nilsjohanole Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Dette er et hjertesukk, ikke sjikane: ER DET FØRSTE GANG DU HANDLER NOE I UTLANDET??? Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Sjokkert jeg. Om en er noenlunde oppegående leser en betingelser, og om en ikke gjør det, må en regne med å måtte betale.... Verre er det ikke. Slutt med sytinga! Lenke til kommentar
Knast Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 kan han nekte for at han har bestilt denne varen? si at mora hans satte seg på enter knappen etter at han hadde bestemt seg for ikke å bestille eller no? Lenke til kommentar
ramvi Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Jo, det er sant det daniel. Men dem slipper sikkert siden dem er i danmark. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Det står opplyst på bunnen at den er i Fredrikshavn. Videre står det at du må betale moms i betingelsene (går ut i fra at du tabbet deg ut og ikke leste dem). Synes derimot at det er ornklig sjofelt å gjøre slik som disse skandinaviske butikkene gjør. I alle fall når de bruker Norske domenenavn. Du kan sikkert ringe til tollvesenet/posten og be dem returnere/konfiskere pakken fordi den er uønsket. Men du må nok betale PlayX el. posten på en eller annen måte. edit: Husk at NORSK forbrukerkjøpslov gjelder i ALLE EU land! Så du kan bruke angrerett (du må betale returporto) Endret 9. mai 2005 av vidiware Lenke til kommentar
ramvi Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Takk vidiware, det var et bra svar! Lenke til kommentar
radivx Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Fint om du kan få bruk for noe. Send info om hva du gjør og hvordan det går. Er IKKE jurist.. men liker å fyre oppunder med lover: Utrdrag fra Angrerettloven: § 7. Opplysningsplikt før avtaleinngåelsen Før det blir inngått en avtale skal forbrukeren motta opplysninger som forbrukeren har grunn til å regne med å få, herunder opplysninger som forbrukeren har krav på etter annen lovgivning. Forbrukeren skal i alle fall ha opplysninger om: b) de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusive alle avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen. Du bør kanskje lese hele loven: http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Du betaler nok ikke både dansk og norsk moms. Stor sannsynlighet for at prisene som er listet opp på siden er eksklusiv dansk moms. Hvis regner jeg med at dette blir fikset i tollen, om du velger å fortolle selv eller lar posten gjøre det er helt opp til deg. Posten har et gebyr på rundt 150 kr for slike tjenester. Forøvrig synes jeg at det er du som har gjort en tabbe ikke butikken. Synes at det er veldig naturlig å putte slik informasjon under betingelser. Nederst på siden står det også vitterlig opplyst om at de er registrert i Fredrikshavn. Jeg ser ikke at de har gjort noe galt. Som tidligere nevnt blir det jo også opplyst om at du må lese gjennom betingelsene, når man registrerer seg. Skjønner også frustrasjonen din, siden virker norsk ved første øyekast. Er redd du må bite i det sure eplet. Trøsten kan vel være at de som driver butikken, neppe vil sikre seg så mange kunder med et slikt system. Lenke til kommentar
brazir Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Man må vel betale moms på ALT må man ikke? Også under 200 kr. I alle fall trodde jeg det var TOLL man måtte betale dersom pakken var dyrere en 200 kr. Spørsmål: Dersom du bestiller en vare som koster 161 kr på nettstedet....legger de da på 25% moms slik at prisen blir 201.25 kr? Må du deretter betale fortolling fordi den koster over 200 kr? Da blir det jo fort en dyr pakke. Dersom dette er riktig er det utspekulert å oppgi priser i NOK uten moms. (hvilket jeg håper det ikke er) Uansett, norsk domene, norsk tekst , norske priser, men logistikk fra Danmark. Lureri spør du meg, opplyst i betingelser eller ikke. Dette er en side designet for å villede folk verken mer eller mindre. Dere sier noe annet har ikke mye peiling på markedsføring. Det at det står Fredrikshavn nederst på siden betyr ikke noe som helst, bare at diverse på websiden er opphavsbeskyttet der. Gjelder norsk kjøpslov i Danmark? JEG kommer i alle fall IKKE til å bestille fra disse folka, av prinsipp. Databutikken.com driver jo IKKE på slik, og de er jo heller ikke norske som sådan. Endret 9. mai 2005 av brazir Lenke til kommentar
bentose Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Denne butikken ser ut til å rette seg inn mot norske forbrukere. http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1306020 http://www.fotolabo.no/norge/index_high.html Det kan virke som dette er noko som vert undervist på studie for markedsføring. Eg er sterkt imot ei utvikling der forbrukarane må finlese side etter side for å være sikker på å ikkje verte lurt. (Men eg har lært meg å gjere det.) Eg er også heilt overbevist om at innehavaren av playx.no heilt bevisst har designa sida si slik at det tilsynelatande skal sjå gunstig ut for kjøparen. (Det er sikkert også barnelærdom på markeds-studie.) Dette kan til og med vere ulovlig, dersom dette er ein butikk som er retta mot det norske markedet. Resultatet er vel at 200 kronersregelen vert fjerna også for ekte utanlandske butikkar. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Man må vel betale moms på ALT må man ikke? Også under 200 kr. I alle fall trodde jeg det var TOLL man måtte betale dersom pakken var dyrere en 200 kr. Spørsmål: Dersom du bestiller en vare som koster 161 kr på nettstedet....legger de da på 25% moms slik at prisen blir 201.25 kr? Må du deretter betale fortolling fordi den koster over 200 kr? Da blir det jo fort en dyr pakke. Dersom dette er riktig er det utspekulert å oppgi priser i NOK uten moms. (hvilket jeg håper det ikke er) Uansett, norsk domene, norsk tekst , norske priser, men logistikk fra Danmark. Lureri spør du meg, opplyst i betingelser eller ikke. Gjelder norsk kjøpslov i Danmark? JEG kommer i alle fall IKKE til å bestille fra disse folka, av prinsipp. Databutikken.com driver jo IKKE på slik, men de er jo heller ikke norske som sådan. Du slipper norsk moms og eventuelle tollgebyrer på varer under 200 kr. Bøker og mynter forekommer det ingen ekstra gebyrer på selv om varen koster mer enn 200 kr. Endret 9. mai 2005 av ^fmj Lenke til kommentar
bentose Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Man må vel betale moms på ALT må man ikke? Også under 200 kr.I alle fall trodde jeg det var TOLL man måtte betale dersom pakken var dyrere en 200 kr. Grensa på 200,- gjeld for varens verdi uten avgift etter valutakursen fastsatt av tollvesenet. http://www.toll.no/bin/tvinn_valuta.pl Dersom varens verdi er over 200,- så vert det rekna 25% mva og eventuell toll på summen av varens verdi og frakt. Mange varer er tollfrie. (Men dei fleste er mva-pliktige.) http://www.toll.no/tariff/index.html Posten tek 72,- for varer under 1000,- uansett om du eller dei gjer jobben. (Litt usikker på 1000,- grensa.) Kr 155,- i fortollingspris per oppdrag når Posten fortoller for deg. Kr 72,- for ekspedisjon per oppdrag når du fortoller selv. Kr 72,- for forenklet tollbehandling per oppdrag. Gjelder sendinger med tollpliktig innhold. Endret 9. mai 2005 av bentose Lenke til kommentar
knutby Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Syting... Er jo ganske opplagt sak dette da. Betal.. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Er det ikke sAnn som vidiware sa, man mA oppgi den totale prisen til slutt... Det har de ikke gjort! Jeg synes personlig at man burde lese betingelser, men loven er jo en lov... Lenke til kommentar
bentose Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Syting... Er jo ganske opplagt sak dette da. Betal.. Organization Name..........: TJ CONSULT Tom Jakobsen Organization Number........: 984157703 Postal Area................: Strømmen Country....................: Norway Domenet er registret på eit norsk firma. Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Jeg mener PlayX driver ulovlig jf. Fotolabo. http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=180766&cat=112 I nylig avsagt dom ble det slått fast at Fotolabo retter seg mot norske kunder (i en helt annen grad enn f.eks. Amazon som retter seg til hele verden). Nøyaktig slik opererer PlayX.no også. De retter seg kun mot norske kunder selv om de opererer fra utlandet. Dermed skal PlayX ifølge den nye dommen kreve inn norsk moms for varer under 200kr. Edit: http://www3.brreg.no/oppslag/enhet/detalj....orgnr=980011143 Dette er firmaet som egentlig driver sjappa. Endret 9. mai 2005 av sozo Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Står i èn setning i et avsnitt tekst at du må lese bestingelsene, og det er ikke en link dit engang. Resten av verden oppererer med en avhakningsdings, men det ville visst ikke playx.no. Etter snar.. Hadde du ærlig talt lest retningslinjene selv om du måtte haket av? Jeg tipper du ville haket av like fort som du la inn bestillingen denne gangen, og bare endt opp med en unnskyldning mindre Endret 9. mai 2005 av Kevlar Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 En eller annen lov (hentet fra: http://www.netshop.no/aspx/login.aspx?Retu...%3d619&aid=619) ------------------ §7. Opplysninger før avtaleinngåelsen. Før det blir inngått en avtale skal forbrukeren motta opplysninger som forbrukeren har grunn til å regne med å få, herunder opplysninger som forbruker har krav på etter annen lovgivning. Forbrukeren skal i alle fall ha opplysninger om: a. varens eller tjenestens viktigste egenskaper b. de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusiv alle avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen ---------------------- Punkt b. sier klart at totale kostnader inkl alle avgifter skal opplyses. Dermed er det PlayX som har tabbet seg ut. Sees også i sammenheng med at de faktisk må kreve inn moms for pakker som er under 200kr også... De får nok et fett krav fra den norske stat snart. Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Oslo Fylkesskattekontor er nå varslet... Lenke til kommentar
gloomyocean Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Du er ikke dum, bare naiv og uerfaren. Det faktumet at du spør deg selv om du er dum, motbeviser at du er dum fordi du har et ønske å utvikle deg og lære, og det er absolutte det motsatte av dumhet. For å rette litt: moms skal kun påregnes på varen ekskludert frakt. Det er noen artikler på dinside.no, så du/dere kan søke der og skrive ut og vise frem. en kan fortolle online på www.toll.no (ikke spør åssen!) eller ved skranken i tollen. Postens sin fortolling er bare sløsing av penger. 150kr (eller 60 hvis du gjør det selv)? Når tollen tar bare 50Kr? Du har full rett til å returnere varen og kreve alt tilbake fordi du ikke ble opplyst tydelig nok at dette ble sendt fra utlandet. Noen viste til angrerettsloven som du kan bruke. Påpek at deres internett adresse er skikkelig villedende. Send en email og klag på dette og vis til angrerettsløven og fortell at du ønsker å kansellere bestillingen hvis det er tid nok. (dvs de ikke har sendt den ennå!) Lykke til! Og - hent ned spill fra internett, det er mye billigere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå