AudunSæther Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hei hopp. Jeg har nylig fått en Toshiba Satellite A10-laptop i fanget, som hadde Windows installert. Trådløskortet fungerte uten problemer når jeg koblet meg til her hjemme. Nå har jeg installert Ubuntu, og til min store glede ble wlan-kortet funnet. Jeg bruker nettverks-administratoren i GNOME til å sette Essid og wep-key til nøyaktig det samme som i Windows, men når jeg kjører dhcpd finner den ikke aksesspunktet. Det fungerer forøvrig med andre trådløskort i huset. Hvor skal en begynne å feilsøke? Har 0 erfaring og peiling på wlan o.l. Lenke til kommentar
krigun Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 ok, begynn med iwconfig. kjør 'iwconfig' , se hva denne printer ut. her står lista de trådløse kortene som er tilgjengelig, antageligvis eth1 o.l. da kan du kjøre 'iwconfig eth1 essid <nettverksnavn> key s:<nøkkel>' (Nøkkelen her angis i vanlige tegn) og så igjen 'iwconfig' da burde du se MAC adressen til aksess-punktet ditt (den burde være noe annet enn 00:00:00:00:00:00) hvis du har en gyldig mac adresse der, kan du prøve: 'dhcpcd eth1' uansett, post her hva iwconfig printer ut hvis det ikke funker. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Jaggu, det fungerte som hakka møkk. Må innrømme at jeg ikke skjønner hva jeg gjorde galt sist gang, men noe hadde jeg tydeligvis gjort feil. Jeg kan ikke huske om mac-adressen til aksesspunktet var riktig, men det var kanskje noe feil der. Takk Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 men når jeg kjører dhcpd finner den ikke aksesspunktet. Det fungerer forøvrig med andre trådløskort i huset. Kommandoen for å få IP via DHCP er da "dhclient" i Ubuntu? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Ja, det stemmer, men jeg bruker begge deler på så mange bokser at jeg glemmer hvem som har hva Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå