Gå til innhold

Kan jeg bruke denne OS Cd-en?

Anbefalte innlegg

Har fra før en bærbar-pc som jeg fikk all nødvendig programvare instalert på før jeg fikk den levert. Med pc-en fulgte det med en uåpnet pakke med windows xp home edition. derfor lurer jeg på om jeg kan bruke denne til den "planlagte" pc-en hvis du skjønner, eller om den bare kan brukes til pc-en som jeg har fra før?

Håper på mange svar! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ser ingen betenkligheter med dette. du har en lisens, og den kan du benytte på eget utstyr.

selv har jeg en dell- pc, og OS som fulgte med har jeg også inst. på min bærbare - uten problemer. bedre å kjøre noe jeg har lisens på ifht updates etc mener jeg.

lykke til!

Lenke til kommentar

Hei.

Du får ingen problemer med selve installationen. Der du kan få problemer, er når/hvis du skal aktivere. Det kommer helt an på om cd'en er fra før eller etter aktivering blev innført.

Selve innstallationen som foregår fra forhandler-side, er som regel fra et speil/image de har liggende. Så leser de til slutt inn den "nøklen" som står utenpå posen. (altså er den uåpnet)

En Xp cd skal vedlegges i følge lov.

Du kan få software-programmer som avleser hvilken nøkle din xp er innstallert med. Så kan du se om det er samme nøklen som er utenpå posen.

Er det en xp home som skal aktiveres, kommer du ikke igjennom aktiveringen hvis den samme nøkle er aktivert på den du bruker nå.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

(er ikke helt sikker på om dette er relevant, but here goes)

Har en 1-2 år gammel fujitso-siemens maskin, som jeg gjerne skulle ha oppdatert hardwaren på.

Etter som jeg har forstått så er den bootcden som fulgte med fra fujitsu siemens kun beregnet på maskiner som har akkurat samme hardware som denne.

Hvis dette er riktig er det noen måte å omgå dette på?

Endret av n0ob
Lenke til kommentar

Her et af mine svar fra en tidligere tråd:

Har selv en oem som det blev skiftet en hel del hardware i.

Du skulle gjerne ha KEY nøkkel til xp. Det er lovkrav med oem at den skal plasseres utenpå kabinettet.

Booter du opp fra xp innstallations cd, er det kun key-nøkkel du får bruk for.

Når du så skal aktivere, kan du prøve å aktivere online. Går dette ikke, velger du å aktivere over telefon.

Nå kommer din hardware kode opp, samt en tom plass til ny hardwarekode.

Du skal taste den inn på telefonen, og vil så sannsynlivis få beskjed på at den ikke passer med den tidligere. Du får nå muligheten for direkte kontakt telefonisk. Du får et betalingsnummer og et gratisnummer. (Gratisnummeret er til Engelsk support)

Jeg forklarte jeg hadde hatt min pc til reperation, og at jeg etterfølgende ikke fikk lov til å online-aktivere.

Jeg blev nå viderestilt til "modersmål" autosvar, som leste opp den nye hardwarekoden som jeg skulle taste inn. Trykke på utfør, og det var det.

P.S: Dette er kun en ukes tid siden.

Hilsen tukols

Dette innlegget har blitt redigert av tukols, 05/04/2005 : 11:55

Lenke til kommentar

Henger meg på tråden jeg også=) Skal bygge egen PC nå snart, så dette er et aktuelt tema for meg også.

Har (utrolig nok) brukt søkefunksjonen og funnet noen interressante ting:

Selv har jeg en standard én-bruker lisens (lovlig) WinXP Pro som er ca 2 år gammel, og jeg har den installert på 4 maskiner her hjemme. Denne versjonen av WinXP er også såpass gammel at den ikke krever aktivering engang 
Dette er faktum for meg også (tror jeg) - kjøpte en DELL laptop for to år siden, vil jeg ikke trenge en aktiveringskode? Har lisenskoden på klistremerke.

Samt at det er berre mulig å aktivere windows 3 gonger på nett før du må til kundesenteret å fikse det
Har reformatert og installert winXP to ganger. Pluss at maskinen kom med windows installert.. det blir vel tre ganger det... Vil det fungere likevel?

Hadde en kamerat som mente at det ikke gikk å installere windows med denne CDn jeg har fordi jeg ikke installerte på en Dell... Syntest det var meeeget underlig...? Kommentarer?

Ellers så har jeg forstått det slik at det er stor forskjell på om det er en privat lisens eller ikke.. Maskinen som kom med windows ble kjøpt via Dells sine sider for bedrifter og på klistremerket mitt står det følgende;

Windows XP Professional 1 - 2CPU

Betyr det at lisensen min faktisk kan brukes på to maskiner OG installeres på to maskiner uten problemer?

EDIT: leifer'n was here

Endret av Lanes
Lenke til kommentar
Hadde en kamerat som mente at det ikke gikk å installere windows med denne CDn jeg har fordi jeg ikke installerte på en Dell... Syntest det var meeeget underlig...? Kommentarer?

Lurer på dette selv...fikk med XP Home Edition på min Dell-laptop.

Har ikke prøvd, men har hørt at maskinen du planlegger å installere Windows på må ha en Dell-bios eller noe annet sært for at setup skal starte fra CD-en som fulgte med originalmaskinen.

Riktignok fair enough, da Dell opererer med OEM-versjoner.

Dette er faktum for meg også (tror jeg) - kjøpte en DELL laptop for to år siden, vil jeg ikke trenge en aktiveringskode? Har lisenskoden på klistremerke.

Min laptop ble kjøpt i fjor høst og krever ikke aktivering. Lisenstagen sitter klistret under maskinen. :)

Lenke til kommentar

hei. selv har jeg en Fujistsu Siemens pc nå som er snart 2 år gammel (to års jubeleum) denne har jeg da oppgradert, blant annet CPU vifte, DVD Brenneren, Kabinette, Kabinett, PSU og ram seff, kort sagt mangler bare skjermkort, HK, CPU og DVD rom så er alt bytta faktisk. (det blir snart så jeg bytter HK og CPU snart iallefall). uannsett, når jeg fikk pc`en min så fikk jeg med en Windows XP Home Norsk cd som var pakka inn i fin plast :D denne brukte jeg aldri, men prøvde den derimot på en annen pc i huset, som var helt forskjellig fra min egen pc, dette funka bra bortsett fra aktiveringa, maskina måtte aktivere Window etter 30 dager mener jeg det var, men bortsett fra det så funka det fint, etter det har ikke cd`en bli brukt, da jeg selv bruker Win2k Pro Eng/Win XP Pro Eng selv og den maskina som min recovery cd ble prøvd på bruker i dag Win XP Pro Nor.

men ja. det er mulig :

Endret av wil
Lenke til kommentar
Har ikke prøvd, men har hørt at maskinen du planlegger å installere Windows på må ha en Dell-bios eller noe annet sært for at setup skal starte fra CD-en som fulgte med originalmaskinen.

Noen som har prøvd? Det må da gå an å komme rundt denne sperren? Et program som nLite kopierer vel kun Windows filene, ikke eventuelle sperrer på CDn. Mulig jeg beveger meg over på ikke fullt så lovlig nivå, men norsk lovgivning tilsier vel at jeg kan bruke den på flere?

Om det så viser seg at jeg må kjøpe nytt OS. Hva er da forskjellen på oppgraderingspakken og studentpakken sammenliknet med den fulle versjonen? Trenger man faktisk en annen CD for å oppgradere? Virker underlig om man så må kjøre recovery.. Er studenpakken en fullverdig versjon av winXP?

Endret av Lanes
Lenke til kommentar
men norsk lovgivning tilsier vel at jeg kan bruke den på flere?

Siden dette er en OEM-lisens, skal Windows-lisensen som fulgte med maskinen ved kjøp strengt talt følge den til døra og ikke benyttes på andre maskiner.

Dør maskinen, dør lisensen. ;)

Studentpakken er den samme som fullversjon, men krever at du fremviser studiebevis eller annen dokumentasjon ved kjøp. Oppgraderingsversjonen krever at du har en eldre, gyldig Windows-lisens, for eksempel 98 SE. Ved installasjon blir du bedt om å putte i original-CD-en til denne for å komme videre i installasjonen.

Det absolutt rimeligste alternativet vil være å kjøpe studentversjonen av en oppgradering til en 7-800,-. Noe å oppgradere fra får du på QXL for et par hundrelapper. :)

Endret av johnj
Lenke til kommentar

Lanes:

Det du har, er en windows versjon som understøtter 1 og 2 processorer (CPU). Derutover ser det ut til at det er en full versjon - ellers hadde det stått OEM.

Reglene er her som følger: Du har lov til å innstallere på så mange computere du vil, men når du innstallerer på ny computer, skal du slette på den foregående. Altså -kun en innstallation kjørende ad gangen.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

her har dere spørsmål og svar angående Microsoft-produkt aktivering:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;302878

En Dell PC kommer med en OEM som ikke kan bruke på en andre PC !

har selv en Dell maskin og prøvd og installere OEM XP på min gamle, nytter ikke.

( prøvde også installere Power DVD, som følget med Dell maskinen,

nytter ikke heller, kommer opp en beskjed " dette er ikke en Dell PC, innstallasjon avbrutt....)

:hmm:

Lenke til kommentar
Lanes:

Det du har, er en windows versjon som understøtter 1 og 2 processorer (CPU). Derutover ser det ut til at det er en full versjon - ellers hadde det stått OEM.

Reglene er her som følger: Du har lov til å innstallere på så mange computere du vil, men når du innstallerer på ny computer, skal du slette på den foregående. Altså -kun en innstallation kjørende ad gangen.

Hilsen tukols

Tusen takk for et kort og konsist svar tukols! Nøyaktig hva jeg lurte på. Ser ut til at jeg slipper å invistere i nytt OS :w00t:

Lenke til kommentar

Det kan være litt "snørklete" å finne ut av Microsofts hjemmeside. De er også noe "kryptiske" i deres formuleringer.

I korthet går det ut på at alle OEM licenser - følger en bestemt computer. (Det skal jo være en grund til at den er billigere) Men OK, hvis det meste blir utskiftet under en "reparation" så er det ikke problemer med å akitivere igjen hvis man ringer personlig. Fremover vil så den nye "hardware-kode" gjelle, og man kan av/reinnstallere som man vil. (med mindre det kommer nye "større" reparationer til).

Man kan altid se om det er en OEM lisens på "mærkelappen" på computeren, eller på selve CDén. : Kun til distribution sammen med ny pc (Det står på den Danske- det står det samme eller lignende på den Norske)

Full lisens eller studentutgaven, kan du som beskrevet overfor installere på så mange computere du vil. Men kun på en computer ad gangen.

Du kan se det er full lisens du har ved at det IKKE står OEM eller: Kun til distribution sammen med ny pc, på CDén.

Har du en full licens av Office, så må du til gjengjeld godt legge den på to computere på samme tid. Vel og mærke hvis du har en bærbar og en stationær. (Hvordan de nu kan kontrollere det)

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...