kan teste om radiatoren er tett osv. takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

få tak i en stik kontakt plugg å en lengde med ledning.

husk å velg skikkelig jordet ledning ikke no tynt lampe ledinger.

så kobler du jord der hvor den skal hver, reger med det er litt tydelig på motoren.

så prøver du deg frem hvor di 2 andre lederne skal stå.

det er ikke noe mer spennende så skjer enn at sikringen går i sikrings skapet til el nettet ditt.

gjør den det så vrir du sikringen på igjen å snur om på koblinga i motoren =)

dessuten så burde du poste elektronikk spørsmål i forum kategorien som det snakkes om elektronikk.

Endret av Margarus
Lenke til kommentar

Det der er vel en tre-fase motor, som må laskes på en riktig måte for at den skal gå på 230v en-fase.

Dessuten tror jeg også du vil behøve en startkondensator og en driftskondensator, som i startøyeblikket fungerer som en "tredje fas".

Tror kanskje du skal holde deg unna de greiene der. ;)

Og som Margarus påpeker, så er tråden feilposta! Vi flytter´n,,,

Lenke til kommentar
Det der er vel en tre-fase motor, som må laskes på en riktig måte for at den skal gå på 230v en-fase.

Jepp... Noe jeg skulle påpeke...

Om du kjører 1~220V på en 3fasemotor vil den gå veldig hakkete, og det er noe som ikke er noe bra for motoren... I startøyeblikket vil den ikke starte uten at du hjelper den i en retning siden den ikke vet hvilken retning den skal gå...

Lenke til kommentar
Hmm, hva er Z til?  :ohmy:

Fase 1 2 3

Og 0 (N) altså du har 3 ledninger med strøm og 0 (4 ledninger :p )

Njaaa...

Greit nok med L1, L2 og L3, de skal inn på U1, V1 og W1. N-lederen bruker du jo ikke på trefasemotorer, kun på enfaselaster. Dessuten har du jo ikke noen N-leder på et IT-anlegg (om det er det han har her da).

Så jeg lurer fortsatt... :p Hva er Z til?

Lenke til kommentar
Så jeg lurer fortsatt... :p Hva er Z til?

Kanskje det er jord?

Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok tatt med en til fase fra sikringsskapet (hvis du har mulighet) og koblet den som en trefase motor.

Bare ha motoren under oppsyn i begynnelsen hvis du ikke er sikker på om du har koblet den riktig.

Ett motorvern hadde vel også gjort seg, så er du på den sikre siden.

mvh.

Knut Fredrik

Lenke til kommentar

Det er rart at det bare er 4 koblingsterminaler på en standar 3 fase motor.

Normalt er U. V. W. X. Y. Z. der viklingene ligger mellom nettopp U-Y, V-Z og W-X.

Når koblingterminalene er slik så lasker man mellom U-X, V-Y og W-Z for at motoren skal være D koblet og U-V-W for at den skal være Y kobla.

Altså :U V W eller.. U-V-W

*****I*I*I***********

*****X Y Z******X Y Z

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...