Gå til innhold

TEST: AMD Athlon 64 X2 4800+: En revolusjon

Anbefalte innlegg

587$ for en 4400+

ca 3700 i NOK

Jeg tviler på at den der kommer til å selge for 3700 med det første, når prisen i dollar er 587 blir nok prisen i kroner nærmere 5000 eller enda høyere er jeg redd for. Det går ikke an å bare gang opp med kursen for å finne norsk pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
587$ for en 4400+

ca 3700 i NOK

Jeg tviler på at den der kommer til å selge for 3700 med det første, når prisen i dollar er 587 blir nok prisen i kroner nærmere 5000 eller enda høyere er jeg redd for. Det går ikke an å bare gang opp med kursen for å finne norsk pris.

det var ikke det som meningen heller :)

Lenke til kommentar
587$ for en 4400+

ca 3700 i NOK

Hvis du leser mitt første innlegg i denne tråden idag, så ser du ka eg meine!

Du misforsto litt.

Skal ta det om igjen, eg blei sjokka over prisen på 4400+ Netshop, som kosta 5000kr, og skrev derfor følgende:

Damn, drøye priser! Hadde tenkt meg ein 4400+, men til 5 høvdinger blir det mye! Særlig når veiledende pris var vell rundt 500$ ( si ifra om det er feil! )

500$ med den svake dollarkursen blir rundt 3300kr! Litt drøyt å betale 5k da!

Men veiledende pris fra AMD er 587$ og dette er 3700NOK, ingen som sa at web-shoppene i Norge skulle selge de for den prisen! Men alikevell drøyt å selge de 1300kr dyrere enn veiledende pris!

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar

Vel, må ikke glemme at Netshop skal ha avans, og momsen er på cirka 900 kr.

Utsalgspris 4975

Innkjøpspirs Netshop -3700

Moms -995

Overskudd for netshop 280

Sannsynligvis blir det reelle overskuddet for hver porsessorr lavere, grunnet at distrubetøren skal ha sitt, returnerte produkter som må selges som demo, ++

Så Netshop har faktisk levert disse til en rimelig hyggelig pris totalt sett.

Apropos det, håper det kommer noen 4400+ som demovare til høsten, det hadde vært najs...

Lenke til kommentar

Nå har komplett også fått Athlon 64 X2 på prislistene demmes...

Også kommet opp endel San Diego (4000 & FX55) samt flere Venice prosessorer...

Her er komplett sine priser:

Atlhon 64 X2 4200+ - 4590,-

Atlhon 64 X2 4400+ - 4990,-

Atlhon 64 X2 4600+ - 6790,-

Atlhon 64 X2 4800+ - 8490,-

Regner med at prisene går nedover etterhvert!

Blir nok en X2 4400+ på meg! :thumbup:

Lenke til kommentar

Apropos de prisene: Jeg fant frem noen 3 år gammel prisliste for AMD-CPU'er fra IT-butikken og fant ut at de billigste CPU'ene (Duron 850) kostet ca 400kr. Det er omentrent det samme som dagens billigste CPU fra AMD koster: Sempon 2200+. Men kikker jeg på toppmodellene så ser jeg en betydelig endring: Den gangen kostet toppmodellen Athlon XP 2100+ under 2000kr, mens nå har AMD toppmodeller for desktop som koster hele 8500kr. Er ikke det en litt bekymringsverdig utvikling? (Edit: sett fra oss forbrukere sitt ståsted)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det var ikke billig nei, uansett hvem av dem en velger, men det blir nok billigere enn om en skulle velge et dual CPU system, med antakligvis dyrere hovedkort osv... Tar nok en stund før jeg kjøper noe slikt, men det er helt klart noe jeg vil ha.

Lenke til kommentar

Samme som med TV'er dette *gjesp* Når mor og far kjøpte en Bang og Olufsen TV for 9 år siden kostet den hele 10 000 kr, og det var helt sykt å bruke så mye penger på TV. Kjøper du en toppmodell av TV'er i dag kommer du lett opp i 100 000 kr. No big deal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip>

mens nå har AMD toppmodeller for desktop som koster hele 8500kr. Er ikke det en litt bekymringsverdig utvikling? (Edit: sett fra oss forbrukere sitt ståsted)

Jo.. det er en rar utvikling..

Før fikk jo Intel (med god grunn) pepper for sine høyst uvennlige priser..

Nå får man jo en dugandes P4.. både s478 og s775 for en rimelig penge...

"Utrangerte" S754-CPU'er (særlig Clawhammer) er også meget gode kjøp for tiden.. :thumbup:

Når man ser hvor mye "hype" det er rundt disse dual-core CPU'ene fra AMD,.. så er vel kanskje prisene riktige utifra en markedsmessig vurdering..

Det er jo litt viktig å få tjent inn litt av utviklingskostnadene... ;)

Lenke til kommentar

Jeg tviler nå at de klarer å tjene inn så mye av utviklingskostnadene ved å ha så høye priser, de kunne nok gjort det bedre med å ha lavere priser ville jeg tro, uten at jeg er sikker på det. Jeg håper dette blir forandret når Intel kommer med sine dual core CPUer på markedet og det blir mer konkuranse.

Lenke til kommentar

OT: Tror det kommer rett og slett av at folk har blitt rikere og har råd til å kjøpe dyrere saker.

Før kunne man f.ks. ikke ta seg råd til en tv til 40k ... idag er det flere som kjøper seg en plasma til den prisen.

Har nok med en trend industrien har sett i at folk har blitt mer kjøpesterke. =)

Hvis jeg skal svare på det Simen1 skrev direkte, så er det jo slik at hvis den beste cpuen idag tilsvarer den beste cpuen den gang til 2000kr. ytelsesmessig i forhold til andre ting man kunne få kjøpt. Og prisen har øket til 5000kr nå for en tilsvarende ytelsesøkning. Da er det bekymringsverdig (hmm kom det rett ut? :D)

Men slik jeg ser det, så kan jeg fortsatt kjøpe en cpu til 2k idag (3500+) og få ganske bra ytelse. Sannsynligvis flere prosenthakk høyere enn hva en duron850 var den gang i forhold til annet som fantes på markedet.

Hmm ? =)

Lenke til kommentar
Nå får man jo en dugandes P4.. både s478 og s775 for en rimelig penge...

Du får jo en duganes Athlon 64 CPU til socket 939 for en rimelig penge og (1250,-)

Samme som med TV'er dette *gjesp* Når mor og far kjøpte en Bang og Olufsen TV for 9 år siden kostet den hele 10 000 kr, og det var helt sykt å bruke så mye penger på TV

OT: Bang & Olufsen er konge da! :yes:

Lenke til kommentar
Apropos de prisene: Jeg fant frem noen 3 år gammel prisliste for AMD-CPU'er fra IT-butikken og fant ut at de billigste CPU'ene (Duron 850) kostet ca 400kr. Det er omentrent det samme som dagens billigste CPU fra AMD koster: Sempon 2200+. Men kikker jeg på toppmodellene så ser jeg en betydelig endring: Den gangen kostet toppmodellen Athlon XP 2100+ under 2000kr, mens nå har AMD toppmodeller for desktop som koster hele 8500kr. Er ikke det en litt bekymringsverdig utvikling? (Edit: sett fra oss forbrukere sitt ståsted)

FORBRUKER SIMEN?

Hvis forbrukeren er "kontorrotta" som det heter i dette forumet; denne prosessoren har hun ikke bruk for.

Hvis forbrukeren er en skrytepave som hysterisk "klokker" leketøyet sitt; noe kostbar pynt.

Hvis forbrukeren er proff: fakturerer 1000-1500 kr/t for å prosessere seriøst: (seismikk, visualisering, cad. etc etc....) : da er dette billig! Tjent inn på et par uker! :thumbup:

"Oss forbrukere" er faktisk noen flere enn lekekameratene.

Lenke til kommentar

Jeg snakket generellt om desktop-prosessorer som er ment for vanlige forbrukere, alt fra kontor-PC'er, hjemmemaskiner, spillere, overklokkere, skrytepaver og andre typiske vanlige forbrukere.

Jeg anser ikke profesjonelle firmaer som driver med seismikk, visualisering, cad, etc etc som vanlige forbrukere.

Derfor tar jeg bare med prisene på desktop-modellene til AMD og f.eks ikke Opteron 875. Akkurat som jeg ikke tok med de 3 år gamle prisene på Athlon MP-serien, men holdt meg til desktop-versjonene: Athlon XP-serien.

Lenke til kommentar

Dyrt, hæ er dere tullerusk, er bare tull dette med å gå tilbake, skal en først gå til bake så betalte jeg for min første pc, som var et råskinn den gang kr 42500,- med følgende spes

Cpu 286 7,67 mhz

1 mb minne

1 mb grafikkminne

40 mb HD

1 disketsatsjon 5 1/4 "

14 sort / hvit skjerm.

Det går da for svingende ikke ann og bare se på en del i pc'en og si den er dyr en må jo se på totalen, en kjøper da ikke state of the art cpu og hiver i en kasse med low end deler.

Derimot så innrømmer jeg gjerne at vi kontorotter har behov for god multitasking, men vi har jo intel for det i budsjettmarkede, og vel det er jo kontorottene som holder liv i intel, ikke gamere og high end brukere.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Hvordan var Intel i forhold til toppmodeller? Kan vi sette Xeon inn i tanken? Må også si at Intel hadde det mye bedre med P4 mot Athlon XP. AMD måtte jo presse prisene for å veie opp mot ytelsen.

I dag så er jeg ikke så bekymret for utviklinga. CPU ytelsen har dabbet ut litt og nyttige funksjoner smykker reklamene (alle husker vel; Nye Dell Dimension med HT teknologi og alle 64-bit flashene på diverste internettsider). Hvor mye bedre er toppmodellene i forhold til de CPU'ene til ca. 2000 kroner i dag? Ikke så fantastisk mye, syns jeg. Dessuten kan vel AMD tillate seg litt stivere priser når K8 er en god konkurrent til P4 og ikke avhengig av å ha en suveren fordel, nemlig prisen!

Når er jo dualcore tema. Syns disse CPU'ene har en meget god pris til å være 2 CPU'er, og jeg syns ikke at disse burde sammenlignes prismessig med singlecore pga bruksområder og for lite optimalisering (pr. idag) for doble-CPU'er i hverdags programvaren. Mange utviklere har jo nok med å optimalisere for 64-bit.

Uansett så ser jeg hva du mener, 2000,- til 8500,- er jo en del.

Nå tenker jeg på MS sine uttalelser om at hardware skal bli gratis i fremtiden og at softwaren skal betales for. Hvordan kan vi få en gratis god PC isteden for en dårlig en? Men det er en annen diskusjon ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...