snorreh Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hmm, dette er spennende saker, men har et spm. til dere som har litt peiling her: Ofte når man jobber med flere ting samtidig, spesielt hvis det er harddisk intensive prosesser, så får jeg inntrykk av at harddisken ofte blir flaskehalsen, og ikke CPUen, stemmer ikke dette? (f.eks. ved skriving/lesing flere steder på disk samtidig) Og vil i såfall en dobbelkjerneprosessor kunne ha noen innvirkning på dette? Stemmer det, spesielt dersom man også jobber med større datamengder samtidig. F.eks. hvis man kjører en simuleringsjobb som belaster begge kjernene maksimalt, og både skriver og leser til harddisken samtidig så vil ofte harddisken bli flaskehalsen. Selv anbefaler jeg 10K eller 15K RPM harddisker til flerprosessor-systemer der ytelse er viktigst. Hvis man ikke jobber med så store data derimot, så er det hastigheten på cache og minne som representerer de største flaskehalsene om man kan kalle det det Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hadde en db/web server kjørende på 7200 rpm ide disker. Det gikk helt fint inntil den ikke klarte å cache mesteparten av databasen i minnet. Kjørte linux og den rapporterte at 90% av cpu tiden ble brukt til å vente på i/o.. Mest sannsynlig disk i/o.. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Ett spm til guruene: Idag har man bare dual hk til opteron. Vil vi se dual kort med 939 ? Slik at vi kan putte to stk dualcore på samme hk slik at jeg kan mekke en rå spillserver ? Edit: tenker på å lage en rå server som kan kjøre så mange BF2 servere som mulig Nei, det kommer nok ikke dual sokkel 939-hovedkort. Ønsker man flere enn 2 kjerner, så må man over på dobbelkjerne Opteron og dual/quad sokkel 940-hovedkort. Abit har lansert et dual Opteron-hovedkort beregnet for det formålet du beskriver, Abit SU-2S, og jeg forventer at det også kommer til å støtte dobbelkjerne Opteron. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Nei, det kommer nok ikke dual sokkel 939-hovedkort. Ønsker man flere enn 2 kjerner, så må man over på dobbelkjerne Opteron og dual/quad sokkel 940-hovedkort. Abit har lansert et dual Opteron-hovedkort beregnet for det formålet du beskriver, Abit SU-2S, og jeg forventer at det også kommer til å støtte dobbelkjerne Opteron. For ikke å snakke om at ServerWorks (serverchipset) og Supermicro (servere og hovedkort) har konkrete planer for AMD Opteron. Dette er jo to produsenter som tradisjonelt kun har holdt seg til Intel, men siden AMD Opteron er et såpass godt produkt, og kunder vil ha det, har disse to snudd. ServerWorks og Supermicro regnes for å være blant de desidert beste aktørene i servermarkedet. Endret 10. mai 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Det er to ting jeg ikke ser nevnt i tråden som jeg gjerne vil nevne: For det første: Dualkjerne er ikke best bare på multitasking. Programvare skrevet for to prosessorer blir mye bedre. Og det finnes allerede i dag. På AnandTech sin test ser vi at det blir en dramatisk forskjell i HDTV encoding. På spilltestene ser vi at A64 x2 4200+ (2,2 GHz, 2x512k cache) kommer likt ut med en A64 3500+ (2,2 GHz, 512k cache). Dette var som forventet. Men det kan jo tenkes at programmerere som omkompilerer til x86-64 samtidig legger inn støtte for flerkjerne. Forhåpentligvis så kommer det til å skje, iallefall for den programvaren som er mest CPU-intensiv. Selv synes jeg at Athlon 64 X2 ytet overraskende bra i spill, faktisk bedre enn jeg hadde turd å håpe på For det andre: Prisen.Som kjent reguleres pris av tilbud og etterspørsel. Akkurat nå i introduksjonsfasen regner jeg med at etterspørselen er stor. Samtidig kan vi anta utifra tidligere AMD-lanseringer at tilbudet er relativt dårlig. Når du likevel får solgt alle (de få) prosessorene du klarer å tyne ut av samlebåndet - hvorfor ikke ta godt betalt? Jeg er sikker på at AMD vil senke prisen når de klarer å produsere i volum. (Og dette ikke er så "hot" lenger.) Det blir de nødt til, hvis Intel selger sine dobbelkjerne-prosessorer så billig! Ja, det er nok slik det kommer til å skje. Slik var det også når AMD lanserte Opteron og Athlon 64, så jeg regner med at det samme kommer til å skje med Athlon 64 X2. Det skulle ikke forundre meg stort om prisene på Athlon 64 X2 er på samme lave nivå som dagens Athlon 64 før jul. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hvor ofte enkoder du en film mens du skriver epost, zipper ned hele harddisken, surfer på nettet, rendrer en stor scene i 3ds max 6, alt dette mens du hører på noen MP3'er? Ikke jeg iallefall! Sitter akkurat her med tre PC'er sammtidig. Den gamleste (og svakeste) står og laster ned noe greier, en er opptatt i 2 timer fremmover med å rendere en 3ds max scene, og på den siste sitter jeg og jobber videre i 3ds max. Så jeg skal ha en dualcore, så snart prisene har normalisert seg Jepp, selv sitter jeg og surfer, ser på tv, kjører foobar, dc, trillian, thunderbird, kjører backup over nett og ripper/encoder flac. Da synes jeg dere bare må løpe og kjøpe Athlon 64 X2 så fort disse prosessorene kommer i butikken, for det er nettopp brukere som dere som vil dra mest nytte av å oppgradere Jeg anbefaler dere også å lese det HardOCP skriver i sin test her: http://www.hardocp.com/article.html?art=NzY2LDQ= Lenke til kommentar
cptCory Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 venter hvertfall med noe kjøp til "hjemme brukerne" har fått testa de ut og prisene synker litt. men virker jo morro Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Når det gjelder sammenligningen dere alle tar mellom AMD og Intel sine CPU'er, så er det et par ting dere glemmer. 1: En single-core CPU som koster omtrent like mye som Intel sine dual-core CPU'er yter vesentlig mye bedre i spill. Som er bruksområdet som kanskje er vanligst. Hvis du ser litt mer nøye i alle testene av Athlon 64 X2 så ser du at den klarer seg overraskende bra i spill og vesentlig bedre enn Pentium-D. Det reelle valget mhp. spillytelse står egentlig mellom Athlon 64 X2 og Athlon 64 FX slik jeg ser det og lommeboka avgjør hvilken. 2: Mannen i gata gjør som regel sjelden annet enn å lese e-post, skrive i word, spille spill eller se en film. Og kun en oppgave om gangen. Single-core er da for tiden det beste valget for denne personen. Kjøper han/hun en dual-core er det bare pga overivrig/dyktig selger. Intel sin dual-core vil gi dårligere ytelse i spill, og "mannen-i-gata" vil neppe merke forskjell fra single- til dual-core i de andre applikasjonene. Hør! Hør! The Inquirer sa det også ganske bra her: http://theinquirer.net/?article=22332 If you read up on the benchmarks posited by the current crop of reviews, how many are things you do regularly? How many fit the a scenario that you have ever found yourself in? How many of you would do seven things concurrently if you had seven things to do rather than do one or two at a time, and probably end up at the finish line first? The human mind does not multitask well, so 19 active windows is 17 or 18 more than you really can use at once. 3: Entusiastene vil gå for dual-core. Da blir det avhengig av behov. Har man (veldig) lite penger og ikke spiller så mye, så er det Intel som er valget. Spiller man så er det liten grunn til å velge noe annet enn AMD. (Forutsatt, selvsagt, at man klarer å vente til CPU'ene blir tilgjengelige ). Nå viste forresten Simen1 et regnestykke som tilsier at prisen på et AMD-system og et Intel-system blir tilnærmet lik, og da gir AMD vesentlig bedre ytelse. (Bortsett ifra noen ganske få tilfeller.) Sant nok, for inntil videre så er nok dette ikke noe alle bare må ha. Dagens prosessorer duger fortsatt godt for folk flest, men for entusiastene og tunge brukere så blir dette et "must". Likevel ser jeg ikke bort fra at Intel likevel kommer til å markedsføre dette som noe alle bare må ha, selv om de altså kan klare seg fint uten. Overclockers sa det fint her: http://overclockers.com/tips00764/ Intel has clearly indicated they want Joe Sixpack buying these things by next year; they expect 85% of their desktop chips to be dual-core by the end of 2006. It is just as clear how Intel plans to get Joe to buy this: Two heads are better than one (especially when they cost almost the same). Get a smoother ride when you're doing lots of things at once. And did we say it costs little (or maybe by next year, no) more than a single-CPU? People think AMD is a price innovator, but they forget that Intel has a long tradition of pushing new technologies ahead of old by simply charging the same price for both. Joe will look at this and say to himself or herself, "Two has to be better than one, so I'm going to get two for the price of one." That will be the core of the Intel marketing strategy. And do you know what? It's probably going to work, because for most Joes, they'll be right. Hvordan AMD derimot har tenkt å markedsføre Athlon 64 X2 kommer ganske klart frem av denne plansjen hvis det skulle være noen tvil: Endret 10. mai 2005 av snorreh Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Nå viste forresten Simen1 et regnestykke som tilsier at prisen på et AMD-system og et Intel-system blir tilnærmet lik, og da gir AMD vesentlig bedre ytelse. (Bortsett ifra noen ganske få tilfeller.) Hvis man allerede eier et S939 system ja. Det er en ganske vesentlig detalj, for å si det mildt. Joda, men fra fjellvettreglene så vet vi at det aldri er for seint å snu Athlon 64 X2 representerer iallefall en fin-fin bonus til dem som har valgt å satse på et sokkel 939-hovedkort, ettersom de nå har et glimrende oppgraderingsalternativ. For alle andre (med unntak de fleste sokkel 940-hovedkort) så blir nok pris/ytelse viktigere med tanke på oppgradering, så det blir interessant å se hvem av AMD og Intel som kommer best ut. Av gammel vane så holder jeg fortsatt fingeren på AMD Endret 10. mai 2005 av snorreh Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Nei, det kommer nok ikke dual sokkel 939-hovedkort. Ønsker man flere enn 2 kjerner, så må man over på dobbelkjerne Opteron og dual/quad sokkel 940-hovedkort. Abit har lansert et dual Opteron-hovedkort beregnet for det formålet du beskriver, Abit SU-2S, og jeg forventer at det også kommer til å støtte dobbelkjerne Opteron. For ikke å snakke om at ServerWorks (serverchipset) og Supermicro (servere og hovedkort) har konkrete planer for AMD Opteron. Dette er jo to produsenter som tradisjonelt kun har holdt seg til Intel, men siden AMD Opteron er et såpass godt produkt, og kunder vil ha det, har disse to snudd. ServerWorks og Supermicro regnes for å være blant de desidert beste aktørene i servermarkedet. Ja, Opteron har utvilsomt slått igjennom nå og dens fremtid er godt sikret. Produktene fra ServerWorks og Supermicro vil nok hjelpe å styrke dens posisjon i fremtiden. Selv ser jeg mest frem til Cray sin Red Storm som er en superdatamaskin basert på Opteron, SUN sin Galaxy-serie tjenere (16+veis Opteron) og Newisys sitt Horus-brikkesett (32+veis Opteron). Mye spennende på gang med andre ord, så det blir interessant å se hva Intel prøver å svare med Endret 10. mai 2005 av snorreh Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Likevel ser jeg ikke bort fra at Intel likevel kommer til å markedsføre dette som noe alle bare må ha, selv om de altså kan klare seg fint uten. Intel Enn hva med AMD kommer de til å advare vanlige brukere mot å satse på disse da eller er det bare fordi disse er så svindyre ennå at dette er nok et forsøk på negativ vinkling Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Ja, Opteron har utvilsomt slått igjennom nå og dens fremtid er godt sikret. Produktene fra ServerWorks og Supermicro vil nok hjelpe å styrke dens posisjon i fremtiden. Selv ser jeg mest frem til Cray sin Red Storm som er en superdatamaskin basert på Opteron, SUN sin Galaxy-serie tjenere (16+veis Opteron) og Newisys sitt Horus-brikkesett (32+veis Opteron). Mye spennende på gang med andre ord, så det blir interessant å se hva Intel prøver å svare med Tror Intel bryr seg fint lite om hva diverse forumonanister mener er interessant eller ikke, så lenge Intel går med overskudd og har produkter som folk flest kjøper, mens AMD driver med tap, synker i verdi og gir ut dyre produkter for spesielt interesserte Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Snekker`n: Hvis du ser 4 poster over denne, så ser du eksakt hvordan AMD har tenkt å markedsføre X2. Lenke til kommentar
BadLoser Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Lurer på hvordan programmene blir fordelt på de 2 kjernene, skjer dette automatisk? Eller er det mulig å manuelt bestemme hvilken kjerne et program skal bli kjørt av? En kan for eksempel se for seg at den ene prosessorkjernen jobber utelukkende med én tung oppgave, mens den andre kjernen tar for seg alle andre mindre oppgaver som håndtering av I/O-enheter, avspilling av musikk, surfing på nettet osv. Var dette avsnittet som fikk meg til å lure. Med en slik, kan jeg nok endelig kjøre ASIO upsampling i winamp (tar opptil 30% cpu) og BT/DC uten at fps blir påvirket i et krevende spill. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Snekker`n: Hvis du ser 4 poster over denne, så ser du eksakt hvordan AMD har tenkt å markedsføre X2. Det innlegget du sikter til er redigert etter at Snekker`n postet innlegget sitt... Endret 10. mai 2005 av Muffinman Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Ja, Opteron har utvilsomt slått igjennom nå og dens fremtid er godt sikret. Produktene fra ServerWorks og Supermicro vil nok hjelpe å styrke dens posisjon i fremtiden. Selv ser jeg mest frem til Cray sin Red Storm som er en superdatamaskin basert på Opteron, SUN sin Galaxy-serie tjenere (16+veis Opteron) og Newisys sitt Horus-brikkesett (32+veis Opteron). Mye spennende på gang med andre ord, så det blir interessant å se hva Intel prøver å svare med Tror Intel bryr seg fint lite om hva diverse forumonanister mener er interessant eller ikke, så lenge Intel går med overskudd og har produkter som folk flest kjøper, mens AMD driver med tap, synker i verdi og gir ut dyre produkter for spesielt interesserte Jeg tror neppe Intel er dumme nok til å ignorere konkurrenter bare fordi disse går med underskudd ett kvartal, og intel går med overskudd det samme kvartalet. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Lurer på hvordan programmene blir fordelt på de 2 kjernene, skjer dette automatisk? Eller er det mulig å manuelt bestemme hvilken kjerne et program skal bli kjørt av? En kan for eksempel se for seg at den ene prosessorkjernen jobber utelukkende med én tung oppgave, mens den andre kjernen tar for seg alle andre mindre oppgaver som håndtering av I/O-enheter, avspilling av musikk, surfing på nettet osv. Var dette avsnittet som fikk meg til å lure. Med en slik, kan jeg nok endelig kjøre ASIO upsampling i winamp (tar opptil 30% cpu) og BT/DC uten at fps blir påvirket i et krevende spill. Jeg vil tippe OSer som hovedregel gjør en mye bedre jobb enn man kan gjøre manuelt, men det hadde jo vært en interessant mulighet å feks kunne dedikere en kjerne til ett systemkritisk program (ett spill feks, eller en film du ikke vil skal hakke). Og la den andre kjernen ta seg av resten. AtW Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Tror Intel bryr seg fint lite om hva diverse forumonanister mener er interessant eller ikke, så lenge Intel går med overskudd og har produkter som folk flest kjøper, mens AMD driver med tap, synker i verdi og gir ut dyre produkter for spesielt interesserte Forumonanist? Unnskyld meg, men dette blir bare for useriøst så spar oss for slikt i fremtiden ok? Når det gjelder AMD sine tap så skyldes det salg av flashminne og ikke prosessorer, og det spekuleres høylytt om Intel har hatt en finger med i spillet også der. Slike tap gjenspeiler seg ofte i aksjefall dessverre til tross for at salget av AMD-prosessorer går strykende. Til forskjell fra AMD så har faktisk Intel råd til å gå med store tap på salg av flashminne, så det spørs om ikke AMD kommer til å trekke seg ut av dette markedet dersom dumpingen fortsetter. Endret 10. mai 2005 av snorreh Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Snekker`n: Hvis du ser 4 poster over denne, så ser du eksakt hvordan AMD har tenkt å markedsføre X2. Joda,men hvem har skrevet den Og uansett så er jo dual mer fremtidsrettet en singel, det er det vel neppe tvil om. Men at AMD ikke "klarer" å konkurere på pris er jo deres problem og merkelig nok så ble det plutselig NEGATIVT å ha det billigste produktet Dette som til nå har vært HOVEDARGUMENTET for å kjøpe AMD Er det noen som har "glemt" sin tidligere hovedparole eller er det greit å snu kappen etter hvordan vinden blåser Det som er så latterlig her på forumet er at uansett hva AMD gjør så er det helt greit, men om Intel kommer med en dyr prosessoer så er det galt for da MÅ en ta med prisen i sammenligningen, men on Intel kommer med en BETYDELIG billigere cpu ja da er det sannelig galt det også for da er det for å LURE folk Lurer på hva det neste blir Hadde vært kjekt om folk var litt mer objektive istedenfor å lete med lys og lykter etter omveier for å forsvare den ene og slenge dritt på den andre, dette hører bedre hjemme i en barnehage Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Snekker`n: Hvis du ser 4 poster over denne, så ser du eksakt hvordan AMD har tenkt å markedsføre X2. Det innlegget du sikter til er redigert etter at Snekker`n postet innlegget sitt... Ja og det er IKKE første gangen :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå