The_evil_blue_toad Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Ok ok, et dumt spørsmål i bunn og grunn (tror jeg), men nå klarer jeg ikke holde det inne lenger. Hvordan klarer vokalistene i Satyricon, dimmu borgir, osv å synge slik de gjør (überdiablostemme)? Om du i det hele tatt prøver å etterligne dette kan du ende opp på bakken med halsbrann, krampe og det som verre er. Og ikke det spor klokere. Nå er det forhåpentligvis noen der ute som har enorm peiling på akkurat dette område da jeg er enormt nysjerrig i kveld Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 De drikker alt det som smaker jævlig og kun spiser sterke saker. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hmm, lurer på det samme, prøver jeg å etterligne growlingen blir det bare en patetisk, hes stemme Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 LOL! n00bs! Siden du tydeligvis har god peiling, forklar Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Teknikk. Og kun det igrunn. I BM gjelder det å lage lyden høgt oppe i halsen og å klare å skrike uten å belaste stemmebånda slik at du ødelegger dei. I djup DM-brumming skal lyden "komme fra" magen og dannast heilt bak i halsen. Vanskelig? Ja. Endret 9. mai 2005 av Satrucci_ Lenke til kommentar
Merathio Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Ikke det enkleste å forklare når man må skrive det, hadde vært lettere å snakke om det Men, vi gjør et forsøk. Først og fremst er det viktig at man ikke "prøver" å synge som en Death Metal vokalist.. Med det mener jeg, ikke gjør til stemmen din, da synger du ikke lengere. Og det blir umulig for andre å høre deg, det blir for lavt. Og det høres rett og slett grusomt ut når man presser sammen halsen for å høres ut som "Von Graven". Det man trenger er sinnsykt bra lungekapasitet, og da mener jeg helt vanvittig bra. Røyker du mye, kan du bare gi opp med en gang. Du har da verken lunger eller hals for dette. Trekk ned så mye luft som bare mulig, å trykk denne lufta ut så hardt du bare klarer når du skal synge. Dette er vanvittig slitsomt i lengden, husk plenty pauser under øvinger. Drikk varmt vann, ellers vil du høres ut som ei gammel dame på speed etter 5 minutters øving. Sist, du vil også merke at du høres helt forjævlig ut i starten. Det tar tid å lære seg dette, og eneste måten er øving, øving og atter øving. Men ikke gi opp, det kommer seg etterhvert. Det var de få rådene jeg hadde, håper det hjelper litt ihvertfall. Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Slapp av, jeg har ikke tenkt å prøve (det kan alle black metal tilhengere prise seg lykkelig for), jeg har bare gått og tenkt på dette i flere uker Lenke til kommentar
Merathio Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Slapp av, jeg har ikke tenkt å prøve (det kan alle black metal tilhengere prise seg lykkelig for), jeg har bare gått og tenkt på dette i flere uker Okey, jeg trodde du ville lære det Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Hadde sikkert vært kjempetøft å kunne det, men ettersom jeg ikke kan synge en eneste tone rent (min beste prestasjon er en ytterst skremmende versjon av jolene som overgår hva white stripes kan klare i kraftig bakrus) tror jeg at jeg skal holde meg unna mikrofonen Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 bla...bla.. lungekapasitet.. bla.. bla... Jeg skjønte aldri hvorfor mor og far ville ha meg til å spille i korps, men nå skjønner jeg det! Øke lungekapasiteten, så jeg kan begynne å synge DM Et tips: hvis du kjenner til en treningsøvelse (helsestudio) kalt 'pull-over'/'pull-down' eller noe, så hjelper den meg til å starte lyden enda dypere i magen, så man får til et skikkelig dypt og kraftig brøl. Jeg tror det kommer av at man utvider lungene i bånn når man strammer de riktige muskelgruppene. Ellers er det som alle andre sier, trening. Før sleit jeg med å lage en litt småstygg, dyp tone, mens nå kanjeg synge littegrann i beste DM-stil trening..trening..trening.. Hvis du trenger et kick på veien, kan du laste ned en sang av arch enemy, og se på bilde av vokalisten samtidig som du lytter. Det er EKSTREMT *wee* Lenke til kommentar
jokkakim Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 LOL! n00bs! Siden du tydeligvis har god peiling, forklar nei, han har ikke peiling... jeg har hørt han synge å det var ikke pent akkurat.. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 De første BM-bandene growlet vel ikke? Det ble vel introdusert av Bathory etter noen sanger...? Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 LOL! n00bs! Siden du tydeligvis har god peiling, forklar nei, han har ikke peiling... jeg har hørt han synge å det var ikke pent akkurat.. Joda, det er nok bare å begynne å brøle... Skal prøve å ta et lite opptak så snart jeg får fikset mikrofonen. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 noen som faktisk kan høre hva de synger? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 noen som faktisk kan høre hva de synger? Kan fint høre hva Randy Blythe synger på de 2 siste albumene til Lamb of God ihvertfall. (hvis eg gidder å høre etter). Det handler om hvor tydelig de er, mange "mumler" på en måte når de skriker mens andre får til å kommunisere veldig godt. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hvis man kan skjønne hva han synger om er det ikke tr00 nok... Jeg skjønner det meste Dimmu Borgir, In Flames og annen lettere metal med growl, har større problemer med f.eks Darkthrone og gammel Emperor. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 De første BM-bandene growlet vel ikke? Det ble vel introdusert av Bathory etter noen sanger...? Hvis Bathory growlet var det jo ikke sang Neida, de fleste BM-band skriker, de growler ikke. Hvordan de får til skrikingen? Vel, teknikk. Jeg får det til, men jeg har en mistanke om at det sliter litt på stemmebåndene, så jeg gjør det nok ikke riktig. Du må samle litt fuktighet i halsen (det funker absolutt ikke etter å ha spist kjeks e.l... i hvert fall ikke for meg) og deretter gjøre stemmen hes og lys, noe den ofte automatisk blir. Det er beste måten jeg kan forklare det på. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 tenker de har en stemmerfordreier på mic'en Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 De første BM-bandene growlet vel ikke? Det ble vel introdusert av Bathory etter noen sanger...? Hvis Bathory growlet var det jo ikke sang Neida, de fleste BM-band skriker, de growler ikke. Hvordan de får til skrikingen? Vel, teknikk. Jeg får det til, men jeg har en mistanke om at det sliter litt på stemmebåndene, så jeg gjør det nok ikke riktig. Du må samle litt fuktighet i halsen (det funker absolutt ikke etter å ha spist kjeks e.l... i hvert fall ikke for meg) og deretter gjøre stemmen hes og lys, noe den ofte automatisk blir. Det er beste måten jeg kan forklare det på. BM-banda rasper, mens DM-banda growler!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå