Gå til innhold

Siste Ordet 4, Spam/support=ban


b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er definisjonen på rasisme? Mistenker at jeg er blitt utsatt for det!! :shocked:

5242825[/snapback]

 

Rasisme er et omdiskutert begrep som kan bety flere ting, ofte avhengig av politisk tilhørelse. For noen vil rasisme si det meste som er positivt til etnisk eller kulturell tilhørighet, eller negativt til såkalt fremmed innvandring til områder som historisk sett har vært styrt av én folkegruppe, men de samme personene som har denne definisjonen er ofte bare villig til å bruke begrepet på grupper eller personer som de ikke liker, eller som de ikke er enige med.

 

I følge de fleste ordbøker betyr rasisme troen på at arten Homo sapiens (mennesket) har flere undergrupper, kalt raser, på samme måte som vi gjerne har forskjellige etnisiteter under dem igjen, men for folk og hvermann har begrepet en helt annen betydning på grunn av måten det har blitt brukt på i moderne tid. Begrepet rasisme har ofte blitt brukt til å beskrive alt og alle som ikke er overbevist om at immmigrasjon og utvaskning av land og folkegrupper er bare for det gode, og da ofte som en måte å tie kritikk rundt innvandringspolitikk som øker stemmebestanden til enkelte partier.

 

For de litt mer nøkterne igjen betyr rasisme ubegrunnet hat av andre raser, men også her kan vi finne uenigheter, fordi grensen mellom kritikk og hat ikke alltid så lett tegnes.

 

I Norge er nå det en lov som angår rasisme, straffelovens § 135a, som ofte blir omtalt som rasismeparagrafen. Den lyder:

 

«Med bøter eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved uttalelse eller annen meddelelse, herunder ved bruk av symboler, som framsettes offentlig eller på annen måte spres blant allmennheten, truer, forhåner eller utsetter for hat, forfølgelse eller ringeakt en person eller en gruppe av personer på grunn av deres trosbekjennelse, rase, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse.»

 

Gyldigheten av en lov som på en slik måte ønsker å kontrollere folkets meninger og retten til å dele ideer er en annen debatt, men det skal nevnes at §135a kritiseres av mennesker fra flere politiske hold på grunn av dens viktige rettslige presedens til lovregulerte meninger, noe som endel mennesker mener ikke hører hjemme i et demokrati. Noen personer mener også at presedensen §135a setter kan bli misbrukt på enda grovere måter på et senere tidspunkt, og at den allerede har en ekkel parallell til Sovjetunionen.

Lenke til kommentar
Faen i helvete! Har akkurat rigga meg til med sjokolademelk, så klarer jeg å snu meg brått sånn at glasset detter på gulvet og knuser mens melkespruten står opp til taket, faen heller! Grrr, masse glasskår og melkedritt utover hele gulvet! :#

5242940[/snapback]

 

Nicket ditt står i stil :wee:

Lenke til kommentar
Faen i helvete! Har akkurat rigga meg til med sjokolademelk, så klarer jeg å snu meg brått sånn at glasset detter på gulvet og knuser mens melkespruten står opp til taket, faen heller! Grrr, masse glasskår og melkedritt utover hele gulvet! :#

5242940[/snapback]

 

Nicket ditt står i stil :wee:

5242969[/snapback]

 

Hehe, det er faktisk grunnen til at jeg skifta nick til Agressive da. :)

Endret av Agressive
Lenke til kommentar
Faen i helvete! Har akkurat rigga meg til med sjokolademelk, så klarer jeg å snu meg brått sånn at glasset detter på gulvet og knuser mens melkespruten står opp til taket, faen heller! Grrr, masse glasskår og melkedritt utover hele gulvet! :#

5242940[/snapback]

Helt hundre prosent sikker på at du er 12? Du oppfører deg ordentlig. (Men hva vet vel jeg.) Du har overraskende lite skrivefeil og.

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk 12 år ja. :)

Jeg er vel bare et vidunderbarn. :wee:

 

Lærte meg å skrive når jeg gikk i barnehagen, helt av meg selv av en eller annen merkelig grunn. Det er jo bare bra at jeg ikke har så mange skrivefeil da. :)

Hvorfor skulle jeg egentlig lyge om alderen min? :dontgetit:

Endret av Agressive
Lenke til kommentar
ARG! Ringte mamma, nå. Jeg har vist en avtale om jeg ikke skal drikke før jeg er 18 :dontgetit:

5242800[/snapback]

 

:!: bullshit

 

Sjit i det då... får være grenser.... :w00t:

5242813[/snapback]

Får nå vente til mamma kommer hjem først. Har ikke drukket på en stund nå. Jeg vil ut!

5242842[/snapback]

Hva med å dra ut uten å drikke?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...