Gå til innhold

Hjemmelagd F-14 fly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilige greier.

Må da være genialt å feste kamera med fjernstyring i!

Enig, men det blir ganske kombliserte greier. Skal man steame video kreves det stor båndbredde. Da må det brukes litt andre antenner enn det man ser i filmen. Men det går an (cf. spiondroner).

Er motorene akkuratt som skikkelige fly, noen som vet?
Vil anta at det er ekte jetmotor i miniatyr, men tviler på at den er identisk med en F-14 motor. Den er nok konstruert for å løfte flyet og ikke så mye mer.
Lenke til kommentar
Vil anta at det er ekte jetmotor i miniatyr, men tviler på at den er identisk med en F-14 motor. Den er nok konstruert for å løfte flyet og ikke så mye mer.

Å jo da, er bare å svinge vingene i deltastilling, lene seg tilbake og nyte 2.4 Mach :mrgreen:

Lenke til kommentar

Flyet bruker nok helt vanlige turbo-jet motorer laget for modellfly. Slike motorer kan ha over 230N skyvekraft, og de har helt sykt flott lyd! :love:

Slike motorer er også et utrolig stykke ingeniørkunst. De mindre turbinene har turtall bortimot 150 000 rpm (!) og da sier det seg jo selv at alt må gli lett rundt.

Linker til de største produsentene av slike motorer:

AMT Netherlands

JetCat

SimJet

 

Flyet var ganske nice ja, men det slår ikke B-52'en som ble bygd. Drevet av 8 stykk turbinmotorer.

Klikky

Videoen viser testflyvingen av B-52'en en av de første turene. Merk den utrolig flotte lyden her.

 

Desverre krasjet dette flyet for en stund tilbake og brant opp. Har lastet opp noen videoer av hendelsen:

B-52 crash - video 1

B-52 crash - video 2

B-52 crash - video 3

 

Her er noen videoer av andre turbindrevne fly som krasjer. I den filmen med samlede krasj må jeg bare si at jeg føler virkelig med han fyren som krasjer den F-16en :no: .

Kangaroojet crash - Legg merke til motoren til flyet. En slik koster ca 30-40 norske høvdinger.

Samlede krasjer av turbinfly - Advarsel, sterke bilder for folk som liker fly :cry:

Lenke til kommentar
Flyet bruker nok helt vanlige turbo-jet motorer laget for modellfly. Slike motorer kan ha over 230N skyvekraft, og de har helt sykt flott lyd! :love:

Slike motorer er også et utrolig stykke ingeniørkunst. De mindre turbinene har turtall bortimot 150 000 rpm (!) og da sier det seg jo selv at alt må gli lett rundt.

Linker til de største produsentene av slike motorer:

AMT Netherlands

JetCat

SimJet

 

Flyet var ganske nice ja, men det slår ikke B-52'en som ble bygd. Drevet av 8 stykk turbinmotorer.

Klikky

Videoen viser testflyvingen av B-52'en en av de første turene. Merk den utrolig flotte lyden her.

 

Desverre krasjet dette flyet for en stund tilbake og brant opp. Har lastet opp noen videoer av hendelsen:

B-52 crash - video 1

B-52 crash - video 2

B-52 crash - video 3

 

Her er noen videoer av andre turbindrevne fly som krasjer. I den filmen med samlede krasj må jeg bare si at jeg føler virkelig med han fyren som krasjer den F-16en :no: .

Kangaroojet crash - Legg merke til motoren til flyet. En slik koster ca 30-40 norske høvdinger.

Samlede krasjer av turbinfly - Advarsel, sterke bilder for folk som liker fly :cry:

Legg også merke til at under takeoff løfter den hovedhjulene før nesehjulet, akkurat slik som den ekte gjør. Det sier litt om hvor nøyaktig disse skalaguttene vil ha det :D

 

Er ganske ironisk at denne B-52'en krasjet på akkurat samme måte som den ekte som krasjet for en god del år siden. Vinkelen i svingen ble for høy, noe som foresaket at flyet gikk inn i spinn. Begge krasjene skyldes pilotfeil...

 

Ekte B-52 krasj (ikke for sarte sjeler)

Lenke til kommentar

Det var vel ikke bare det. Da B-52'en krasjet så var de feil balansert som indirekte gjorde at flyet krasjet. Hadde den hatt mer høyde der så hadde det nok ikke vært noe problem å redde den.

 

I tillegg så på den B-52 test flight så letter den omtren som den skal. Allikevel så er ikke B-52 laget for at den skal løfte nesen når den letter. Hvis du legger merke til det så er bakhjulene plassert langt bak balansepunktet og da vil den nødvendigvis slite med å løste nesen på bakkenivå. I tillegg så er vingene montert med ganske kraftig angrepsvinkel i forhold til kroppen på flyet, altså den trenger svært liten angrepsvinkel for å stige.

 

Edit: Derfor tror jeg ikke den er så rykende gal den B-52 modellen.

 

Edit 2: Har selv en video av en F/A-18 hornet som er helt sykt detaljert, men har ingen plass å legge den opp (er på 29MB og det har jeg ikke plass til på start.no plassen min).

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Det var vel ikke bare det. Da B-52'en krasjet så var de feil balansert som indirekte gjorde at flyet krasjet. Hadde den hatt mer høyde der så hadde det nok ikke vært noe problem å redde den.

 

Er ikke sikker på om du snakker om modellen eller flyet, men når ett vanlig fly går inn i spinn, er det ganske vanskelig å ta den ut av det. Når ett såpass stor fly med relativt lite utslag på rorene går i spinn er det nærmest umulig å ta den ut av spinne. Man skal ha ganske bra høyde.

 

I tillegg så på den B-52 test flight så letter den omtren som den skal. Allikevel så er ikke B-52 laget for at den skal løfte nesen når den letter. Hvis du legger merke til det så er bakhjulene plassert langt bak balansepunktet og da vil den nødvendigvis slite med å løste nesen på bakkenivå. I tillegg så er vingene montert med ganske kraftig angrepsvinkel i forhold til kroppen på flyet, altså den trenger svært liten angrepsvinkel for å stige.

 

Edit: Derfor tror jeg ikke den er så rykende gal den B-52 modellen.

 

Var jo det jeg skrev ;)

 

Edit 2: Har selv en video av en F/A-18 hornet som er helt sykt detaljert, men har ingen plass å legge den opp (er på 29MB og det har jeg ikke plass til på start.no plassen min).

 

Tror faktisk det er denne videoen jeg mente. (altså ikke en f-14)

Og ja, den er helt sykt detaljert :D Jeg ville godt uten cola i en mnd bare for ett slikt understell på ett av mine fly :D

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Selv er jeg iallefall ganske aktiv som modellflyver (dvs, flyr når jeg er hjemme men er ikke med i noen klubb). Helikopter er for dyrt å starte med og det vil nok ganske helt sikkert ende med en smell i bakken.

 

Tror jeg holder meg til fly jeg :love:

 

Egen hobbytråd høres jo ut som en kjempeidé :D

Lenke til kommentar

Nei. Tråden er ikke opprettet enda. Får se om noen andre har lyst å gjøre det. Blir så redd av å lage (forhåpentligvis) store aktive tråder :blush:

 

Selv har jeg handlet radioutstyr fra Øgrey Hobby, som er forhandler av Multiplex. Meget fornøyd med det valget. Og, ja. Norwegian Modellers lever enda i beste velgående med gode priser og masse produkter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...