Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

USB-mus slutter plutselig å virke (må bytte port)

Anbefalte innlegg

Windows XP Pro SP2, med en vanlig Logitech USB-mus med ledning og kule (Pilot, tror jeg). Canon D660U-scanner.

Scanneren har tidligere fungert, men da jeg prøvde å plugge den i USB-porten nylig fungerte den ikke. Det var etter at jeg prøvde scanneren (som nå er plugget ut) at dette begynte å skje:

Musen fungerer normalt, men plutselig slutter den å svare uten at jeg har gjort noe spesielt. Det jeg gjør da er å plugge inn musen i en annen port, og så begynner den å fungere en stund. Etter en viss tid slutter den å fungere igjen, og jeg må bytte port nok en gang. Og så videre. Tiden mellom hver gang den slutter å fungere er veldig forskjellig. Av og til skjer det hele tiden, av og til tar det ganske lang tid. Det kommer ingen feilmeldinger, bortsett fra at Windows av og til sier at en USB-enhet ikke fungerer som den skal, men dette skjer ikke hver gang.

Scanneren er som sagt ikke plugget i lenger...

Hovedkortet, hvis det er relevant: Asus A8V-E Deluxe Hovedkort S939 PCI-E (K8T890, SATA, GbLAN, ATX, PCI-Express)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke prøvd å oppdatere BIOS, men noe virus kan jeg ikke finne.

Saken er at det fungerte helt utmerket inntil nylig, så jeg kan ikke skjønne at en oppdatering av BIOS skal være nødvendig?

Når jeg tenker etter, så tror jeg at jeg prøvde å oppdatere BIOS da jeg hadde et defekt skjermkort og jeg prøvde alt for å få det til å fungere, og jeg hadde vel siste versjon...

Det Windows sier er at den mistet kontakt med USB-enheten, og jeg får opp en slik gul infoboble ved systray. Det står "click here", men det er jo litt vanskelig... :)

Kanskje jeg skal prøve å plugge i en PS/2-mus for å se om det går bedre? Jeg kunne forsåvidt prøve å avinstallere scanneren også.

Men det er bare så rart at dette plutselig begynner å skje nå.

Lenke til kommentar

Har vært borti noe av det samme problemet før. Prøv å oppdater usb-driverne, de ligger muligens i en hk-driverpakke. Ellers, hvis du ikke er avhengig av god presisjon med mus, kan du skaffe deg en usb-->ps2-overgang.

Lenke til kommentar
Skal også prøve en annen USB-device (digitalkamera) for å se om det fungerer skikkelig. Er det USB-driverne for hovedkortet du mener? Jeg får prøve, men det fungerte jo fint frem til nylig :(

Hmm, de kan ha blitt korrupt på en eller annen måte. Vanskelig å si, men det er verdt et forsøk, og oppdatering av drivere er uansett lurt.

Uansett, selv om det kanskje ikke hjelper mot USB-problemet ditt, kjør anti-virus scan og spyware-scan.

edit: Ser nå at du har kulemus. Hvis du har hatt musen en stund kan det være lurt å ta ut kulen og grave ut dritten som pleier å feste seg inni musen. Bruk en q-tip til dette.

Endret av V36a
Lenke til kommentar

Jepp, vet at mus må renses, men det er ikke der problemet sitter, for den slutter helt å reagere. Knappene fungerer ikke heller. Har kjørt spyware-scanner og antivirus-scanner på hele systemet også.

Men takk så langt, jeg skal prøve å sjekke USB-driverne, jeg :)

Lenke til kommentar

Ja det er en mulighet. Evt. kan du oppgradere driverne uten å fjerne dem først. Men det kan være greit å få dem bort først å. Uansett, ikke fjern driverne før du vet at du har en backup av dem, da det kan være vanskelig å få lastet dem ned igjen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg plugget inn en annen USB-mus, og den har ikke sviktet på de timene jeg har prøvd...

Det kan se ut til at noe gikk galt med den gamle musa, og at det kanskje også var denne som gjorde at scanneren slo seg vrang? Vet ikke helt om jeg tør å plugge inn scanneren igjen, men... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...