Gå til innhold

Nytt hovedkort - gammel strømforsyning

titus

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å oppgradere til Pentium4 og dertil egnet hovedkort.

Har et In-Win 500 kabinett med strømforsyning som jeg er godt fornøyd med. Men de fleste P4 hovedkort krever en ny type strømkontakt.

Det finnes tre løsninger på dette:

1) Kjøpe et HK som også støtter gammel type strømkontakt. Men da får jeg problemet på nytt ved neste oppgradering.

2) Kjøpe ny strømforsyning

3) Kjøpe en overgangskabel (har ikke funnet dette på norske webshops)

Hva bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening er at du bør ha en rimelig kraftig PSU før det er noe å satse på den med en overgangskabel (www.microplex.no).

Fra 12 V (som P4 kontakten bruker) har du sikkert masse å tappe fra.

ATX12V PSU'er(PSU med P4 kontakt) kan generelt levere mer 'Juice' på 3.3 V en vanlige ATX'er gjør.

3.3 V 'Juice' trenger du extra av med mye RAM og nyere AGP kort.(Noe som kan være aktuellt ved oppgraderinger). Sjekk først hvor mange Watt (strøm * Volt --> Ampere * 3.3V) PSU kan levere nå av 3.3V. Er det under 60W bør du(etter min mening) begynne å vurdere ny PSU. En ATX12V (300W) kan levere ca 90W på 3.3 V. (selvsagt kan dette variere).

Oppgrader med måte! :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-12 16:32, eiga skrev:

3.3 V 'Juice' trenger du extra av med mye RAM og nyere AGP kort

Det er urelevant hvor mye ram du har. Ram bruker jo nesten ikke noe strøm. Husk at effekt = varmeutvikling. Ram holder seg så kjølig at det ikke trenger en kjøleribbe en gang. Dvs. at rammen bruker under et par watt. Sikkert godt under 1W også.

PS. Er det noen som kan fortelle om en oppgradering der strømforsyningen ble for svak? Sånn at man i det minste vet hva som IKKE holder?

Lenke til kommentar

stemmer nok at Watt=varme.

Jeg ikke er enig i forbruk av Watt på RAM.

Mine brikker er i allefall ganske varme(relativt).

Har enda ikke sett en spesifik side hvor Watt er oppgitt eksakt i forhold til type og merke.

De Sidene jeg har vært innom(ang emnet), kalkulerer med mellom 8-10W pr 128MB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...