Skogslik Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 viss eg skall kjøpa ein ny harddisk, kossen instalere eg den? setter den inn, men må eg inn i biosen?? Kossen? Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Plugg inn ata kabelen og strømkabelen. Dersom det er en PATA disk må du sørge for riktig innstilling av slave/master. (Henger det noe på kabelen fra før, kan du være 90% sikker på at den nye disken skal stå som slave.) Du trenger vanligvis ikke gjøre noe i BIOS. Når windows er startet går du til diskbehandling og formaterer disken med det filsystemet du ønsker. Kjører du XP bruker du sannsynligvis NTFS. I diskbehandlingen kan du evt. partisjonere disken hvis du ønsker det. Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Det er flere typer HD'er, S-ata, P-ata, ATA100, ATA 133... Tror at det funker slik at om du har 2 HD'er av samme type må du sette den HD'en du booter fra som primary master, altså den du har (windows eller hva du nå enn har, skal være master) Og den nye skal stå som slave. innstillingene for master, slave osv... finner du ofte på metallplat oppå HD'en (et klistermerke), deretter flytter du "jumperene" på hver harddisk til måten jeg har beskrevet (jumper=liten plastdings som du finner ved siden av der ledningen settes i på HD'en :!: ) kansje litt vanskelig? beklager men det er ikke så lett å forklare det på en enkel måte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå