gungne Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: Den 2002-07-25 13:58, HSS skrev:OK; Men noen som ahr KONKRETE erfaringer med Dell 4150 eller 2650 eller acer 272...? Ikke kundestøtten, men modellene. Noen som vet hvilken som ahr best levetid? Strømmen er ganske viktig for meg. UT-TV er også noe jeg svært gjerne vil ha. Alle ahr (smart) lithium ion batt., DVD/CDRW, Intel p4m 1,6, 256 MB DDR SDRAM, 14,1 skjerm TFT XGA (hva betyr dette?!), 20 giga, 16 MB Grafikkkort, internt 56 k modem 10/100.Dellene har 3 års CAR mens acern har 2 års garanti, 2650 veier litt mer, 4150 har ikke floppy disk. Jeg ville ikke gitt slipp på 8200 ennå. Sitter med denne nå og den er fenomenal rask. Har hatt to servicesaker med Dell nå, og begge ordnet seg ganske raskt. CAR er ikke så viktig spør du meg. Å kjøpe seg "garanti" er bare tull. Dette regulerer nemlig loven, og nå etter 1. juni ble denne loven forbedret i forhold til forbrukerne. Derfor betyr ikke 2 års garanti på Aceren noe. Dette får du uansett hva du skulle velge. Det eneste som er kjipt med Dell'en er at den er ganske tung. Kabel for TV/video fulgte med 8200. Lenke til kommentar
HSS Skrevet 29. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2002 Tror forresten jeg går for en dell. Nå synke prisene såpass, og når jeg sjekker det med garanti osv. så har dere helt rett i at jeg har 2 års garanti selv om jeg ikke "kjøper" garantien. Lovverket kan være fint å ha iblant =) En ting jeg lurer på, det begynner å bli en del nå hehe. Hvis dere har peiling da; har tenkt å kjøpe et Alteck Lansing lydanlegg, men sub og to høyttalere. Dette koster meg under 1000 kr. Men nå annonserer Dell med Harman Kardon 695 høyttalere, inkl i prisen til verdi av snaut 900 kr. Noen som kan si noe om kvaliteten på disse? Verdt å kjøpe når jeg får de gratis med, i forhold til Alteck Lansing lydsystemet, som skal være veldig bra...? Hihi takk =) Lenke til kommentar
wsp Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Quote: Den 2002-07-25 13:58, HSS skrev:Når d gjelder grafikken vet jeg dette: 2650: 16MB DDR nVidia GeForce 2Go3D 4150: 16 MB ATI Mobility Radeon 7500, 4xAGP 3D 272: 4*APG 16 MB DDR SDRAM Jeg har selv en bærbar (compaq) med ATI Mobility-kort på og er veldig godt fornøyd med det. De fleste bedre modellene ser ut til å bruke dette kortet. Med dette kan du få dual screen støtte, dvs at du kan kople på en monitor og bruke begge skjermene samtidig. Du kan også kople på TV og ha bilde på monitor i tillegg, noe som ikke er mulig på et nVidia-kort. En annen ting du må tenke på er skjermen. Hvis du tenker å drive litt med utviklingsoppgaver kan det være lurt å velge en skjerm som takler 1280x1024, og det er det ikke så mange som støtter. Dvs, skjermkortene støtter det hvis du har ekstern monitor, men ikke på den innebygde lcd-skjermen. Ellers vil jeg si at den Apple Powerbook-skjermen med sitt widescreenformat er *stilig* (selv om oppløsninga blir litt uvant: 1280x854 :=) Lenke til kommentar
gungne Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Quote: Den 2002-07-29 09:24, HSS skrev:Hvis dere har peiling da; har tenkt å kjøpe et Alteck Lansing lydanlegg, men sub og to høyttalere. Dette koster meg under 1000 kr.Hihi takk =) For et års tid siden kjøpte jeg Altec Lansing lydsystem med to høytalere (som kan konverteres til 4-høytalers surroundsysten) samt en sub. Det er absolutt helt fantastisk lyd i disse. Bassen er ikke noe å klage på. Dessverre er den ene høytaleren min delvis ødelagt fordi jeg var så dum å teste volumet litt for høyt. Legger forresten til at mitt system (ADA885) er THX-godkjent, noe som ikke akkurat er hverdagskost på PC-høytalere... Lenke til kommentar
Henrik Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Quote: Den 2002-07-23 20:20, Jon A. Feet skrev:Har sikla litt på denna Macen jeg.... PowerBookP.S. Er det noen som vet om jeg kan få til dette på en mac:Avinstallere OS X og Insatallere Win2kPro?? Det er noe som heter VirtualPc man kan installere på Mac. Vet ikke helt hvordan det fungerer, men har hørt to forskjellige ting. 1) Det er et program som gjør at man kan kjøre de fleste Windows programmer under OS X. 2) At man kjører Windows OS i OS X, men at du kun kan bruke et av gangen. Er ikke sikker på hva som stemmer, men prøver å finne det ut i tillegg til erfaringer. Lenke til kommentar
HSS Skrevet 30. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2002 OK, tid for flere detaljerte spm. Sett at jeg tar utgangspunkt i en dell 4150. Jeg vil ha 256 MB minne, bør jeg spytte i 400 kr for å få 1x256 i stedet for 2x128? Er sjansen stor for at jeg vil kjøpe mer minne i løpet av ca 4år..? Er d dyrt? Dellen kommer med 16 MB ATI grafikkkort. Er d lurt å legge til 260 kr for å få 32 MB? Hvordan vil jeg merke fordkjellen? Jeg må innrømme at dette med nettverkskort og modem går bra i surr for meg. Jeg har ikke behov for å linke flere pcer sammen for å få til LAN osv. Jeg blander dette med internett. Trenger bare d som har med internett å gjøre. Dellen kommer med modem, internal combo 56k modem /10/100 network. Verken nettverkskort eller trådløst nettver inngår. Må jeg legge til noe av d for å koble meg til internett...? SOm sagt, blander sikkert internett og linking av pcer. Prisen for denne herligheten er snaut 17000 kr inkl moms, 1x256 og 16 MB grafikkort. Uten nettverkskort og trådløst nettverk (hva nå enn d betyr hehe) Dessuten 1 års CAR og DVD/CDRW. Høres herlig ut!!! Lenke til kommentar
DellDude Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Hei, Jeg jobber i Dell, riktignok ikke med bærbare, men jeg tror allikevel jeg kan bidra litt: 1. Velg 1 x256MB - om et års tid kommer du til å få kløe i fingrene, og lyst på mer RAM, og da kommer de 400 kronene ikke til å bety noe i forhold til 128MB-brikken du må kaste (eller QXL'e) for å oppgradere... Mer grafikk-RAM er bare nødvendig dersom du skal koble til ekstern skjerm på 19" eller mer, tenk igjennom om det er nødvendig, da det ikke kan endres i ettertid. (Hvis du har råd: KJØP!) Maskinen har BÅDE nettverkskort (10/100) og modem (56k) - Det eneste du må passe på er å sette riktig kabel i riktig hull... (De er merket, så hvis du ser etter før du kobler deg opp går det bra.) Når det gjelder garantien, er du selvfølgelig beskyttet av kjøpsloven, eneste grunn til å oppgradere denne er at du kan få service der du er, også hvis du skulle finne på å ta et år som utvekslingsstudent... (3år INBD + 784 eks mva.) Gratulere med valget og lykke til med studiene! Lenke til kommentar
HSS Skrevet 31. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2002 Det jeg mente var at nettverkskortet ikke inngår i standard, dvs jeg må betale over 1000,- for å få det med. Men jeg er ikke helt sikker på hva d er hehe, d inngår jo modem, må jeg kjøpe nettverkskort for å kunne bruke bredbåndet som jeg benytter meg gratis av på hyblen min..? Når du sier jeg må tenke meg om hvorvidt jeg skal koble til ekstern skjerm på 19 tommer eller mer, mener du dataskjerm, eller tv? Jeg kommer sannsynligvis til å koble til en tvskjerm som er over 19 tommer stor... hva burde jeg ha av grafikkort da...? Og forresten; S-Video for TV out betyr at jeg kan koble til tv..? hehe greit å vite =) Lenke til kommentar
knut Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Det står at det er internal modem (56.6k) +Network (10/100) Sannsynligvis har du en helt vanlig nettverkskontakt i hybelen for å koble til internett. Dermed trenger du ikke noe ekstra på den delen. Men hvis det er trådløst nettverk på studiestedet ditt kan det være en fordel å velge under modem plus dell 1150 wireless network. Det vil si at du kan sitte overalt på skolen (hvis de da har trådløs nettverkstilkobling), og ha kontakt med hjemmeområdet ditt og være koblet mot internett. Du bør absolutt velge 1X256mb ram. Og 32 mb ram på skjermkortet. Dette vil du merke forskjell på når du f.eks spiller kobler til ekstern skjerm eller ser på film. 16mb bør holde for det ovenfor også, men du vil få bedre ytelse med 32mb, og det koster jo ikke så mye ekstra. Det delldude mente med skjerm på 19" eller mer var en vanlig dataskjerm. En tv kan være så stor som du vil uten at du får problemer. Men vær obs på at du bør ha en nyere tv som har s-video. Hvis ikke må du få en overgang fra s-video til composite (som igjen kan kobles til en scart kontakt). Synes også at valget ditt med dell 4150 er bra! Lykke til med studiene! (jeg begynner selv om 3 uker i trondheim) Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 som de andre nevner, du får både med nettverkskort og modem, selv om det er litt klønete vist på sidene til dell...så det holder i massevis til å komme deg på internett... ...når det gjelder skjermkort ville jeg anbefalt deg å kjøpe 32mb ram, da dette gir bedre ytelse, og ikke kan oppgraderes seinere!=) minne er et litt vanskeligere valg...1*256 er selvfølgelig best...men det er ikke sikkert at du kommer til å oppgradere minnet senere, og i så fall fungerer 2*128 like bra...og samtidig, når du først kommer til å oppgradere minnet, så kan det hende at prisforskjellen mellom f.eks. en 256 og et 512-brikke er så liten at du ikke kommer til å liten at du ikke kommer til å lide av å måtte ta ut den ene 128-brikken!=) men som vanlig, hvis du ikke har bestemt deg helt enda, så anbefaler jeg deg å se en gang til på andre merker enn dell! mvh krister Lenke til kommentar
DellDude Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Joda, nettverkskort ER standard, sammen med modem. Du må betale 580 kroner for å få TRÅDLØST nettverkskort, men for å bruke det må du ha tilgang til trådløst nettverk. (WLAN) Det integrert modemet kobles til en telefonlinje (hjemme) mens det integrert 10/100-nettverkskortet brukes i et nettverksstikk. (på skolen) Trådløst nettverk er noe som kommer for fullt, f.eks. på flyplasser og i bysentra, men det er ikke så bra utbygd ennå. (Skyhøy coolness faktor på dette :wink:) Når jeg snakker om ekstern skjerm mener jeg PC-skjerm, med oppløsning på 1600x1200, eller mer. S-Video betyr at du kan koble til TV, men du trenger en kabel, enten S-Video til S-Video, eller S-Video til Scart. (Avhenger av hva slags inngang du har på TV'n - ta dette med en TV-forhandler, de vet / bør vite hva du trenger.) Lenke til kommentar
HSS Skrevet 31. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2002 OK, skjønte mye mer nå :smile: Har tven fra før av, men vet ikke hvor gammel den er. Er nok ikke gammel, men heller ingen toppkvalitetstv. uansett, delldude, jeg kommer til å vente til litt uti august når prisene går ned. Hvor lenge bør jeg vente tror du...? Hvor sotr prisforskjell er d snakk om? Jeg drar nemlig 12. aug til Bergen, men jeg rekker vel ikke å bestille osv. før da. Hvor lang tid må jeg vente fra jeg bestiller til jeg har pcen? Poenget er at jeg har masse på datan hjemme jeg vil overføre til den bærbare, men i verste fall kan jeg vente og bestille den bærbare hjem og dra hjem en helg. En mulighet til, vi har en orb, en maskin vi kan overføre filer til en kassett på 2,2 Ghz. Jeg har dog en del giga med musikk, men kan d være en tanke å overføre filene til orben, ta med maskin+kassetter til bergen og overføre til dem bærebare senere? Jeg har veldig lite erfaring med orben, noen som vet hva en kassett koster? Mens vi er i gang, tenkte jeg :wink: Lenke til kommentar
DellDude Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Du har vel Scart bak på TV'n? Se her for en liten beskrivelse: http://www.sesworld.com/info/scart.html Prisene i August? Tja, siden jeg ikke er selger vet jeg ikke helt hvordan de blir, men leveringstiden er normalt to uker, så du bør ta utgangspunkt i når du vil ha maskina og finne kjøpstidspunkt ut ifra det. (I dette tilfellet ville jeg ringt til salg, og fått mer detaljerte opplysninger fra dem!) Den orben så bra ut, er de FireWire eller USB du har? (Fant noen disker til den på nettet til ca. $40 men vet ikke hva de ligger på i Norge.) Lenke til kommentar
covah Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Quote: P.S. Er det noen som vet om jeg kan få til dette på en mac:Avinstallere OS X og Insatallere Win2kPro?? Nei, Mac kan ikke kjøre Win2k, dette fordi Mac maskiner har en helt annen hardware arkitektur enn en vanlig PC. Man kan emulere Windows, men da går det mye tregere (spill kan du glemme). Lenke til kommentar
HSS Skrevet 31. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2002 Urk får ikke lov å ta med orben av faren min hehe. Men elelrs er prob. løst. Jeg legger alle filer jeg skal overføre i en mappe (m/undermapper osv) og bestiller dataen hjem hit i drm. Når den kommer overfører de dataene og sender den til meg i bergen i originalpakken. Hehe slipper alt arb. selv :wink: Trenger sikkert ikke desperat data de første par ukene... (ehh?) Så stikker jeg bortom komplett og kjøper lydanlegget og kobler til. mmm smuth =) Lenke til kommentar
gungne Skrevet 1. august 2002 Del Skrevet 1. august 2002 Hadde egentlig tenkt til å kjøpe den Dell I8200 som jeg har snakket så varmt om tidligere i løpet av denne måneden. Men jeg synes det er direkte latterlige av Dell at prisen på maskinen faktisk har gått opp nå fra juli til august (nei, jeg har ikke lagt til noe mer). Dell reklamerer med at de er så billige fordi de kutter mellomlegget, men de burde jaggu blitt meldt til forbrukerrådet for å villede forbrukeren med alle disse rabattordningene også. I juli var 256 RAM inkludert i prisen (som alltid var billigere), nå skal de ha rundt 1000 kr (ex mva) bare for dette! Jeg lar meg ikke lure! Jeg venter! - gungne som endrer, fordi han ikke liker skriveleif [ Denne Melding var redigert av: gungne på 2002-08-01 21:29 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå