Bone Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hei! I en tidligere tråd så trengte jeg hjelp da jeg skulle kjøpe en ny skjerm. Denne var til min mor. Skjermen vi/hun endte opp med var; iiyama 17" LCD E433-B Svart 1280x1024, 25ms, D-sub. Det dumme var, at når vi pakket den opp og satte alt sammen i sving her på lørdag/søndag, så var det -fra skjermen ble slått på for aller første gang; 2 fastfrosne pixler. En grønn "prikk" ca midt på skjermen, og en blå i nedre region til høyre -uten at det egentlig har noe å si for saken. Det var selvfølgelig litt ergelig, men jeg fortalte både meg selv og min mor, at på mandag skal jeg ringe så vi får byttet skjerm, for disse skal jo ikke være der! Så her for litt siden så ringte jeg til NetShop, da det var de vi hadde bestilt PC'n og skjermen av; Men, nei! Det er ingen bytterett på grunn av pixelfeil! Visstnok så må man ha "minst 9" pixselfeil før man har lov til å bytte, eller "3 på én 'del' av skjemen".. Én "del", fikk jeg høre ble definert slik: Skjermens overflate blir delt opp i 9 (3x3) identiske, imaginære ruter/deler.. Jaha!? Så, dette synes jeg er litt surt! Det ble fortalt at ingen enda (altså produsentene) fører en "null-toleranse"-politikk på LCD-skjermer, så jeg måtte nok bare beholde den inntil videre. Jeg fikk tips om å ta en "myk klut" (eller en lignende som man kan bruke på skjermen), og gni forsiktig, så kanskje den forsvant da.. Dette er egentlig ingen kritikk til NetShop, da de følger "reglene" til produsentene, ..og de kan jo ikke Leke butikk, heller! Så, er det flere av dere som har opplevd noe lignende? Er det noe jeg kan gjøre.. Det var bare egentlig veldig irriterende... Det er jo selvfølgelig mulig å overleve dette, men, det var som sagt veldig kjipt! Det at den var helt ny, og slikt.. Derimot, så er det noe annet som bekymrer meg; Snart skal også Jeg kjøpe ny skjerm. Og jeg er nok en del mer kresen og kravstor enn min mor. (Regner med at de fleste her skjønner hva jeg mener med det!).. Jeg har tenkt å kjøpe meg NEC 20,1" LCD MultiSync 2080UX+BK, til en foreløpig verdi av nærmere 9000,- kroner. Og jeg må bare få sagt det; er Veldig bekymret for at situasjonen kan oppstå hvor jeg legger ut hele 9 høvdinger for en skjerm med feil, som det ikke går ann å bytte! Burde jeg av den grunn gå for CRT!? Nei, ..det har jeg ikke lyst til, dog jeg aldri har hatt noe annet.. Men, hvordan er det? Har dere også mange pixelfeil? Pixelfeil på nyinnkjøpt skjerm? Overlever dere? Går dette greit å "leve med"? Vil en klut hjelpe? (Mamma er jo ikke ukjent med kluter, så.. ) Takk for svar! Lenke til kommentar
2ern Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Får du pixelfeil, benytter du deg bare av angrefristen. Husk bare å gjør det innen 2 uker fra du mottar varen. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Får du pixelfeil, benytter du deg bare av angrefristen. Husk bare å gjør det innen 2 uker fra du mottar varen. Da kan vi jo gjøre det med denne skjermen også da? Den som vi allerede har fått?! Den ble jo bestilt på søndag, ordren ble mottatt på mandag, også pakket og sendt videre.. Den kom onsdag til meg i Oslo.. Og vi åpnet den hjemme hos mamma natt til søndag.. ..så, da er det bare å bruke angrefristen da, så skal det gå greit!? Men, er det slik at vi må ha en "annen skjermtype", siden vi "angrer på skjermvalget", eller kan vi ta den samme (med den samme prisen) tilbake? Takk for svar! Lenke til kommentar
2ern Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Du kan gjøre akkurat hva du vil, du kan velge å få penger eller en erstatningsskjerm. Ettersom dette ikke er en garantisak, må du imidlertidig regner med å betale porto selv. Jeg driver og gjør det samme i skrivende stund btw, fikk en pixelfeil på min BenQ FP937s+ Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Kor mange pixelfeil eller subpixelfeil som er akseptert før det er ein reklamasjonssak avgjeres av ISO 13406-2. Denne angir antal pixler pr million som kan vere døde før det er feil på skjermen. Denne standarden er ein internasjonal godkjenning som eg trur neppe forbrukerombudet eller forbrukerrådet greier å vri rundt på. http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry3143429 på ein 17" er det 1280x1024= 1.31M pixler mens på 20"eren er 1.92M pixler det betyr at av feiltype III (sublpixler) må det vere 5x1.31 = 6,55 det betyr at ein 17" ifølge ISO134606-2 har ein reklamasjonsrett ved 7 døde subpixler Feiltype I eller II er det 2.62 altså ved 3 feil så er det reklamasjonrett For 20"erene er tala litt større, 9,6 = ved 10 subpixler er det reklamasjonsrett ved feiltype III, mens 3,84 = ved 4 døde pixler(svart eller kvite) er det rett på reklamasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå