Gå til innhold

Trøbbel med midtstilling i css

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har laget noe rart.

Dette css-dokumentet:

.hovedboks {
margin: auto;
width: 800px;
height: 600px;
padding: auto;
background: red;
}

og dette html-dokumentet:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<link rel="stylesheet" href="css.css" type="text/css">

<title>Morten sin hjemmeside</title>

</head>

<body>
<div class="hovedboks">
Hei
</div>
</body>
</html>

Problemet er at Siden ikke vil midtstille seg i IE. Midtstiller seg i Opera og jeg har tidligere brukt akkurat samme verdiene uten problemer før. Skjønner ingenting jeg :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
drange: Joda, men IE5 og 6 støtter den første metoden.

For meg har det ingenting å si om IE får stilark eller ikke, da jeg ikke bryr meg om den gruppen som ikke har oppdaget at det faktisk finnes andre nettlesere.

Det samme kommer jeg til å gjøre :thumbup:

Lenke til kommentar

IE 5 støtter ikke margin: 0 auto, men IE 6 gjør dersom den får oppgitt korrekt doctype.

Jeg frykter at doctypen oppgitt i dette tilfellet ikke fungerer i IE, siden den ikke inneholder en lenke til DTD. Gjerne gå over til strict i stedet for loose mens du er igang, og bruk denne: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

drange_net: Vil det ikke bli mer fordelaktig å bruke position: relative; i stedet for position: absolute; i eksemplet ditt, så metoden ikke forstyrrer den naturlige flyten?

Lenke til kommentar
PS: Dere som sier dere ikke bryr dere om IE klienter: Dere er virkelig kule altså. Lager sider som bare "1337s" kan lese. o0O0o... Hørt om nettleserkomptablitet

Du trenger ikke være med i eliten for å installere Firefox. Du skal faktisk være med i en annen elite hvis du ikke klarer å installere det, eller få noen andre til å installere det.

Jo, vi har faktisk hørt om nettleserkomptabilitet, men så kom Microsoft og ødela ideologien som alltid. Og det er ikke første gang de er ute med destruerende handlinger.

Du kan kanskje lese hva vår gode venn Håkon har å si om saken (interoperabilitet) på The Register.

Lenke til kommentar
Hadde nok noe med doctypen å gjøre ja.

PS: Dere som sier dere ikke bryr dere om IE klienter: Dere er virkelig kule altså. Lager sider som bare "1337s" kan lese. o0O0o... Hørt om nettleserkomptablitet

Hørt om å lese om hvorfor mange legger ut lenker til feks Mozilla og Opera? Da vil du finne ut at det handler ikke om "1337?", men om å gi brukerne den beste opplevelsen av sida. IE er knall det, men mangler støtte for flere viktige ting..

Lenke til kommentar

Joda. Faktisk så har jeg hatt link til Opera på min egen side en stund, men man må fortsatt innse det faktum at veldig mange av de besøkende på personlige hjemmesider (som han kameraten min driver med) har kun IE og ikke tør, eller ikke får lov til å laste ned andre klienter.

Lenke til kommentar
Joda. Faktisk så har jeg hatt link til Opera på min egen side en stund, men man må fortsatt innse det faktum at veldig mange av de besøkende på personlige hjemmesider (som han kameraten min driver med) har kun IE og ikke tør, eller ikke får lov til å laste ned andre klienter.

Da får de ta kontakt med sysadm.

Dette handler ikke om å være kul på noen måte. Det er en fin måte å vise at man ikke tolererer at Microsoft ikke holder seg til de anbefalinger som er satt og at de alltid på død og liv skal gjøre ting på sin egen måte.

I tillegg til dette, vet alle at hvis man virkelig skal få en side til å se lik ut i alle nettleserne, må det hacks til. Og det finnes én jævlig god grunn til ikke å bruke IE-hacks. De såkalte IE-hacks som blir brukt, baserer seg på at IE er elendig på både rendering og parsing. IE7 kommer ikke til å følge CSS2 fullt ut, og det er mer de ikke kommer til å prioritere. Dette viser en arrogant holdning og det er ikke holdbart, spør du meg.

Så et spørsmål til deg: Hva skjer med alle sider som har hacket i hop en boksmodell som er lik i IE og Firefox ved å lage en måte IE ikke klarer å parse den skikkelig på, og IE7 fikser alle sine parsing-feil, men ikke sine rendering-feil?

Lenke til kommentar

Mener ikke å snakke stygt om å boikotte IE. Er bare det at man må ta et valg om man vil ha alle de gjester man kan få, eller om man vil gi siden til de som kan se den.

Spørsmålet til meg:

Såklart er dette uheldig. Hvis man vil at alle skal kunne se siden mest riktig må man jo hele tiden ta noen valg i forhold til hvilke nettlesere man vil at siden skal se best ut i. IE7 vs IE6 blir jo noe av det samme IE vs FF

Endret av bosannes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...