staalej Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Jeg skal hjelpe svigers med hans gamle maskin, det er en Compaq Deskpro EN med 440BX-chipset i et minitower. Er dette noe man kan putte et vanlig ATX-hovedkort inn i? Vil dette passe inn: Intel Celeron D 320 (2.4 GHz) MSI 875P Neo Som dere skjønner er vi på et stramt budsjett. Minne, optisk enhet, skjermkort og disk har man fra før. -- Ståle Lenke til kommentar
phax Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 compaq er generelt sett veldig vrien og oppgradere. de bruker veldig ofte rare egne løsninger når det gjelder kabinett.. om det et vanlig atx hovedkort passer er jeg ikke sikker på, ta og skur opp maskinne så ser du vel egentlig best selv. Når det gjelder oppgradering så ville jeg anbefalt et socket a system kanskje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Det går nok helt sikkert bra.. Du bør i samme momentet bytte PSU, da det trolig sitter ett 145w PSU. Har samme (nesten) Compaq-system (foreløpig pensjonert til ett tilsvarende "prosjekt"). Det eneste som er "dumt" er at du må "mikke" til kontakt for JP1/2. Dvs. den kontakten som sitter på Compaq-HK vil ikke passe på ett standard ATX-HK med tanke på PSW, IDE-Led, Pwr-LED.. Bl.a. mangler jo reset-sw på disse Compaq'ene (min mangler ihvertfall det), men dette er jo egentlig bagateller..dersom du vil spare de få kronene det er å anskaffe ett nytt kabinett.. Siden du må bytte PSU uansett kan det kanskje lønne seg å vurdere ett av de <grøss> billigste Q-Tec "kabissene" med "300-watt" PSU.. Det vil nok fungere det og.. Lenke til kommentar
1955 Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Vil heller anbefale et rimelig miditower. Et mATX-kort kan kanskje passe inn ? Det har fungert på endel gamle IBM kabinetter. Temperatur og effekt gikk greit . Kontroller at PSU har 20pins. 4pins må du sansynligvis konstruere selv.(av en ekstra 20pins) Men plass til mATX og PCI-spor var vanskeligere å løse. Ta mål av ledig plass for hovedkort . mATX-kortene varierer litt på målene. Husk lav effekt/liten plass/PSU kontakter? Lenke til kommentar
staalej Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Bugger. Skrev jeg minitower? Jeg_mente_ miditower. Det er neppe trangt... -- Ståle Lenke til kommentar
phax Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 ok, ja da så, da burde et atx hovedkort passe tipper jeg, hvertfall et mATX. når det er snakk om billig oppgradering så er jo det et godt alternativ. oppgraderte nylig en compaq til en kompis med dette innholdet: - Asus Mainboard Socket-A SIS 741GX mATX VGA Audio Audio LAN SATA Retail, A7S8X-MX - AMD CPU Sempron 2400+ Socket-A 1.667GHz (PIB), SDA2400BOX - Geil 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns Aluminium Heat Spreader 2,5-2,8V, GE5123200B 1250,- www.psdata.no eller det vil si, jeg skulle oppgradere compaq'n med dette, men når jeg fikk se kassa hans så kasta jeg den så langt ut på fjorden jeg klarte og brukte et annet gammelt atx kabinett jeg hadde liggende + en 250watt's psu. men dette var en slik liten mini pc av noe slag da. Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 ja... har mangen forslag jeg, har sett mangen rare HK og kabinetter fra comaq! Kjøp et billig midi tower du (q-tec kansje?) har funnet dette til deg : http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=40187 eller denne http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=40186 sistnevte med PSU da! funker sikkert fint de! Eller du kan gå for enn billig barebone, som jeg tror er det lureste https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=14880 sokkel a har i tillegg veldig BILLIGE CPUer (sempron) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå