Gå til innhold

Brenne image av operativsystem + programvare.

Anbefalte innlegg

Hei jeg jobber på en skole med endel gamle windows98 maskiner. Jeg har nå lagt inn operativsystem på en av datamaskine + skriveprogrammer + annen programvare.

For å slippe å sitte i timesvis for å legge inn dette på de resterende maskinene, lurer jeg på om det er mulig å lage en eksagt kopi av PC1 og lagre dette på en cd/dvd (som inneholder alle ferdige installerte program med innstilliger). Går det da an å kopiere denne cd'en inn på de andre maskinene slik at en slipper å kjøre igjennom alle installasjonsprosessene? Er dette mulig? Hvis det er mulig, hva slags programvare trenger man?

Maskinene er helt identiske

håper på svar!

mvh

spence00

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ordner Norton ghost enkelt, men du er avhengig av å ha helt lik maskinvare for å få det til.

Enkelte ganger kan det fungere med små forskjeller i maskinvaren, som forskjellige harddisker, forskjellige lydkort eller forskjellig mengde ram.

Dersom du har lik maskinvare, vil det gå som en lek.

Lenke til kommentar
Dette ordner Norton ghost enkelt, men du er avhengig av å ha helt lik maskinvare for å få det til.

Enkelte ganger kan det fungere med små forskjeller i maskinvaren, som forskjellige harddisker, forskjellige lydkort eller forskjellig mengde ram.

Dersom du har lik maskinvare, vil det gå som en lek.

.. Hvordan gjør du egentlig det med Ghost, sånn helt nøyaktig? Må ikke Ghost være installert på en maskin for at du skal kunne installere en Ghost-produsert Image-fil på maskinen?

Lenke til kommentar

Nei, Ghost må ikke installeres først. Det hadde jo ikke kunnet virke.

Det er 2 helt forskjellige utgaver av Ghost. Ghost 9 er Windows basert (Drive Image teknologi), og man kan restore ved å boote fra orginal CD'en.

Ghost 2003 er DOS basert, og man kan restore ved å boote fra floppy, CD, eller andre måter.

Mange (jeg inkludert) mener at det enkleste å bruke er DOS metoden, mens andre er uenige.

Det finnes også gode alternativer til Ghost, som Acronis og Terabyte.

Lenke til kommentar

Det finnes flere måter å kjøre ghost på, men det greieste er å boote fra en diskett eller usbpenn med nettverksdrivere, og lagre imaget på en maskin som er satt opp som ghostserver.

På samme måte kan man boote maskinen som skal ghostes fra diskett/usbpenn, og hente imaget fra ghostserveren. Det kan gjøres til f.eks. 20 maskiner samtidig.

De siste versjonene av ghost støtter også å brenne imaget rett til en IDE cdbrenner, eller evt. en usbbrenner.

Jeg har ikke fulgt med på de siste versjonene av ghost, men utelukker ikke at imaget nå kan legges rett på en ekstern usbdisk eller usbpenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...