polljen Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Etter å ha vurdert diverse kameraer, har jeg falt på 350D. Men man må jo ha litt annet utstyr og, og har egentlig bestillingslista klar. Har planlagt å kjøpe et raskt 1Gb CF-kort, men ser at prisen på et 2Gb Hitachi Microdrive ikke er så ille heller. Er det noen som har erfaringer med Microdrive? Skrivehastighet? Strømtrekk? Holdbarhet? Støy? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Hobbyfotografen Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Jeg har ingen erfaringer med det kortet du spør etter, men mange anbefaler SanDisk og Lexar. Bruker selv et 1Gb Extreme 3 SanDisk ( på 20D) og er godt fornøyd. Tror ikke at jeg vil kjøpe noe større enn 1 Gb, velg heller 2 på 1 Gb enn 1 på 2 Gb. Skulle du miste kameraet pluss kort så har du ihvertfall noen minner igjen. Og det tar litt tid å kjøre over bilder, så da har du alltid et kort klart i kamera. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Microdrive har bevegelige deler(liten harddisk) og tåler ikke så mye fysiske belastninger som et CF kort. Med dagens lave priser på CF kort er det ingen grunn til å ta sjansen med microdrive. Velg et kvalitet CF kort fra Sandisk eller Lexar. Lenke til kommentar
SW-547 Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Jeg har brukt en 2.2GB microdrive i min 10D og har ikke merket noe forskjell fra mitt Sandisk Ultra kort, bortsett fra at det er plass til masse flere bilder. Men du kommer sikkert til å høre mye fordommer fra de som ikke har brukt det. Før du kaster bort for mye penger på dyre og raske minnekort bør du sette deg litt inn i overføring, skrive og lesehastigheter. Ingen vits i å bruke penger på noe som kamera ikke kan utnytte. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Sist jeg sjekket priser kostet flashbasert CF og microdrive omtrent det samme. I øyeblikket er dessverre prisguiden "nede". Hvis microdrive og vanlig CF-kort koster omtrent det samme, kan det ihvertfall ikke være noen tvil om at man bør velge CF-kort. Som nevnt har microdrive bevegelige deler som ikke tåler like store fysiske belastninger som flashbaserte kort, og selv om én person har unngått feil betyr det ikke at alle microdrive-kort vil være feilfrie. Jeg ville lagt mer vekt på å ha et kort med lav feilrate enn å velge et kort med stor hastighet. Hvis du velger kort fra Lexar eller Sandisk er du ganske trygg. Lenke til kommentar
Roncon Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) For å illustrere forskjellen på holdbarheten flashminnekort(bla. CF) og Microdrive var det gjort en test på det, husker ikke hvor i farten, kan finne det ut. Poenget var at microdriven tok kveld etter ett fall på 1,5m, mens CF-kortet tålte helt ekstreme påkjenninger som feks full kokvask på 90˚C m/vaskemiddel og påfølgende sentrifugering. Btw: har ikke verifisert testen på mine CF- kort, velger å ta dem på ordet :!: edit : Fant det :digitalfoto nr.4 2005 Endret 9. mai 2005 av Roncon Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Er det noen som vet hva en hastighet på 7MB/s tilsvarer (relatert til 20x, 40x, 80x)? Er det noen som vet hvor mye mer strøm en microdrive bruker i praksis (hvor mye forkorter det brukstiden på kameraet)? Lurer på å bestille Fujifilm S9500 med Hitachi 4GB microdrive (da jeg kommer til å ta endel videosnutter)... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 7/0,15 = 46x Har du hørt vitsen om forumet som ikke aksepterte poster kortere enn 14 tegn? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg har en Hitachi 4GB Microdrive samt et 1GB Lexar 40x-kort, og på mitt D70 er ytelsesforskjellen svært stor. Med Microdrive går alt treigere, særlig bildevisning, men også oppstart og hastighet på seriebilder lider. Lenke til kommentar
kak Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Nå som man får såpass store CF-kort, hva er poenget med Microdrive? Har inntrykk av at Microdrive er ei sinke uten like? Lenke til kommentar
modin Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg har brukt en 2.2GB microdrive i min 10D og har ikke merket noe forskjell fra mitt Sandisk Ultra kort, bortsett fra at det er plass til masse flere bilder. Tar du noen gang serier med mer en 14 bilder på rad? Hvis du ikke tar lange serier vil du ikke merke forskjell, på minnebrikkens hastighet. Derfor vil det være svært lite behov for et raskt kort for folk flest. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Det vil allikvell ta mye lenger tid å se gjennom bildene. Ikke egentlig et irritasjonsmoment, men det blir det i lengden, sett at du bruker denne funskjonen litt. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Jeg ville også holdt meg unna microdrive. Den eneste erfaringen jeg har med dem er da jeg lånte et av de første Canon Powershot(?) tilbake i steinalderen.Men på den tiden gikk jo alt treigt.. Jeg har nettopp kjøpt og insnstallert en eMagic databank fra komplett, med en 2.5" 80GB harddisk. Denne går på LiIon batteri og har innebygd kortleser for alle typer kort (har bare testet CF, SD og xD). Den fungerer helt utmerket for å tømme minnekortet on-the-road. Med denne trenger man ikke å ha større minnekort enn max lengde på en videosnutt. Harddisken måtte formateres i FAT32, så defor delte jeg den i 35GB/45GB, med den minste delen til bilder og den største til offline backup for alle viktige data fra PC'en. Og så kostet den mindre enn 2 kjappe 1GB minnekort Kan anbefales! Lenke til kommentar
Krister03 Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Har hørt mye dårlig og microdrive jeg også, siden den er bevegelige deler i den, så ville vel gått for CF-kort. Av merke så anbefales SanDisk til canon. Snakka med fotojournalist som sa at han hadde hatt store problemer med Lexar til sitt kamera. Kræsjer, henger seg opp, bilder blir borte osv. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) .............. Endret 26. mars 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå