Gå til innhold

Bærbar til student

HSS

Anbefalte innlegg

Jeg får bærbar pc når jeg begynner å studere til høsten. Men aner ikke hvilke krav jeg bør stille, hva pris som er gunstig i forhold til ytelse eller noe om bærbare dataer i det hele tatt!

Noen som kan si meg hva jeg bør legge vekt på, hva som ikke er viktig og anbefale en eller to pcer til meg? Pris bør ikke ligge over 20000...

For å si NOE om hva jeg VET jeg trenger, jobber jeg mye i word, på nettet, vil gjerne ha dvdspiller (i alle fall cdspiller). Skal koble til lydanlegg så jeg bruker dataen som et slags stereoanlegg.

Har prøvd å kikke rundt på nettet, men finner ikke mye. Aner jo ikke hva jeg trenger og alle tall og forkortelser skjønner jeg ingenting av ;/

På forhånd takk for svar. =) -jente18

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror zepto ville vært ett godt valg...

gå inn på http://www.zepto.no og velg "tilpass" under znote 2002...

...da får du en maskin som tilfredstiller de fleste kravene du har...hvis du vil kan du endre dvd-rom til dvd/cd-rw, så har du brenner i tilegg...og hvis du samtidig endrer fra 20 til 40gb harddisk, så har du en kongemaskin...

...det eneste som er negativt er at du ikke får så god lyd ifra bærbare generelt...det finnes kanskje eksterne lydkort som er bedre, men det vet jeg ikke så mye om!;)

denne maskinen leveres forøvrig ikke med operativsystem eller annen programvare, så hvis du ikke har tilgang til det, må du ha det i tilegg...

mvh

krister

[ Denne Melding var redigert av: krister461 på 2002-07-12 14:15 ]

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er allergisk mot frukt, så kan følgende være en veldig bra maskin til den bruken du beskriver:

Apple iBook 700MHz m/384MB minne.

Med denne kan du både se på DVD, brenne og spille CD´er.

Programvare for tekstbehandling, regnerark og database (AppleWorks) følger med.

Likeledes programvare for katalogisering/deling/presentasjon av digitale bilder (iPhoto) samt programvare for videoredigering (iMovie).

Det følger også med et par spill + et multimedialeksikon.

Maskinen er dessuten en av de peneste laptopene du kan få tak i (tror ikke så mange vil motsi meg på det punktet) og den er også blant de mer robus bygde.

pris: kr. 19 699,99,-

Mer på: http://www.apple.com/no/ibook

Lenke til kommentar

Er for tiden i Tyskland her, og på Mediamarkt er det ofte gode tilbud.

Eksempelvis går en Gericom P4 2Ghz, 256MB Ram, CDRW/DVD, bra grafikk-kort, bra skjerm, 30GB HD - en helt komplett desktop-erstatter for 1750 Euro - dvs en pris på ca. 1400-1500 kroner. Tror dette slår det meste av norske tilbud for tiden. Men det er jo litt knot å få tak i den.

Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt Zepto znote 2002. Jeg vil absolutt anbefale denne maskinen.

Med den mobile prosessoren fra Intel bråker maskinen veldig lite når du bruker programmer som Word Excel ol, dette er en fordel for ikke å forstyrre foreleseren. Skjemen er i tillegg veldig bra. Maskinen i seg selv er jo også ganske portabel med sine snaue 3 kilo.

Det eneste negative jeg har til denne maskinen er batterilevetiden (ca. 2 timer), og tastaturet som virker litt "billig", men er ellers godt å skrive på.

En annen ting med Zepto er at de er veldig service instillte. Jeg bestillte maskinen på Zeptos nettsider, dagen etter ringte de for å verifisere handelen. Etter en uke hadder jeg maskinen i hendene. Mycket bra!!!!

Les testen av Zepto znote 2002 her

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: hermodfinjord på 2002-07-13 19:21 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: hermodfinjord på 2002-07-13 19:25 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Noen som kan si meg hva jeg bør legge vekt på, hva som ikke er viktig og anbefale en eller to pcer til meg? Pris bør ikke ligge over 20000...

For å si NOE om hva jeg VET jeg trenger, jobber jeg mye i word, på nettet, vil gjerne ha dvdspiller (i alle fall cdspiller). Skal koble til lydanlegg så jeg bruker dataen som et slags stereoanlegg.

Hei HSS!

Som en annen sa, Zepto gir deg mye for pengene. Det er jo en fordel.

Et annet alternativ er Apple iBook som NickFalk anbefalte. Den er dyr, men da får du også en sexy maskin med lang batterilevetid og en maskin som er meget enkel å bruke. iBooken har iTunes som er meget godt og enkelt avspillingsmedium for musikk og iMovie hvor du kan redigere film på en enkel måte.

Apple har ikke Microsoft Word, men derimot AppleWorks som inneholder et program med samme muligheter som Word. Microsoft Word og AppleWorks Word er fullt kompatibelt med hverandre.

Apple maskine kan virke ganske dyre i forhold til PCer i samme prisklasse, men de er verdt merkostnaden.

Selv bruker jeg Mac og er kjempefornøyd med det. Kommer sannsynligvis aldri til å gå tilbake til PC. :smile:

Samtlige maskiner som selges over disk i dag har en prosessor som er rask nok. Det du burde se på, er hvor mye minne(RAM) det er i maskinen. Jeg anser 256Mb som et minimum idag.

Hvor stor lagringsplass maskinen har, er også kjekt å vite. Dette måles i antall Gigabyte(Gb). det burde holde med 20Gb til ditt bruk.

Hvor stor skjemen er, er også bra å vite. Større er bedre.

Uansett hva du velger, lykke til!

Lenke til kommentar

Hei HSS!

Jeg er en student som selv pleier å ta med PCen til skolen. Det aller viktigste batteritid, spør hvor lenge batterien være, det er ikke så gøyt å gå tom for batteri midt under forelesningen.

Det andre er vekt. Hvis du skal ta med PCen til skolen, hver eneste dag, så bør den ikke veier mer enn 3 kilo.

Så bør du har nettverkkort innebygget i PCen. På NTNU er det uttak for nettverk overalt. I tillegg dersom du skal bo på hybel, er det ofte behov for nettverk for å komme seg på internett.

Personlig har jeg en Dell C500 maskin med 700 mhz PC med et ekstra batteri. Og har innebygget nettverkkort.

I dag får du DVD spiller og lydkort på bærbar nesten på alle maskiner.

Når det gjelder valget mellom MAC og PC er det en ganske personlig sak, dersom du har brukt PC en god stund, og er vant med PCen, så holder deg til PCen, det å gå over fra PC til Mac er ikke enkelt.

Dersom du skal ha PC, er det enten Dell eller Toshiba jeg anbefaler deg å velge, de er største og har ofte den beste servisen. Dell har mest vanlig tastatur, mens Toshiba har et rart tastatur.

Siste, ofte har universitet bærbar tilbud for studenter. Så det kan være lurt å spør.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar

den eneste grunnen til og velge en PC basert bærbar istedenfor en Mac bærbar (iBook, PowerBook (mmm!)) må være om du evt. skal spille på den. siden du ikke nevner dette, så kan en bærbar Mac gjøre det samme som en bærbar PC - men på en bedre måte! Mac er dog litt dyrere, men du får igjen for hva du betaler for.

Bærbare pc'er spiser også batteri mye raskere. 2-3 timer er normalt pr. dags dato. PowerPC cpu'ene i iBook/PowerBook (Macintosh) er mye mindre strømkrevende, og dette gjenspeiler seg derfor i batteri-levetiden som er 2-3 ganger bedre enn på en normal bærbar PC (i samme størrelse/vekt-klasse opp til 3kg).

Lenke til kommentar

Selv har jeg samme problem: jeg vil ha en bærbar til skolebruk (i tillegg til den stasjonære PC'n), men vet ikke helt hva jeg skal ha. Jeg har fått låne en iBook hos en kompis, og blir nok å kjøpe den. Kjempebra maskin!

Og det å gå over fra PC til Mac er ikke noe problem. Jeg har brukt PC siden DOS 3.2 - på en 8086 - prosessor på 3 - 4 MHz, etterfulgt av en 80286 @ 6MHz til en Pentium @ 75MHz, en Pentium II Celeron A @ 300MHz til nå en AMD Duron @ 700. OS har vært DOS 3.2 - 5.?, windows 95, windows 98, windows NT 4 og nå Windows 2000.

Jeg har ikke hatt problemer med å finne ut av MAC'en - det er litt kronglete, men det går. :smile:

Dersom du vil ha en _pen_ bærbar, med meget gode muligheter for bilderedigering og videoredigering, er MAC kjempebra. En PC er litt mer allsidig all den tid det er lettere å få tak i programvaren som du kanskje bruker på skolen - her snakker jeg ikke om piratkopiering, altså!

En annen ting er at iBook til nå ikke har hatt støtte for PCMCIA. En del høgskoler / universitet har lagt opp trådløst nettverk, og disse krever at bærbare maskiner har PCMCIA - slot. De nyeste iBook'ene har innebygget antenne, men om denne kan benyttes på skolen er en sak du må spørre IT - avdelingen på din skole om.

Ellers synes jeg at MAC'en er kjempebra. Du får en pen maskin som tåler en del støt, og den er kjempefin i bruk. PS: dersom du skal ha en MAC, pass på at den leveres med OS X! GUD, om bare OS X kunne kjøre på en PC........

Mvh. Vidar Fagerjord, aka. yummy. Innbarka PC - bruker. :smile:

Lenke til kommentar

Takk for mange hjelpsomme svar =)

Jeg har kikka i TIMESVIS på nettet, og fått en del gode tips. Kriteriene burde nå være noe slik som: (håper jeg ikke bommer veldig på noe nå :wink:)

14 tommer skjerm (15 hadde ikke vært å forakte)

20 giga harddisk

P4-M (etter råd fra min far =P)

lang batteritid (takk for tipset!)

helst 256 Mb RAM (Selv om jeg tror d går greit med 128)

Jeg prøver ikke å være vanskelig nå, men jeg synes zepto 2002 hadde for kort batteritid. Håper jeg ikke er for kresen nå :wink:

De jeg har falt litt for er Acer 272 og Dell 2650. Ellers har jeg vurdert tonnevis, men synes ikke jeg finner noen som er "perfekte".

Jeg kikka litt på ww.gericom.com, og fant mye bra!! Noen som har erfaring med denne maskinen? Noe positivt/negativt å si?

Lenke til kommentar

gericom har jeg ikke vært borti, men jeg har vært borti en del dell maskiner, og jeg anbefaler deg å holde deg lengst mulig unna...

...de fleste jeg vet om som har en dell maskin har hatt problemer med den en eller annen gang...en del av de har fått god support, og er veldig fornøyd med dell, mens andre har fått svært svært dårlig support!

...selv har jeg vært ute for den værste kundebehandlingen jeg noensinne kunne tenke meg!! og dette har skjedd ved to forskjellige tilfeller ved to forskjellige maskiner...

hver gang jeg har jeg måttet "krangle" med de i flere måneder, før de har ordnet opp i ting!!

men uansett...er du sikker på at du har behov for lang batterilevetid? selv har jeg aldri hatt behov for å bruke batteri i stort mer enn ett par timer...

mvh

krister

Lenke til kommentar

Jeg har brukt en Gericom Supersonic nå i et år på HIA.

Dette er noe dritt etter mine erfaringer.

Jeg solgt den, og skal kjøpe meg en ny.

Og da er det disse tingene jeg ser på.

Prosessor: fra 850Mhz -> 1.2Ghz (hva skal man med mere)?

Min: 3 timer batteri.

Og at den veier under 2Kg.

Hvis du har tenkt deg og drasse rundt på laptoppen din så anbefaler jeg en subnotebook.

Jeg har selv kikket på en del Sony Vaio (fåes ikke i norge ennå) Og det bli vel mest sannsynlig en slik.Sony VAIO® R505 SuperSlim Pro™ eller Sony VAIO® SRX series. De veier rundt 1.5 kg, og har mindre skjerm. SRx har 10.1" og R505 har 12.1" Så hvis du kun skal bruke den til skole er dette mitt valg. Pluss at batterilevetiden er på 3->4 timer og helt opp til 8->9 med extra batt. Flott skrivemaskin spør du meg..

Lenke til kommentar

Jeg vil nødig kjøpe en laptop nå, for så å oppdage at teknologien går framover og den er "for gammel". (Det vil den uansett bli, men jeg vil begrense d så mye som mulig). Derfor vil jeg ha en p4-m. faren min er veldig for ny teknologi, tror meningene mine stammer fra ham :wink:

lang batteritid er essensielt, kanskje d viktigste med dataen jeg skal kjøpe. På hybelen har jeg strømuttak osv, men forelesningene varer gjerne en stund, kjiiiipt å gå tom for batt. midt under!

Når jeg sier jeg vil ha både p4 og lang batteritid, mener jeg i forhold til at p4 krever mye strøm, men likevel har pcer med p4 forskjllig batterilevetid alt etter som. jeg vil ikke ha en av dem med dårlig. Sier ikke at jeg kan forvente 5 timer, men 2 er for kort tid for meg.

Vekta burde vel oxo ha litt å si, men jeg lar den ikke være avgjørende.

Ingen som har erfaring med dell 2650 eller acer 272?!

Et par spm til jeg har; hva trenger jeg av nettverkskort osv? Når jeg leser om spesifikasjoner på bærbare pcer, finner jeg ofte både nettverkskort (PCMCIA, hva er det? trenger jeg d?!), modem og trådløst nettverk. Mulig dette er avhengig av nettforbindelse der jeg er, det eneste jeg vet er at på hyblene får jeg gratis tilgang til bredbånd.

Takk for hjelpen, setter veldig pris på svar, har begynt å lære litt om data =)

Lenke til kommentar

Veggiss: Hvor kommer de, hvor på nettet kan jeg finne info om dem? Søker på Gericom men finner bare noen tullete sider og hjemmesida deres. Hjelper ikke meg mye :wink:

Apropos Gericom, jeg så på sida deres og på de forskjellige dataene. De var like! Spesifikasjonene var klin like jo, nesten bare utseendet (og små str. og vekt forskjller) som skilte dem. Har jeg rett, eller skjuler det seg dårlige sider ved noen av dem? Hvis de kommer til norge for under 20000, er d høyst aktuelt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...