Gå til innhold

Er Playx.no norsk eller dansk? Må jeg betale moms?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp av andre som meg til å si meg om jeg er totalt idiot...

Klikk deg inn på www.playx.no, og se hvilket inntrykk du får. Norsk side, ikke sant?

Jeg bestilte World of Warcraft derfra for noen dager siden. Var inne igjen nå for å se om jeg fikk noe trackingnummer. Gjorde jeg dessverre ikke... Jeg fant dog ut at playx.no er dansk?! Når du bestiller blir det aldri krevd at du leser betingelsene. De nevner det faktisk ikke engang. Hvis du derimot, mot all formodning, skulle lese betingelsene bare for løye (ettersom sida tilsynelatene er norsk), finner du ut at firmaet sender ut fra danmark, og for varer over 200 kr må det betales moms. Dette er ikke en klage på momssystemet, men på playx.com som spiller på naive kjøpere.

For å si det rett ut:

Faen om jeg betaler den momsen!

Ironisk nok står det I betingelsene at alle som bestiller må lese betingelsene...

Hadde det kommet fram at sida var dansk, hadde jeg ikke bestilt derfra. Dette synes jeg playx.NO skal ta på sin rygg.

Er det jeg eller playx.no som er dum? Trenger noen synspunkt. (Er du 14 og synes det er jeg som er dum, kan du bare trykke back og fortsette surfingen din i forumet. Har du dog en voksen mening om at jeg er den dumme, kom med den)

#EDIT av moderator - Endret emnefelt til noe mer beskrivende#

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart at dette kan oppfattes som spekulativt. Det finnes bla. butikker som selger kontaktlinser på nettet som opererer på akkurat samme måte. Billige linser, men du får et uhyggelig brev fra Posten etter å motatt pakken.

Hva har du tenkt å gjøre om du ikke skal betale merverdiavgiften?

Lenke til kommentar

Sant det, psilocybe...

Tror dog at om jeg skulle finne på å motsette meg momsen og kreve at playx.no betalte den, hadde jeg hatt en god sak. Sedvanerett og standardavtaler... Dette er en typisk standardavtale som ikke leses av forbrukeren. Kjøper du mobil får du plenty av disse. I en standardavtale kan det ikke stå "uvanlige" ting. Når sida tilsynelatene er norsk, (ut i fra domenet, prisene er i nok, teksten er norsk og at produktene kun finnes på norsk (PRICE CUT DVD [kun norske versjoner])), er det ikke å regne med at det vil stå noe om at bedriften holder til i danmark. Hadde liksom ikke vært noe problem at det stod. Eventuell moms vil komme i tillegg for kunder utenfor danmark.

Det er ikke så rart at det ikke står ettersom sida ikke er beregnet på kunder I danmark. www.playx.dk finnes også. Den er også på norsk (altså, det er den samme).

Dette firmaet baserer seg på salg til norge, og spekulerer klart i det...

Lenke til kommentar

Jeg takker for alle svar, men fortsetter gjerne diskusjonen...

Hva er problemet?

Fra norsk leverandør betaler du 25% moms

Fra dansk leverandør betaler du 25% moms

Differanse = 0

Problemet, nilsjohanole, er at alle butikker ikke oppererer med samme pris siden dette ikke er noe sosialistisk samfun. playX lurer kunder til seg med lave priser. Den lave prisen er pluselig ikke så lav etter moms. Produktet ville klart vært billigere om jeg bare kjøpte det i Norge. Er det slik at jeg betaler både dansk og norsk moms nå?

Sorry, surbz00r, rett i at jeg ikke har lest "Hva er "dårlig bruk av emnefeltet"?"...

Killer-B, finner det bare en plass jeg...

Lenke til kommentar

Alt du lurer på står jo under "betingelser".

Mulig jeg er sær, men første gang jeg bestiller varer fra en nettbutikk så tar jeg meg tid til å lese gjennom slike ting. Nettopp for å unngå spenstige overraskelser.

Lenke til kommentar

Vel, det blir mye det samme som nye brukere her på forumet som skipper retningslinjene og begynner med å spørre etter cracks eller torrents. Det er jo tross alt lov iflg. norsk lov, så derfor må det jo være tillatt her også.

At "ingen leser retningslinjer/andre avtaler" er ikke en særlig god unnskyldning. Helt greit at du er sur og sint fordi du må betale ekstra mye for et spill, men det er ikke butikken sin feil.

Lenke til kommentar

Takk for deg, Killer-B. Nå er du en av dem jeg ikke trenger i diskusjonen. Du har vel dessverre mulighet til å poste så mye du vil men. Det har seg slik at vi har lover som passer på forbrukerne i Norge, og at disse går ut over din firkantete verden.

Lenke til kommentar

Heh, psilocybe, er ikke så sur å sint. Mer oppgitt over at slik går an. Ligger veldig på grensen til spekulasjon ser du... Om jeg kan gjøre at andre ikke blir lurt, er det flott =)

Angående angreretten, så blir det vel mye arbeid å forklare tollvesenet at jeg har retunert varen?

EDIT:

Det blir nok til at jeg må betale momsen, men det er da ergelig at sida systematisk har lagt opp til at du ikke skal finne ut hvor firmaet ligger. Står i èn setning i et avsnitt tekst at du må lese bestingelsene, og det er ikke en link dit engang. Resten av verden oppererer med en avhakningsdings, men det ville visst ikke playx.no.

Jeg tror det er en paragraf som sier at du aktivt må gå inn for å godta en avtale...? Og at det er akkurat derfor andre sider vil du skal krysse av. Her blir det, som sagt, bare nevnt at dem må leses.

Endret av ramvi
Lenke til kommentar

Takk for deg også.

Hadde egentlig ikke tenkt å bry meg mer, men du irriterer.

Poenget er ikke det du kan gjøre for å forhindre at andre blir lurt, det er det du skal gjøre for å forhindre at du blir lurt.

Du kan jo se helt nederst på sida, der det står hvor de holder til. Fredrikshavn, kanskje.

Lenke til kommentar
Problemet, nilsjohanole, er at alle butikker ikke oppererer med samme pris siden dette ikke er noe sosialistisk samfun. playX lurer kunder til seg med lave priser. Den lave prisen er pluselig ikke så lav etter moms. Produktet ville klart vært billigere om jeg bare kjøpte det i Norge. Er det slik at jeg betaler både dansk og norsk moms nå?

1: Ja: Prisene varierer

2: Ja: De fleste nettbutikker lar deg velge om du vil se prisen med eller uten moms.

3: Ja: Er du sluttbruker skal du betale norsk moms.

4: Ja: Du skal BARE betale norsk MOMS!!

Dermed kan jeg fremdeles ikke skjønne hva problemet ditt er????

Lenke til kommentar
Du kan jo se helt nederst på sida, der det står hvor de holder til. Fredrikshavn, kanskje.

Ettersom du tydeligvis liker å lese ting som andre ikke leser ber jeg deg finne fram kildekoden til sida.

<META NAME="description" CONTENT="Norges beste nettbutikk for dvd spill og underholdning!">

Norges beste, nei hæ?! Den er jo dansk!

2: Ja: De fleste nettbutikker lar deg velge om du vil se prisen med eller uten moms.

Ja, sant det. Rart at denne sida her ikke gjør det...?

4: Ja: Du skal BARE betale norsk MOMS!!

Ja, jeg vet jeg bare skal betale norsk moms, men ettersom firmaet ligger i danmark er vel prisene inkludert dansk moms...? Da må vel denne eventuelt trekkes fra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...