StepOw Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Hei Har fått meg et lcd display fra hammar.no.. MEN har ikke fått det til å virke enda . Jeg får lys på skjermen men ikke tekst. Et par ting jeg lurer på: Bak på kontrollerkortet er det to rundinger man kan skru på. Hvis jeg har skrudd den ene veien så får jeg masse firkanter opp på skjermen, og hvis jeg har den andre veien får jeg bare fra lyset og ikke noe i bakgrunnen. Hva skal den stå på? Så lurer jeg da også på hvordan jeg skal få den til å virke. Hitil har jeg prøvd lcd-smarties eller hva det heter. Samt dlportIO, men vet ikke om jeg har gjort det riktigt. Hvordan skal dette egentli gjøres? Noen som vet hva jeg må gjøre for å få den til å virke?? Min maskinvare (programvare faktisk) : Abit nf7 v2.0 Ocz 450w modstream AMD 3000+ Sapphire 9800pro 2*512 Twinmos pc3200 2 x WD 160gb s-ata Seagate Barracuda 200gb takker for alle svar!! EDID: Leif var innom Endret 9. mai 2005 av StepOw Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) *bump* BTW step!: det heter maskinvare og ikke programvare Endret 9. mai 2005 av Slettes-xwByZdFZ Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Kan ikke hjelpe deg så mye men ettersom du ikke har fått noen andre svar så kan jeg ihvertfall fortelle det jeg vet uten å ha noen erfaring med å koble den type LCD display til PC-en. Har noe erfaring med å koble LCD displayer med kontrollere til serieporten via mikrokontrollere for å skrive ut tegn på skjermen med f.eks. hyperterminal, men det er jo ikke det samme som du vil da du vil ha systeminformasjon eller noe skal vises på LCD skjermen antar jeg. Uansett du snakker om disse "rundingene", og jeg tror dette er variable motstander for å justere kontrasten på skjermen din (disse er som regel koblet mellom spenningen inn (ofte +5V), jord og en egen pinne på LCD skjermen som ofte kan kalles lcd eller contast eller noe i den duren.... uansett ved maks kontrast får du bare sorte firkanter og ved min skal du ikke se noe farge. Som regel skrur man den slik at man knapt se no sort farge når det ikke er tekst på displayet (du vil kunne tilpasse denne bedre etter du har fått teks opp). Videre kan jeg desverre ikke hjelpe deg med oppkoblingen da jeg ikke har noen erfaring med hammar sine LCD skjermen men vil anbefale deg å se over koblingen en gang til (antar at den kommer ukoblet...) da det ofte kan være lett å koble litt feil. Videre hvis du har et multimeter kan du også finne ut om det er noen uønskede kortslutninger noe sted. Lykke til ihvertfall Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 EDID: Leif var innom haha! ser ut som om leif var innom en gang til der ja Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Lykke til ihvertfall Takker for det og for hjelpen, selv om jeg ikke kom så mye lenger med dette Ikke noen andre som har noe klokt å komme med her da?? Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 Lar meg skyte denne opp igjen. Takker for alle svar som sagt, alt hjelper (nesten)! Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 jaja, får vell bumbe *igjen* da. Er keen på å få fiksa opplegge! Lenke til kommentar
Tdnoz Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Du har vel stilt inn programmet rett etter displayet?? port og størrelse?? LCD-Smartie Userport har du disse??? Endret 26. mai 2005 av Tdnoz Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg har lcdsmarties, har ikke det andre. Kan du forklare meg hva jeg skal gjøre? er helt ny på dette felte Lenke til kommentar
Zipp0 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=423096 ta en titt på guiden min Endret 26. mai 2005 av Zipp0 Lenke til kommentar
hammar.no Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Hei Et tips som hjelper mange er å stille inn paralellporten til "EPP". Dette må gjøres i bios-innstillingene til hovedkortet. Du finner også noen tips i den gamle guiden til OCShoot: http://www.ocshoot.no/lcd.htm Ellers så har b_cybe helt rett angående kontrasten; Still inn så du ser de sorte firkantene. Når du får tekst i displayet justerer du ned så kun teksten vises. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå