Gå til innhold

Siste Ordet 4, Spam/support=ban


b-real

Anbefalte innlegg

Ja spesielt andres! Du har bodd i Stavanger ikke sant! Har du også erfaring med at Siddiser absolutt skal prakke på andre sin dialekt, uansett hvor mye man spør og ber om de ikke kan skrive bokmål så man slipper å tyde hvert ord de skriver?

 

Jeg kan skrive dialekt jeg også! Med venner og slik. Men kun dersom de "Begynner" å skrive dialekt.. Jeg foretrekker å bruke bokmål siden jeg snakker med folk fra hele Norge og det har blitt en vane

5906395[/snapback]

He he..ja, de er glad i dialekta si. Til og med i avisene skriver de mye på dialekt!Men nå er jeg sammen med en siddis, så jeg forstår språket ganske godt ;)

 

Jeg har ikke noe problem med å forstå andre dialekter.

Kanskje det å kunne forstå andre dialekter krever mer enn å bare kunne skrive bokmål? :p

5906419[/snapback]

Ok.. Da ska i bare skrive på dialekt når i svare d :p

Endret av Mirann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke noe problem med å forstå andre dialekter.

Kanskje det å kunne forstå andre dialekter krever mer enn å bare kunne skrive bokmål? :p

5906419[/snapback]

Jeg forstår ingenting annet enn Oslo-dialekt og det gjør meg skikkelig flau, for det virker som jeg ikke vil forstå. Mamma hadde en venninne her fra Flekkefjord, jeg bare lo og sa ja og nei der jeg trodde det passet jeg. :blush:

5906433[/snapback]

 

Dette er noe jeg alltid må ta hensyn til når jeg ringer rundt omkring til ansatte fra hele landet... snakke sakte og tydelig, samt prøve å ikke bruke ord som er særegne for min dialekt.

 

For at kommunikasjon skal gå smertefritt er vi avhengige av at Budskapet når fram til mottakeren enklest mulig. For at dette skal være mulig må avsender ta hensyn.

Lenke til kommentar

Ja, jeg gjør det. :)

 

(Komma etter ja og nei right? hva eg flink no  :!: )

5906451[/snapback]

Nei, man er overhodet ikke flink om man klarer det. Man skuffer bare om man ikke gjør det. :) SÅ du skuffer i hvert fall ikke. ;)

 

 

 

Men bare for å si noe: jeg klarer å etterlikne de fleste store dialekter her i landet (rogalending, bergensk, nordlendind, sørlending osv) men klarer av en eller annen grunn ikke å prate trøndersk. Jeg har foreldre fra trønderlag og en haug av slektninger derifra, som jeg har vært mye sammen med i oppveksten, og læreren min snakker trøndersk og mor og far snakket trøndersk før. Allikevel får jeg det bare ikke til. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe problem med å forstå andre dialekter.

Kanskje det å kunne forstå andre dialekter krever mer enn å bare kunne skrive bokmål? :p

5906419[/snapback]

 

du hr ike prblm m å lse dte lixom? D m1r dt r gr8 å skrve sms-sprk?

 

________

 

Offisiell mening fra Even™ :

 

 

Selv synes jeg ikke det er lettere å skrive dialekt enn bokmål. Hvis alle skulle skrive slik de snakket hadde det blitt fælt å lese.

Lenke til kommentar

du hr ike prblm m å lse dte lixom? D m1r dt r gr8 å skrve sms-sprk?

 

________

 

Offisiell mening fra Even™ :

 

 

Selv synes jeg ikke det er lettere å skrive dialekt enn bokmål. Hvis alle skulle skrive slik de snakket hadde det blitt fælt å lese.

5906487[/snapback]

jeg ha z my bra mn dT tar kaka :!:

Lenke til kommentar
Ja, jeg gjør det. :)

 

(Komma etter ja og nei right? hva eg flink no  :!: )

5906451[/snapback]

Kommaet var rett, "hva" er ikke rett, skal stå "var", "no" skal byttes ut med "nå"... Kunne bare ikke dy meg :blush:

 

 

Kanskje det å kunne forstå andre dialekter krever mer enn å bare kunne skrive bokmål? :p

5906419[/snapback]

Klart det! Som sagt, mange dialekter er som andre språk nesten :) Det er derfor det vi har språkstandarder ;)

 

 

Vi vurderte det.. jeg kjøpte faktisk en til da vi hadde ps2, men fikk den aldri.. svindler!

 

Xboxen er litt for dyr til at det vil være nyttig å eie 2... og da ville vi bare krangla om hvem som skulle spille på HDTV og hvem som skulle spille på den gamle 20" som står på gulvet på soverommet..

 

Men det funker egentlig ganske bra slik vi har det, jeg kan se på mens han spiller og han kan ... jobbe overtid mens jeg spiller  :!:

5906426[/snapback]

:wee:

 

 

Diskuterer dere språk? Da skal jeg være med! :dribble:

5906436[/snapback]

To late, jeg svimer av og da kommer alle være opptatt med å vekke liv i meg igjen :cool:
Lenke til kommentar
Ah... Jeg elsker søringdialekten!

Moren min bodde på Lista i hele sin ungdom (og resten av familien på hennes side bor der), så jeg har hørt en del sørlandsdialekt. Kan derfor ikke tenke meg en finere dialekt.

5906484[/snapback]

Jeg liker veldig godt trøndersk, jeg. Og Linn sin dialekt :)

Lenke til kommentar
du hr ike prblm m å lse dte lixom? D m1r dt r gr8 å skrve sms-sprk?

 

________

 

Offisiell mening fra Even™ :

 

 

Selv synes jeg ikke det er lettere å skrive dialekt enn bokmål. Hvis alle skulle skrive slik de snakket hadde det blitt fælt å lese.

5906487[/snapback]

Så enig :thumbup:

 

 

Nei, det har jeg ikke.

 

Lest en del slikt fra før av.

 

1m s0 1337 :green:

5906499[/snapback]

:cry:

Jeg har medfølelse...

 

__________

 

Skifte av tema plzx?

 

Bundy, hvorfor har du rød skrift? For å la alle vite at du har vondt i hodet? Kom deg vekk fra skjermen, tven/xboxen og PSPen!

 

__________

 

Ska eg skriv på dialekta mi førr faen? E de de dokker vill?

 

Vet den er lett og lese, men prøv og tolk den i muntlig tale :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...