Gå til innhold

Siste Ordet 4, Spam/support=ban


b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da tar lille meg å slår av pcen for å prøve å krype til sengs, og ikke ødelegge denne ukens døgnrytme også ;)

5559024[/snapback]

Å, det prøvde jeg på sist i kveld. Satte meg ned her klokka ni for å skrive en naturfagsrapport. Her sitter jeg enda, og rapporten er enda ganske uferdig. Go me.

5559030[/snapback]

 

hehe.. kommer nok til å bli sittende en stund til :p Sier bare sånn for å lure megselv :p

Lenke til kommentar
Var det på skolen min, i alle fall om man har litt talent for naturfagene.

5559094[/snapback]

Kunne du tenkt deg å formulere en enkel, men likevel ikke så veldig unnlatende definisjon av osmose og diffusjon? Jeg får bare til å skrive overmåte lange eller korte.

5559121[/snapback]

Lenge siden jeg hadde om det da, så tror bare de blir dårlige.

Osmose: Vann som diffunderer igjeenom en membran på en slik måte at det er like høy vannkonsentrasjon på begge sider av membranen. Gjerne igjennom den semipermeable cellemembranen.

 

Diffusjon:

Små molekyler kan transporteres over en membran igjennom små hull ved tilfeldige bevegelser. Dermed trengs det ikke energi for å foreta transporten.

 

Som sagt tror jeg ikke de er så veldig gode, veldig korte er de også.

 

edit: mulig Joakim har rett også, hør på ham og ikke meg.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Definisjoner fra wikipedia.org.

Osmose: Osmosis is the diffusion of a solvent through a selectively-permeable membrane from a region of low solute concentration to a region of high solute concentration, or in other words, from a high water concentration to a low water concentration.

 

Diffusjon: Diffusion, being the spontaneous spreading of matter (particles), heat, or momentum, is one type of transport phenomena. Diffusion is the movement of particles from higher concentration to lower concentration.

 

Les også lenkene, der står det mer.

 

 

Men jeg natter natta jeg. Opp 07:00 i morgen.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Håkai, har prøvd litt selv:

Osmose er diffusjon av molekyler gjennom en selektivt permeabel membran, på en slik måte at det etter hvert blir lik konsentrasjon på begge sider av membranen.

Diffusjon er væskers og gassers blanding med hverandre som følge av molekylenes egne bevegelser.

Noen grove feil? (Bortsett fra at jeg muligens burde si hva selektivt permeabel er.)

Endret av nerdVANNA
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...