Gå til innhold

TEST: AMD Athlon 64 X2 4800+: En revolusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har Athlon 64 X2 4800+ to kjerner som tilsammen er på 2400MHz, eller er det to kjerner på 2400MHz, så det til sammen er 4800MHz?

blir vel 4,8ghz tilsammen ja. men man kan ikke si at to lommelykter gir 2x lysets hastighet liksom.. (hvis ikke jeg er helt på jordet nå :p)

Lenke til kommentar
Ser svært lovende ut. Dessuten, av det jeg har sett på nettet av tester, er A64 X2 også overlegne i forhold til Intel sine dual-core proessorer.

Overlegne vil jeg ikke si.. feil igjen =p

Tja, det er iallefall ikke langt unna se bare disse eksemplene fra en annen test:

http://techreport.com/reviews/2005q2/athlo...x2/index.x?pg=1

farcry.gif

3dsmax-mentalray.gif

sm-moldyn.gif

power-load.gif

Athlon 64 X2 4800+ virker ganske overlegen sammenlignet med Pentium-D 840 her spør du meg. Selv Athlon 64 X2 4200+ yter merkbart bedre enn Pentium-D 840 ifølge dette :whistle:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Har Athlon 64 X2 4800+ to kjerner som tilsammen er på 2400MHz, eller er det to kjerner på 2400MHz, så det til sammen er 4800MHz?

blir vel 4,8ghz tilsammen ja. men man kan ikke si at to lommelykter gir 2x lysets hastighet liksom.. (hvis ikke jeg er helt på jordet nå :p)

Nei, det er to cpu'er på 2,4 ghz.

Lenke til kommentar

Jepp, her er vi enige. Denne gangen har AMD gjort en strålende jobb, og Intel bør nå jobbe hardt for å ta igjen dette forspranget. Dessuten, når BIOS-oppdateringene kommer, kan prosessorene bli enda bedre. BIOS'ene som nå støtter A64 X2 er enda på beta-stadiet. Så de ferdige produktene kan bli enda bedre enn dette.

Lenke til kommentar
hm.. så denne prosessoren passer på de s939 hk man har idag men det anbefales ikke grunnet dårlig minnebåndbredde? så man må vel oppgradere både hovedkort og minne isamme slengen?

Nei, det trenger du ikke. Minnebåndbredden er faktisk god nok på eksisterende sokkel 939-hovedkort, for takket være SRI/crossbaren på disse dobbelkjerne-prosessorene så representerer ikke dette noen praktisk flaskehals med tanke på ytelsen :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Ser meget bra ut, dog ble jeg ikke imponert over overklokkingsegenskapene og enda mindre imponert over prisen :hmm:

Men siden Intel har annonsert priskutt så vil vel dette fremtvinge et priskutt hos amd også, godt vi har konkuranse ja :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
Nei, det er to cpu'er på 2,4 ghz.

2 cpu'er på 2,4ghz hver? (host, syntax)

eller nei, som i nei, du er ikke helt på jordet? :p

(jeg går å spiser litt nå...)

Begge kjernene er klokket på 2,4 GHz, men CPUen er ikke klokket på 4,8 GHz.

Lenke til kommentar

Hele testen finner du her: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2410

7432.png

7433.png

7434.png

Tja, syntes Intel gjorde det helt greit jeg

Verdt å merke seg er at HyperThreading hjelper... av og til... av og til fører HT til dårligere ytelse..

7437.png

Amd gjør knock-out hvis du liker å spille og dille samtidig :)

Prismessig så kommer Intel veldig bra ut spør du meg... :)

Liker egentlig ikke å bruke mer enn ca 1500kr på en cpu...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
hm.. så denne prosessoren passer på de s939 hk man har idag men det anbefales ikke grunnet dårlig minnebåndbredde? så man må vel oppgradere både hovedkort og minne isamme slengen?

Nei, det trenger du ikke. Minnebåndbredden er faktisk god nok på eksisterende sokkel 939-hovedkort, for takket være SRI/crossbaren på disse dobbelkjerne-prosessorene så representerer ikke dette noen praktisk flaskehals med tanke på ytelsen :)

høres veldig veldig bra ut! :yes:

Lenke til kommentar
Ta en titt på multitasking-testene på anandtech, så ser du at det i virkeligheten ikke er noe forsprang å snakke om

Vel, ingen av disse testene er særlig relevant for hvordan folk flest normalt jobber. Hvor ofte enkoder du en film mens du skriver epost, zipper ned hele harddisken, surfer på nettet, rendrer en stor scene i 3ds max 6, alt dette mens du hører på noen MP3'er? Ikke jeg iallefall! :cool:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Begge kjernene er på 2400 MHz, men de er ikke 4800 MHz til sammen.

Tenk slik: Om du har en motor på båten din og den går på 2400rpm, også kjåper du en motor til på 2400rpm så vil ikke de til sammen gå på 4800rpm. Begge to vil fortsatt gå på 2400rpm: 2 ganger 2400rpm.

Lenke til kommentar
Ta en titt på multitasking-testene på anandtech, så ser du at det i virkeligheten ikke er noe forsprang å snakke om

Vel, ingen av disse testene er særlig relevant for hvordan folk flest normalt jobber. Hvor ofte enkoder du en film mens du skriver epost, zipper ned hele harddisken, surfer på nettet, rendrer en stor scene i 3ds max 6, alt dette mens du hører på noen MP3'er? Ikke jeg iallefall! :cool:

Om man ikke gjør mange ting samtidig, så er jo mye av vitsen med dual-core borte?

AtW

Lenke til kommentar

Vel, ingen av disse testene er særlig relevant for hvordan folk flest normalt jobber. Hvor ofte enkoder du en film mens du skriver epost, zipper ned hele harddisken, surfer på nettet, rendrer en tung scene i Lightwave, alt dette mens du hører på noen MP3'er? Ikke jeg iallefall! :cool:

Er jo kos da.

Hender jo at alle de vanlige programmene bruker 30-40% av cpu, da msn, opera, dc++, winamp og alt det dær.

Da kan det være fint med litt ekstra trøkk når jenta venter på å få DVD filmen sin encodet og brennt :p

Slik tar ca 2time inkl brenning på min 4Ghz :no:

Dualcore :thumbup:

Lenke til kommentar
Vel, ingen av disse testene er særlig relevant for hvordan folk flest normalt jobber.  Hvor ofte enkoder du en film mens du skriver epost, zipper ned hele harddisken, surfer på nettet, rendrer en stor scene i 3ds max 6, alt dette mens du hører på noen MP3'er? Ikke jeg iallefall! :cool:

Om man ikke gjør mange ting samtidig, så er jo mye av vitsen med dual-core borte?

Joda, men ser du nøye på disse såkalte multitaskings-testene så ser du at ingen av dem er særlig relevant for hvordan folk normalt jobber.

HardOCP sin test var vesentlig bedre sånn sett etter min mening:

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzY2LDE=

I did spend a lot of time utilizing real world applications in a real world manner on both the AMD Athlon 64 X2 4800+ and the Intel Pentium Extreme Edition 840. From utilizing video encodes, email, anti virus, private messenger clients, Word, Excel, and Photoshop in the same session, I was not able to discern a difference between the AMD and the Intel dual core processors. Had it been a “blind taste test” I would not have been able to tell you the brand of processor used in the system by simply utilizing the system as I would on a daily basis. This is of course is a great advance for the AMD Athlon 64 X2 in that AMD now has a product line that can easily stand toe to toe with Intel’s HyperThreading processors

[...]

The Bottom Line

AMD’s Athlon 64 X2 is currently leading the pack in the world of dual core computing. If you are a computer user that wants to be able to heavily multitask and are into 3D gaming or content creation, you would be remiss to not purchase the AMD Athlon 64 X2 solution. Combine the overall AMD Athlon 64 X2 mega-multitasking-performance with its subtly increased power needs and its compatibility with current 939-pin Athlon 64 motherboards and AMD has what amounts to a silicon homerun with the bases loaded.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...