Gå til innhold

TEST: AMD Athlon 64 X2 4800+: En revolusjon

Anbefalte innlegg

NOEN som vet når AMD 64 X2 kommer ? ?

I løpet av juni har jeg hørt med begrenset tilgang, så jeg regner med at AMD vil demonstrere en rekke systemer med Athlon 64-X2 på Computex Taipei 2005 den 31. mai-4. juni.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til å være en fin fin diskusjon på gang.

Det er vel 3 ting som diskuteres her. Pris, ytelse og hvor kompatible de brikkene er.

1) Pris:

Skal quote meg selv der. Føler meg litt stormansgal når jeg gjør det.

FX på 3.0 Ghz og 2MB cache hadde ikke gjort noe det nei  :cool:

Om et år ja ;)

AMD: Sykt dyre prossesorer, total overkill ytelse

Intel: Rimelige, svært god ytelse

Det kan også snues andre veien.

AMD: Enorm ytelse, elegante løsninger

Intel: Billig løsninger, grei ytelse i forhold til AMD sinn dualcore

De som snakker om 939s og at for de vil det ikke være dyrer og oppgradere. Men de trenger jo ikke å oppgradere, så da er dere like langt. :roll: For de som har 939s og skal oppgradere til en dualcore amd prossesor så er neppe penger noe som det er lite av anyhow.

Til programer som er singelthreaded så vil nok singelcore CPUer forsatt være konge på haugen en stund til. MEN hvem er det som bare gjør en ting på datamaskinen samtidig, jo gamere. Så til alle andre vil en dualcore være bedre.

Å si at det er lurt å kjøpe dyre datadeler, for da holder de seg lengre må ha røyket noe sterke sterke sterke saker. Ja for alle har jo opplevd at det lønner seg, eller?????

Det er en utrolig få som kjøper en ny cpu og ikke nytt hk. De fleste som er gjør det er på dette forumet. Spesjelt siden de fleste ikke bygger sin egen maskin. Så dette er svært lite relevant for andre enn store entusiaster.

2) Ytelse:

Er jo ikke et spørsmål en gang. Over alt så yter AMD bedre. Men langt fra så stor overkjøring som denne userjøse dårlige testen som HW.no klarte å hoste opp. Denne testet tar jo og legger opp for at folk skal ha en dårlig diskusjon.

3) kompatibilitet: AMD har jo nå hovedkort som er kompatible og har i lang tid vært det. Dette er jo svært bra tenkt av AMD og deres partnere. Intel har lansert en ny platform. Det som ikke har vært diskutert er hvorfor de gjorde det. Har bare noen teorier. De er eks at Intel ville ha vek barnesykdomene de hadde i de første brikkesettene og at de gjør noen fysiske forbedringer for at dualcore CPU vil yte bedre. Og de har ikke noe i mot å selge hovedkort heller, de og AMD sin hovedoppgave er å tjene penger.

Lenke til kommentar
Som dette?

BILDE

I Win er det er bare å høyreklikke på prosessen taskman og velge CPU Affinity.

Du kan også velge affinity i commandline i det du starter prosessen og dersom du vil vite hvordan du gjør det kan du søke etter en av mine tidligere poster.

Forsåvidt, men om jeg forstår hvordan den funker riktig, så blir det tungvint, selv om du ber CPU 2, ta seg av en film, så er du vel ikke garantert at ingen andre tråder kommer å beslaglegger CPU 2 på ett beleilig tidspunkt, hvis du da ikke hvelger CPU 1 på alle andre tråder (noe som virker litt tungvint for å si det mildt :)) Eller har jeg mirsforstått nå?

AtW

Tror nok du har rett i det. Affinity dedikerer ett program/tråd til en bestemt cpu, men dette hindrer nok ikke at andre programmer også kan bruke den samme cpuen.

En kan jo tenke seg at en har brukt affinity til å kjøre to programmer på hver sin cpu i ett dual oppsett. Hvis en da starter det tredje programmet er jo det nødvendigvis nødt til å bruke resurser fra minst en av de to prosessorene.

Pirk: Vi snakker vel om cpu 0 og 1, ikke 1 og 2. :p

Lenke til kommentar

ATW:

Du har rett, men det er egentlig ikke noe stort problem. Du kan ikke endre affinity på OS'et sine tråder, men du kan velge affinity permanent for en gitt programfil vha cmd. På den måten kan du på 5 min styre de f.eks 20 mest kjørte programmene dine der du vil ha de, og neste gang de kjører vet de hvilke prosessorer de skal bruke.

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...425&hl=affinity

Lenke til kommentar

Kanskje litt "off-topic", men etter mitt syn er det viktigste som har kommet frem i alle testene følgende:

Motherboards.com:

"The Intel 3.2GHz Pentium 4 Extreme Edition model 840 CPU ran hotter than the AMD 4800+ .....the Intel ran at 60+ Celsius, while the AMD ran at 30 Celsius. "

(Ja, det høres vanvittig ut, men samme tendens kommer til utrykk nedenfor)

THG: :hmm:

"The performance drawback on Intel's side is something we would absolutely be willing to live with for the sake of the multi-tasking experience, and we don't really expect the Pentium D to have any trouble being accepted by the market. However, there is something that we can't really tolerate: the Pentium D system manages to burn over 200 watts as soon as it's turned on, even when it isn't doing anything. It even exceeds 310 W when working and 350+ W with the graphics card employed! AMD proves that this is not necessary at all: a range of 125 to 190 Watts is much more acceptable (235 counting the graphics card). And that is without Cool & Quiet even enabled. "

Dette forklarer kanskje hvorfor Intel ikke har lansert D-serien over 3,2 GHz?

Endret av type_o_negative
Lenke til kommentar

Godt poeng. Ja, det kan nok ha mye med saken å gjøre. Men strengt tatt: Det er ingenting som hindrer intel i å gå ennå lengre.. Det finnes råere kjølesystemer, råere spenningsregulatorer, råere PSU'er, flere og råere kabinettvifter osv. Intel er sikkert nyskjerrig på hvor langt kundene egentlig er villig til å strekke seg med hensyn på varmeutviklingen. Om kjøling og strøm hadde vært ubegrenset kunne de sikkert klokket dobbeltkjernen til 4GHz. Men nå er vel ikke så kjøling og strøm fullt så ubegrenset for annet enn ivrige overklokkere med tykke lommebøker. (les: noen finner)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det groteske strømforbruket og varmeutviklingen må Intel se å få gjort noe med. De kan ikke være bekjent av en slik teknologi over tid...

Lenke til kommentar

Det kommer så snart de har kvittet seg med de håpløse Prescott-kjernene, og begynner å lage Dualcore-prosessorer basert på Pentium M-designet.

EDIT: Var ment som svar til TL1000S, men så lirket b0nna seg inn imellom. :)

Endret av hilram
Lenke til kommentar
satan så mye strøm intel trakk da. men ville de heller valgt Intel ? trodde AMD ytte best jeg.

Hvis du leser testen til Tom, så ser du at de ubetinget anbefaler AMD sine dobbeltkjerne-prosessorer. Mht. enkeltkjerne-prosessorene anbefaler de ikke den ene fremfor den andre, men henviser til bruksområde.

Lenke til kommentar
Det kommer så snart de har kvittet seg med de håpløse Prescott-kjernene, og begynner å lage Dualcore-prosessorer basert på Pentium M-designet.

EDIT: Var ment som svar til TL1000S, men så lirket b0nna seg inn imellom. :)

Det går rykter om at Intel arbeider for å lansere en helt ny kjernedesign i 2007 som vistnok skal være utarbeidet fra bunnen av. Den nye designen skal vistnok ha en pipeline på 12-13 steg, "4 issue wide" og muligens integrert minekontroller. Men som sagt: ikke før i 2007 en gang, og kun i prisklassen til Xeon i starten. Mulig vi får se de første desktopversjonene i 2008 eller der omkring. Den nye designen er ventet å banke Pentium-M ned i støvlene på IPC, men samtidig beholde relativt ok klokkehastigheter (~2,5Ghz er det hintet om). Husker ikke hvor jeg leste dette, men det var snorreh som kom med linken for noen dager siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip-interessant-info>

Husker ikke hvor jeg leste dette, men det var snorreh som kom med linken for noen dager siden.

Snorreh må da være en slags sporhund når det gjelder nyheter/info? Da passer jo Dogbert bra som Avatar.. :)

Spøk til side:

Det er jo gode nyheter at de har satt igang teknikerne på å utvikle bedre løsninger.

Ad Hilram's kommentar:

Det er vel å ta litt hardt i at Prescott er helt mislykket... Den drar "litt" mye strøm.. blir "litt" vel varm.. men de klokker jo meget bra da.. :)

Lenke til kommentar
Det er jo gode nyheter at de har satt igang teknikerne på å utvikle bedre løsninger.

Her er forresten linken:

http://www.theinquirer.net/?article=23055

De klokker vel ikke bedre enn Northwood?
Jo, om man ønsker å nå høye klokkehastigheter på 4GHz+ (med normal luftkjøling og fornuftig Vcore) så er det ikke noen andre valg enn å gå for prescott. Selv den raskeste northwooden på 3,4GHz har problemer med å komme opp mot 4GHz (med enkle metoder) Prescott passerer 4GHz relativt lett. De nye steppingene av prescott er definitivt bedre enn de aller eldste, både med tanke på varme og maks klokkehastighet. F.eks er en sen prescott 3GHz kjøligere enn tidlig northwood 3GHz. (NB. Sandpile registrerer bare de første steppingene så der finner du ikke dokumentasjon nok)
Lenke til kommentar

Damn, drøye priser! Hadde tenkt meg ein 4400+, men til 5 høvdinger blir det mye! Særlig når veiledende pris var vell rundt 500$ ( si ifra om det er feil! )

500$ med den svake dollarkursen blir rundt 3300kr! Litt drøyt å betale 5k da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...