Gå til innhold

Har jeg lov å legge ut mobilprogrammer på nette?

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å opprette en nettside hvor de som vil kan laste ned gratis programmer til Symbian og PPC, men er det lov? Kan jeg hente programmer fra andre nettsider og legge de ut på min egen?

Tenkte det at det er mange nettsider som har noen gratisprogrammer, og mange som koster penger. Derfor ville jeg samle alle gratisprogrammene på et sted så folk kan hente de der. Men har jeg lov? Selv om de er gratis, har noen rettighetene på dem? Og om jeg legger ut en hyperkobling til der programmene kan lastes ned, så kommer denne meldingen opp som spør om du vil åpne eller lagre filen. Adressen til den er fra handango.com , my-symbian.com og slike sider. Kan jeg legge en link til de, eller må jeg laste ned programmene til egen pc, og så legge de ut på nette?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde tenkt å opprette en nettside hvor de som vil kan laste ned gratis programmer til Symbian og PPC, men er det lov? Kan jeg hente programmer fra andre nettsider og legge de ut på min egen?

Tenkte det at det er mange nettsider som har noen gratisprogrammer, og mange som koster penger. Derfor ville jeg samle alle gratisprogrammene på et sted så folk kan hente de der. Men har jeg lov? Selv om de er gratis, har noen rettighetene på dem? Og om jeg legger ut en hyperkobling til der programmene kan lastes ned, så kommer denne meldingen opp som spør om du vil åpne eller lagre filen. Adressen til den er fra handango.com , my-symbian.com og slike sider. Kan jeg legge en link til de, eller må jeg laste ned programmene til egen pc, og så legge de ut på nette?

Takker for svar :)

Jeg vet ikke om det er lov eller ikke, men hadde vært utrolig bra om du kunne "få lov til" å lage den siden. Hadde vært genialt å få samlet alt på et sted :D husk å ha med s60 programmer :thumbup:

Bra ide, stå på! :yes:

Lenke til kommentar

God idé. Sender en e-post og hører med dem.

Det med link, så legger jeg bare ut en link, men linkeg går ikke til en siiden hvor det står: "last ned her!", men når du trykker på linken så "hopper" denne Åpne/lagre/avbryt meldingen opp. Alikevel ligger selve programmet hos de som selger programmene. Ser du på linken, så står det www.handango.com/bdh-fghj/4t6jvnsp eller noe slikt. Så programmet ligger hos dem, men jeg samler de så folk slipper å lete etter programmene. Er ingen ITekspert, så noen perfekt nettside blir det ikke, men jeg skal prøve å få det så bra som mulig :)

Lenke til kommentar
God idé. Sender en e-post og hører med dem.

Det med link, så legger jeg bare ut en link, men linkeg går ikke til en siiden hvor det står: "last ned her!", men når du trykker på linken så "hopper" denne Åpne/lagre/avbryt meldingen opp. Alikevel ligger selve programmet hos de som selger programmene. Ser du på linken, så står det www.handango.com/bdh-fghj/4t6jvnsp eller noe slikt. Så programmet ligger hos dem, men jeg samler de så folk slipper å lete etter programmene. Er ingen ITekspert, så noen perfekt nettside blir det ikke, men jeg skal prøve å få det så bra som mulig :)

Så lenge du kun formidler linken til serveren der programmene ligger så gjør du ikke noe ulovlig etter norsk lov.

Lenke til kommentar
Bare for å være hel sikker. Det vil se slik ut: Last ned Opera internettleser her. Når du klikker på denne liknen, så kommer bare dette lille vinduet opp. Men ser du på linken, så står det http://www.handango.com/index.php/P910/opera/ eller noe slikt. Er det lovlig? :)

Du kan jo begynne med å lese denne loven:

Lov om Opphavsrett til Åndsverk m.v.

Så kan du jo fortelle oss andre om det er lov eller ei.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Det er såvidt jeg vet lovelig å linke til exsisterende materiale på nett, men svært mange sider med programvare liker ikke at du linker direkte til filen. Dette grunnet at det ofte kommer andre versjoner med andre filnavn og at produsentene vil at alle skal ha det riktige. Link heller til nedlastningssiden istedenfor selve filen. Da er produsentene fornøyd og du slipper å oppdatere linken hver gang filnavnet forandre seg :)

Det greieste er jo selvsagt å sende en email og spørre produsentene av programmet om hvordan de vil at du skal gjøre dette. Det er jo mulige dere ender opp med å linke til hverandres side ;)

Edit: Ja, så er det også det at sider som livnærer seg av reklame helst vil at folk skal se denne, så de liker IKKE linking direkte til filene. Nå har disse som regel alt forhindret slikt, men skulle du få noen reaksjon blir det nok fra slike. (de bryr seg forsåvidt ikke om det du gjør er lovelig eller ikke, sender bare ett standardbrev via en eller annen advokat og satser på du blir redd)

Endret av Mr-CEO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...