Hedonism Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Hei! Jeg så i dag en artikkel i Dagbladet.no om en ny java-basert nummer- og adresse-søketjenester for mobiler og bestemte meg for å teste dette ut. Besøk www.who-is.no for å lese mer om selve tjenesten, og for å starte ett abbonement på den. Det koster 30 kr for tre måneder og så videre 10 kr pr. måned! Gprs-kostnad kommer i tillegg. Testen ble gjennomført på en Samsung D500. www.who-is.no nevner ikke Samsung i det hele tatt, men det var ikke spesielt mye arbeid å få til en nedlastning av javaprogrammet og å få det tilkoblet gprs. Har sendt oppskriften på hvordan det gjøres til www.who-is.no og håper de kommer til å oppgradere web-siden sin til å fortelle hvordan instillingene gjøres med Samsung og. For øyeblikket er kun Nokia, Sony Ericsson og Siemens nevnt. Programmet bruker 1881 sin database, som nok er en av de mest up-to-date når det gjelder endringer i telefonopplysninger. Når programmet er lastet ned til mobilen og startet opp så har du valget mellom "Nummersøk" og "Fritekstsøk". Nummersøk gjør som du sikkert har gjettet ett søk på telefonnummer/mobilnummer. Ved treff kommer det opp navn og adresse på eieren av nummeret, og du kan velge om du ønsker dette nedlastet som ett vcard (visittkort, koster 5 kr og fungerer ikke på Samsung) til mobilen din, om du ville ringe nummeret eller om å få adressen frem på kart. Begge disse løsningene fungerte knirkefritt i de søkene jeg foretok, utenom en gang hvor det oppstod en "serverfeil". Jeg forsøkte samme søket på nytt og da gikk det bra! Dette kan ha med at tjenesten er helt ny, og at det kanskje er stor pågang.. Kartet du får opp kan zoomes inn og ut, og du kan flytte deg i fire retninger for å få bedre overblikk. Ved fritekstsøk så kan du skrive inn f.eks. " bar bergen " og du vil få opp en lengre liste over nettopp barer i Bergen. Velger du så en bar så kommer det opp adressen, hvorpå du kan bruke karttjenesten hvis du ikke er sikker på hvor denne ligger. Du kan selvfølgelig også skrive inn navn, helt eller delvis og gjerne sted personen/firmaet hører hjemme, eller du kan søke på en adresse. Det er her videre samme valgmuligheter som ved nummersøk, du kan få lastet navn og adresse ned som ett vcard (visittkort, koster 5 kr og fungerer ikke på Samsung), velge å ringe nummret eller få opp adressen på kartet. Av andre ting som kan nevnes er søketiden, som varierte en del. Ett enkelt nummersøk tok mellom 3-8 sekunder, noe jeg tror har med variasjoner i gprs-oppkoblingen. Fritekstsøk over f.eks. " bar begen " og " vin bergen " tok mellom 10-30 sekunder, alt etter antall treff. Akseptable hastigheter etter min mening. Nedlastningen av kart tok 10-20 sekunder i snitt! Det geniale med denne løsningen for min del er at jeg ofte bruker tjenester som nummer/navn til 1999/1989 o.l. og dette pleier å koste 5 kr gangen. Med denne tjenesten har jeg betalt 10 kr pr måned, og en gprs-kostnad på ca 2-5 øre pr søk eller ca 10 øre pr kartvisning. Med andre ord skal det ikke mange søk til før jeg har spart inn de pengene i forhold til 5 kr pr søk på sms, og da med dårligere muligheter (ingen kart, vondere å få oversikt ved flere treff). Det negative er at programvaren er låst til telefonen, så bytter du mobil ofte kan det fort bli dyrt å måtte kjøpe tjenesten til 30 kr på nytt hver gang. Jeg syntes det burde følge nummeret i stedet, håper de gjør noe slik at det blir mulig å "ta med seg" tjenesten fra mobil til mobil bare ved å laste ned programvaren. Av andre negative ting jeg opplevde var som tidligere nevnt serverfeil, og at den noen gang hang litt på mobilen min. Men det kan ha med Samsung ikke er nevnt blant telefoner som støtter tjenesten! I Dagbladet sin test var det nemlig ikke nevnt noen problemer med tjenesten, og ut i fra bildet så ble den testen gjennomført på Sony Ericsson K700i Det er planer om å gjøre tjenesten mer avansert over tid, nemlig med automatisk posisjonering. Dette kan f.eks. hjelpe deg med å finne nærmeste minibank fra der du står o.l. Les mer om det på www.who-is.no Til alle som ofte søker etter navn/firma, telefonnummer og adresser så er det en kjempebra løsning, både økonomisk sett og funksjonalitetsmessig. Søk på samme måte over wap har ikke blitt gjort like tilfredsstillende etter min mening, til nå har det kun vært mulig å gjøre slike gode søk gjennom nettet. Anbefales! Dagbladet sin test av programvaren, med skjermbilder finner du her. Endret 9. mai 2005 av escobar Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Flott test! Produktet er finfint det, men liker ikke de faste avgiftene. burde heller kostet litt mer pr søk. Lenke til kommentar
Limstift Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Flott test! Produktet er finfint det, men liker ikke de faste avgiftene. burde heller kostet litt mer pr søk. Enig. Burde heller vært 50 øre pr. nummersøk, 1 kr. pr. kartsøk osv. Men månedsavgiften lønner seg for dem som bruker tjenesten mye, men ikke for dem som bare bruker den 2-3 ganger i måneden. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Jeg for min del bruker slike tjenester mye, så da syntes jeg prisen er grei. Men hvis du kun foretar 2-3 søk i måneden så er det nok ikke verdt pengene.. Oppskrift til dere som har Samsung og vil forsøke programmet: Først aktiver ”Push meldinger” (”Meny” – ”5.Meldinger” – ”4.Push Meldinger” – ”Innstillinger” – ”Alltid”) Før du laster ned programmet må du inn i java-menyen på telefonen og gjøre noen innstillinger (”Meny” – ”3.Applikasjoner” – ”1.JAVA” – ”2.Innstillinger”). Disse innstillingene kommer an på hvilke internett-innstillinger for gprs operatøren din benytter, så det må du finne ut ved å besøke operatørens hjemmeside. Legg inn mobilnummeret ditt på www.who-is.no eller send ”who-is” til 1881 (koster 30 kr inkl. 3 måneders abbonement), og du vil motta en melding med tilgang til nedlastning av programmet. Når internett-innstillingene er lagt inn og programmet lastet ned så er det bare å starte det (”Meny” – ”3.Applikasjoner” – ”1.JAVA” - ”1.Nedlastninger” – ”Who-Is”). Endret 9. mai 2005 av escobar Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Så bra ut dette programmet, men jeg sliter litt med å få det til å fungere med en sony ericsson t610. Jeg får bare beskjed om at den ikke klarer å kontakte serveren. Er det noen andre som har problemer med t610 og dette programmet? Lenke til kommentar
zand Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Et søk i telefonkatalog på sms koster jo mellom 3 og 5 kr. Det sier seg jo selv at det vil lønne seg om du foretar 3-4 søk i måneden. Det tilsvarer jo 15-20 kr. Selv søker jeg for en god del mer enn 10 kr i måneden så jeg er kjempefornøyd. Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Så bra ut dette programmet, men jeg sliter litt med å få det til å fungere med en sony ericsson t610. Jeg får bare beskjed om at den ikke klarer å kontakte serveren. Er det noen andre som har problemer med t610 og dette programmet? Har samme problem på K700i Noen som har SE telefon og har fått det til å fungere? Om noen da kunne lagt ut en ørliten guide hadde jeg blitt glad Edit : siterte feil Endret 11. mai 2005 av WebKnight Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå