Fragletrollet Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hei! Jeg har en RBX blokk til Socket A, men da jeg har skiftet socket til 939, så har jeg jo selvfølgelig fremdeles lyst til å bruke vannkjølingen min. Derfor har jeg et par spørsmål. Er RBX-blokken stor nok til amd64? De har jo en heldekkende heatspreader, men blokken dekker jo neppe hele prosessoren, gjør den det? Regner vel egentlig med at det går bra å bruke den, da de selger RBX-blokker til socket 939 også. Så lurte jeg på hvaslags festeanvisning som dette Hk'et bruker. Jeg må jo fjerne den plastikk-skinnen for å få festet blokken. Hvor langt fra hverandre er disse? Er det 2 eller 4? Og, sist men ikke minst, går det bra å feste blokken ved å lage en plate som jeg fester til blokken med skruene til blokken slik at den hviler oppå blokken (med hull til niplene selvfølgelig), og er festet på baksiden av HK'et`? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Senteravstanden mellom de (to-hulls) festene er 88,5mm. Det bør kunne gå bra å bruke RBX-blokka på en CPU med IHS også. Har akkurat montert en "lett modifisert" TDX-klone på en socket 754, men det går jo for det samme. Om blokka ikke dekker IHS til 100%, så tror jeg strengt tatt ikke at det gjør noe. Hovedsaken er jo at den har god kontakt med midten, der core befinner seg. Denne måler ca 11,2x12,5mm. Dekker du det området, så er jo det verste gjort. Det bør gå greit å feste blokka på den måten du beskriver, men pass på én ting: Plata på baksiden må være så stiv som mulig, og må selvsagt elektrisk isoleres ifra loddepunktene på baksiden av kortet. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Takk for tipsene Skrue, lenge siden sist. Er det nok å feste blokken med kun de 2 hullene? RBX-blokken er jo ikke akkurat en tungvekter, og kommer til å bruke aluminium til å lage platen... så regner vel med at det er ok. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Jada, det skal holde med de to festene, helst i kombinasjom med et par kraftige fjærer. Men igjen; plata på baksiden MÅ være så stiv som mulig! For egen del vurderer jeg å fjerne IHS, for å få direkte kontakt mellom core og blokk. Noe som samtidig også åpner for å plassere en tempføler tett inntil core. Jeg stoler slett ikke på de avlesningene i Core Center (MSI), synes de ser litt "rare" ut. Men jeg kvier meg jo litt, ettersom jeg "blåste" en A64 2800 i første forsøk. Kniven glapp litt gitt, og dermed barberte jeg vekk et "tusenbein" ved siden av core... Lenke til kommentar
friskies Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Fort gjort å sabotere CPU`en på den måten. Ikke prøv igjen da :-) Lenke til kommentar
kverna Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 mange som har gjordt dette med suksess. Er bare å legge kniven mot pcb og bende den litt så den ikke skraper nedi pcb'en. les her: http://www.ocshoot.no/diskuter/showthread.php?t=6001 Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Fort gjort å sabotere CPU`en på den måten. Ikke prøv igjen da :-) Den som intet våger, intet vinner! Her er IHS fjernet på 3400, og denne gangen gikk det bra: Btw; Det er ikke "bare å" legge kniven mot pcb. Det er faktisk en ganske "delikat" operasjon, som fort kan mislykkes om man blir for brutal. Det som i stor grad kan underlette operasjonen, er å legge på et par dråper CRC mot limet. Dette vil da redusere friksjonen mellom kniv og lim i betraktelig grad, og dermed har man straks bedre kontroll på det hele. Og igjen; Jobben bør gjøres med forsiktighet, og tålmodighet! Btw2; Testet for moro skyld den "barberte" 2800 CPU´n, og den fungerte faktisk den også! Hva den avrevne komponenten på pcb representerer, har jeg ikke klart å finne ut. Men den dundrer og går i alle fall! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå