Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Siste Ordet 4, Spam/support=ban

b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kom over denne nå

NISSE-BLØFFEN!!

Alle som har fått pakker til jul, vet at julenissen finnes. Det er heller ikke hans eksistens som betviles, men hans påståtte arbeidskapasitet. Hvordan skal han for eksempel rekke å besøke over 378 millioner snile barn på julaften? Et amerikansk forskerteam har sett på de fysiske fakta rundt julenissen. De har regnet ut sannsynligheten for at han bløffer med utgangspunkt i to hypoteser: Det finnes en julenisse som besøker alle snille barn. Julenissen benytter flygende reinsdyr og slede ved levering av julegaver.

Flygerein

La oss begynne med flygende reinsdyr: Ingen kjente reinsdyrsraser kan fly. Riktignok finnes det 300 000 dyrearter som ennå ikke er vitenskapelig kjent eller klassifisert. men selv om de fleste av disse er insekter og laverestående arter, må det holdes åpen en mulighet for at det finnes flygende reinsdyr. Julenissen er i så fall den eneste som kjenner denne arten.

Rekker julenissen å besøke alle snille barn? Faktum er at det finnes 2 milliarder barn under 18 år. heldigvis for julenissen har han forholdsvis lite å gjøre i folkerike Asia. Av flere grunner behøver han ikke betjene muslimske, hinduiske, jødiske og buddhistiske barn.

Likevel har han - ifølge Population Reference Bureau - en helt klar forpliktelse overfor 378 millioner barn. Alle venter besøk i løpet av julaften.

Med et beregnet gjennomsnitt på 4,1 barn pr. husholdning må han rekke over 91,8 millioner hjem. Det forutsettes at det er minst ett snilt barn i hvert hjem.

Hvordan blir dette mulig? På grunn av verdens inndeling i tidssoner, vil julenissen maksimalt kunne arbeide i 31 timer på julaften. Det forutsetter at han reiser fra øst mot vest - noe som er mest logisk.

Lyn-fart

Likevel: For å besøke 91,8 millioner hjem, må han innom 822,6 hjem i sekundet! (I praksis antagelig 823 hjem.) Han må i tillegg ta hensyn til forskjellige tradisjoner i forskjellige land.

I de fleste skal han til og med ned gjennom pipa. På et tusendels sekund skal han parkere sleden, hoppe ut av sleden, klatre opp på taket, ned i pipa, børste av seg sot, plassere gavene under treet eller i strømper, klatre opp gjennom pipa, børste av seg sot igjen, hoppe opp i sleden og kjøre til neste hus!

Dersom en antar at alle 91,8 millioner hjem er distribuert jevnt over hele jordens overflate - noe de selvsagt ikke er - kan dette likevel aksepteres som en forutsetning i regnestykket.

Da bli gjennomsnittlig avstand mellom hvert hjem 1,3 kilometer. Total reiserute blir 121,5 millioner kilometer! Han må da tilbakelegge 1088 km pr. sekund. Det er mer enn 3000 ganger lydens hastighet. Med reinsdyr! et konvensjonelt reinsdyr kommer ikke i nærheten av det.

Overvektig

En annen viktig faktor er sledens last. Hvis vi forutsetter at hver barn bare får én gave, som i størrelse og vekt ikke overstiger et middels Legosett, vil sleden ved start veie 160 650 tonn! I tillegg kommer julenissen selv, som beskrives som overvektig.

Et vanlig reinsdyr kan trekke ca 150 kilo. Hvis vi antar at et flygende reinsdyr kan trekke 10 ganger mer, vil det likevel ikke være mulig å trekke sleden med åtte-ni reinsdyr. Det trengs 214 200 reinsdyr!

Dette øker vekten på ekvipasjen til 176 715 tonn. Og da regner vi ikke med julenissens eller sledens vekt. Uansett blir vekten fire ganger mer enn de største cruiseskip.

Rent fysisk gir 176 715 tonn reinsdyr og julegaver en enorm luftmotstand når det kommer i en fart av 1088 km/sek. Denne luftmotstanden vil varme opp reinsdyrene på samme måte som når et romskip flyr inn i jordens atmosfære.

De to første reinsdyrene vil bli utsatt for en energimengde tilsvarende 14,3 quintillioner joule pr. sekund - hver! Kort sagt: De to stakkars lederreinsdyrene vil gå opp i flammer umiddelbart. Når de to er borte, vil de to neste utsettes for samme energimengde, slik at det vil oppstå en eksplosiv kjedereaksjon. Samtlige reinsdyr vil fordampe i løpet av 4,26 tusendels sekund.

Tyngdekraften

Julenissen selv vil bli utsatt for sentrifugalkrefter på 17 500,6 ganger tyngdekraften. Hvis vi antar at han veier 125 kilo - som til og med kan være for lavt - vil julenissen bli presset bakover i sleden med en kraft på nøyaktig 2 167 007 kilo. Over 2 millioner kilo! Vi forstår nå hvorfor det er så vanskelig å få øye på nissen.

:lol:

Lenke til kommentar

hømm tror jeg skal bytte bare for og plage dere :p

neida bare tuller :D

hømm jeg kommer ikke inn på nrk.no og tv2.no , rare greierr dette

jeg finner heller ikke en kamerat av meg på skattelistene , iriterer meg uten like

EDIT: btw jeg føler at den avataren der representerer meg velig bra da :p

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

By request kommer det bilder av gammel bilen min ,

dette er fra 15 og 16 mai 03 :roll:

første bilde er av motoren etter at den kokte over , merk at det ikke er vann på vann tanken oppe til venstre ( gulhvit plast tanke)

di tre neste er fra utsiden

og di siste er inne i bilen på 16 mai , men masse random folk i bilen , svartrussen med krøller og bokstavene g og t på buksen er dama mi , hun på siden vet jeg ikke hvem er som dere kan kommentere alt dere vill :p

merk det pene navnet bilen har :p

EDIT: kanske en link hadde vært på sin plass :blush:

http://home.no/spam-mail/

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
TSP, kom dere inn i den Admin Dump Space greia?

Niks, men ved å bruke søkefunksjonen eller å "Finn alle innleggene til dette medlemmet" fant jeg fram til en tråd som var merket av som usynlig for alle andre enn moderatorer.

Men folkens kom dere til testforumet nå! :grin:

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...