Orbo Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Var fin test dette Fekk ikke lest den før nå Får lese noen flere tester utover kvelden Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 ok jeg gir meg ikke. Kan jeg sette inn to stk 939 hk i feks denne chieftec 4U med dobbel strømforsyning, hd, ram etc ? og kjøre to stk AMD4400+ i samme kasse ? (plassmangel).... Det er bra du spør, for det er sikkert flere som lurer AMD ønsker ikke at folk skal kunne kjøre 2 stk Athlon64 eller Athlon64 X2 i hovedkort med to sokler. Selv om de er teknisk sett veldig like med Opteron, så har AMD lagt inn noen kjepper i hjulene for å unngå at det blir mulig: 1. Sokkelen er forskjellig, 939 pinner kan tenkes å passe ned i en sokkel 940, men layouten på sokkelen er forskjellig så den ikke passer likevel. 2. Den elektriske Pinouten på sokkel 940 er litt forskjellig fra sokkel 939. Så selv om man fikk dyttet CPU'en ned i sokkelen så vil ikke de elektriske signalene stemmer over ens. Det kan fortsatt tenkes at enkelte hovedkortpordusenter har lyst til å lage sin egen layout for å omgås dette men..: 3. Selve prosessoren har i utgangspunktet 3 HT-busser. På Opteron 800-serien er alle disse HT-bussene såkalt koherente, dvs. at de kan kommunisere toveis med andre CPU'er. På Opteron 200-serien er en av disse HT-bussene koherente slik at den kan snakke med maksimalt en annen CPU. En annen HT-buss er slått av mens den siste skal kommunisere med brikkesettet. På Opteron 100-serien og Athlon64 er ingen av HT-bussene koherente slik at de ikke kan kommunisere med noen andre CPU'er, kun med brikkesettet. Dette er grunnen til at det ikke er mulig for hovedkortprodusentene å lage hovedkort som har to stk 939 sokler og få de til å fungere sammen. Hvis du skal ha to stk Sokkel 939 CPU'er til å fungere i samme kasse så må de fungere separat. I praksis på hvert sitt hovedkort. (Jeg tror ikke noen vil produsere hovedkort med to helt separate Sokkel 939-systemer på samme kortet.) Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Nå lurer jeg på hvordan det blir med virtualisering, dvs. å kjøre to OSer samtidig... Så lenge programmer som vmware støtte der så skal det vel gå greit. Iallefall bedre enn med en cpu. Intel drev jo å skrøyt av på en eller annen pressekonferanse at med multikjerne cpu så kunne man kjøre flere ekte OS sammtidig og ikke bare vitruelle i programmer som Wmware. Pen test. Er ikke direkte imponert over den vanlige ytelsen. Men ytelsen når det gjelder multitasking er bare . Nå er det som vanlig bare å vente til at programmerene legger hjernene i bløt for å lage programmer og spill som støtter to eller flere kjerner. (Jeg som syntes vi hadde ventet lenge nok på 64bit støtte) Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Nå viste forresten Simen1 et regnestykke som tilsier at prisen på et AMD-system og et Intel-system blir tilnærmet lik, og da gir AMD vesentlig bedre ytelse. (Bortsett ifra noen ganske få tilfeller.) Hvis man allerede eier et S939 system ja. Det er en ganske vesentlig detalj, for å si det mildt. Lenke til kommentar
kasol Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 ok jeg gir meg ikke. Kan jeg sette inn to stk 939 hk i feks denne chieftec 4U med dobbel strømforsyning, hd, ram etc ? og kjøre to stk AMD4400+ i samme kasse ? (plassmangel).... Nei, noen nekter å forstå. Athlon64 eller dens X2 utgave kan faktisk ikke kjøre i hovedkort med to sokkler. Altså to Athlon64 eller to X2. Grunnen til dette er at de begge har kun en hypertransport kanal. For å kommunisere med en annen sokkel, trenger prosessoren minst en hypertransport kanal til (om ikke det var to?). Og det er nettopp derfor AMD lagde Opteron. Denne har alle hypertransport kanalene som trengs (bortsett fra 1xx serien). og noen gidder ikke å lese. Det jeg spør om er om man kan sett to stk 939 hovedkort i en slik kasse med hver sin cpu, hver sin strømforsyning, ram, PSU og cd rom ? Er det plass til det i en 4U ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 For å sette litt tall på ting så bruker jeg meg selv om eksempel. Siden jeg sitter med et sokkel 939-system med 1GB ram i dag så har jeg to valg:A. Oppgradere til Athlon64 X2: SUM: ca 2600kr B. Oppgradere til Pentium-D 820: SUM: ca 3100kr Jeg ville valgt alternativ B, siden alternativ A ikke eksisterer i dag. Ja, helt ok. Dette er opp til hver enkelt og hvor raskt de vil oppgradere. Personlig har jeg god tid på meg så jeg venter gjerne både på lansering og ett og to priskutt. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 og noen gidder ikke å lese. Det jeg spør om er om man kan sett to stk 939 hovedkort i en slik kasse med hver sin cpu, hver sin strømforsyning, ram, PSU og cd rom ?Er det plass til det i en 4U ? Nei, ikke med mindre du modder den. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Nå viste forresten Simen1 et regnestykke som tilsier at prisen på et AMD-system og et Intel-system blir tilnærmet lik, og da gir AMD vesentlig bedre ytelse. (Bortsett ifra noen ganske få tilfeller.) Hvis man allerede eier et S939 system ja. Det er en ganske vesentlig detalj, for å si det mildt. Det står også et omentrentlig regnestykke for de som ikke har noe brukbar hovedkort og ram fra før i samme posten. Der ble de omentrentlige summene hhv. 5400 og 5200kr for AMD- og Intel-systemet. (CPU+HK+1GB ram) Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 så den har 2.4 GHz x 2 altså? 4,8 Ghz? Jeg tror jeg har 2.8 Ghz er det utdatert nå eller? Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hvorfor har ingen testet 4400+ ? Den er jo veldig spennede i forhold til pris! Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Det jeg spør om er om man kan sett to stk 939 hovedkort i en slik kasse med hver sin cpu, hver sin strømforsyning, ram, PSU og cd rom ?Er det plass til det i en 4U ? 4U = 17,78 cm Svaret er nei. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Intel drev jo å skrøyt av på en eller annen pressekonferanse at med multikjerne cpu så kunne man kjøre flere ekte OS sammtidig og ikke bare vitruelle i programmer som Wmware. Tja, støtter bios eller et annet underliggende lag det, så muligens kan en klare seg uten vmware eller microsoft sin variant. Men det forutsetter noe som ligger i bakgrunnen og lar deg velge hvilket os du skal ha på skjermen (ala en kvm switch) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 så den har 2.4 GHz x 2 altså? 4,8 Ghz? Jeg tror jeg har 2.8 Ghz er det utdatert nå eller? NEI NEI NEI.. (puh) ** blir litt oppgitt når folk folk ikke leser svarene på disse litt grunnleggende spørsmålene i starten av denne tråden. Les side 2 (post 20-39) så finner du svaret. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Personlig har jeg god tid på meg så jeg venter gjerne både på lansering og ett og to priskutt. Ja, vi vanlige er i hvert fall nødt til å vente til lanseringen, når den måtte komme... Jeg ser det er nevnt tidligere i tråden, men med tanke på at man i denne testen gir seg ende over i panegyrisk lovprising av - for den evinnelige "mannen i gata" - ikke-eksisterende AMD-prosessorer: Hvorfor i all verden er ikke Smithfield'ene, som jo faktisk allerede er i salg, forlengst testet på denne siden, og med like hyllende overskrifter. HW har jo ikke engang funnet dem verdige som sammenligningsgrunnlag for Kong AMD. Får vel vente til 870 e.l. kommer Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Husk at det er mer enn bare prosessoren som skal inn i en PC. Riktignok blir kanskje X2 sin billigste variant mer enn dobbelt så dyr som den billigste Pentium D, men så koster Pentium D kompatible hovedkort over 1800 kroner. I tillegg må man ha DDR2, som også er en god del dyrere enn DDR. Ikke sikkert det blir så stor prisforksjell som du tror når det kommer til stykket. I alle fall om du sitter med et S939 basert hovedkort med tilhørende minne til. For å sette litt tall på ting så bruker jeg meg selv om eksempel. Siden jeg sitter med et sokkel 939-system med 1GB ram i dag så har jeg to valg: A. Oppgradere til Athlon64 X2: Selge min Athlon64 3000+ (inntekt ca 900kr) Kjøpe Athlon64 X2 4200+ (utgift ca 3500kr) SUM: ca 2600kr B. Oppgradere til Pentium-D 820: Selge min Athlon64 3000+ (inntekt ca 900kr) Selge mitt MSI HK med ATi brikkesett og PCIe (inntekt ca 600kr) Selge 1GB value DDR-ram (inntekt ca 600kr) Kjøpe Pentium-D 820 (utgift ca 2200kr) Kjøpe HK (utgift ca 1900kr) Kjøpe 1GB DDR2-ram (utgift ca 1100kr) SUM: ca 3100kr Dersom jeg hadde f.eks et gammelt system som jeg ikke kunne bruke ram fra så ville regnestykket blitt henholdsvis ca 5400kr og 5200kr for hovedkort + CPU + 1GB ram for AMD- og Intel-systemet. Med dette utgangspunktet ville jeg nok valgt oppgradering A, med tanke på at det er både billigere og gir bedre ytelse. Jeg ville valgt alternativ B, siden alternativ A ikke eksisterer i dag. Alternativ B eksisterer heller ikke. Eller er det faktisk noen steder i norge man faktisk kan få kjøpt Pentium D med et i955 eller i945 basert hovedkort? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 så den har 2.4 GHz x 2 altså? 4,8 Ghz? Jeg tror jeg har 2.8 Ghz er det utdatert nå eller? NEI NEI NEI.. (puh) ** blir litt oppgitt når folk folk ikke leser svarene på disse litt grunnleggende spørsmålene i starten av denne tråden. Les side 2 (post 20-39) så finner du svaret. Det skal ikke være enkelt Typisk her på forumet, at folk ikke gidder lese alle innleggene og så blir det spurt om det samme "ørten" ganger Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Personlig har jeg god tid på meg så jeg venter gjerne både på lansering og ett og to priskutt. Ja, vi vanlige er i hvert fall nødt til å vente til lanseringen, når den måtte komme... Jeg ser det er nevnt tidligere i tråden, men med tanke på at man i denne testen gir seg ende over i panegyrisk lovprising av - for den evinnelige "mannen i gata" - ikke-eksisterende AMD-prosessorer: Hvorfor i all verden er ikke Smithfield'ene, som jo faktisk allerede er i salg, forlengst testet på denne siden, og med like hyllende overskrifter. HW har jo ikke engang funnet dem verdige som sammenligningsgrunnlag for Kong AMD. Får vel vente til 870 e.l. kommer Grunnen til at HW ikke har testet Pentium D, går jeg ut i fra er av samme årsak som jeg nevner i min forrige post; nemlig at Pentium D ikke er å få kjøpt her til lands ennå. Og så har dem vel ikke vært så heldig å fått tilsendt et testeksemplar av Intel heller. Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 stilig. men kunne gjerne hatt med noen vanlige test programmer syns jeg, ihvertfall de mest vanlige som 3D01SE, Super PI, CPU mark99, 3D mark 2003 og flere spilltester... lurer på hvorfor de sluttet med 3D01se testen syns den var en fin pekepin når det gjelder CPU, siden dette programmet er veldig CPU avhengig, savner også CPU mark99 og Super PI som ble brukt før... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Alternativ B eksisterer heller ikke. Eller er det faktisk noen steder i norge man faktisk kan få kjøpt Pentium D med et i955 eller i945 basert hovedkort? PSdata, Primatrade og datasupply har 13 stk på lager: ASUS P5WD2 Premium CPU'ene er derimot ikke kommet på lager ennå. Endret 9. mai 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
idos Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Gleder meg .. har allerede annonsert til kona at at vi bare MÅ ha en slik... Endret 9. mai 2005 av idos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå