Asbjørn² Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Tullprat, Telenor har ikke innført noen avgift. NGT har hele tiden betalt nettleie til Telenor, som eier kobberet. De velger nå tydeligvis å la kundene betale dette som en separat avgift på 60,- mnd. Prisene blir ved første øyekast mer fordelaktige da. Dette er i tråd med praksisen hos de fleste andre ISPene. Om folk hadde latt være å uttale seg i øst og vest om ting de tydeligvis ikke vet så mye om hadde dette forumet vært flere hakk bedre. Dette ble tatt opp på forumet for rundt ett år siden, skal se om jeg finner bevis... Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Dette føyer seg bare i rekken av gode grunner til å bytte til en annen leverandør enn NextGenTel. Etter fire år som NextGenTel-kunde bytter jeg nå til en annen leverandør. Hvorfor? Fordi jeg er lei av å betale dyrt for en elendig SHDSL-linje, lei av å vente i 30-45 minutter hver gang jeg prøver å ringe NextGenTel, og lei av frekke og inkompetente tenåriger på support. Og eg er så forbanna enig. Dårlig support, linja er berg og dalbane etc... Men har ikkje skifta endå dog. Skjer vel ganske fort tenker eg.. Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Tullprat, Telenor har ikke innført noen avgift. NGT har hele tiden betalt nettleie til Telenor, som eier kobberet. De velger nå tydeligvis å la kundene betale dette som en separat avgift på 60,- mnd. Prisene blir ved første øyekast mer fordelaktige da. Dette er i tråd med praksisen hos de fleste andre ISPene. Om folk hadde latt være å uttale seg i øst og vest om ting de tydeligvis ikke vet så mye om hadde dette forumet vært flere hakk bedre. Dette ble tatt opp på forumet for rundt ett år siden, skal se om jeg finner bevis... http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1303719 Selvsagt må jo Telenor ha noe for å holde kobbernettet i gang også. Nå kjenner jeg ikke detaljene i ovennevnte artikkel, men de operatørene som tilbyr aksess gjennom Telenors DSLAM (virtuelle operatører som deler av Bluecom, deler av NGT og Tele2) må i hvert fall betale disse 60 kronene. Nextgentel har eget utstyr (DSLAM) i mange tilfeller, og betaler da etter andre satser (siden de gjør mye av vedlikeholdet av sitt eget utstyr selv). Summa summarum vil jeg synse meg frem til å si at NGT 1) har lyst til å begynne å tjene penger, og 2) vet å utnytte sin etterhvert sterke stilling i markedet. Løsningen blir da å innføre denne avgiften for å presse brukerne over på NextPhone. Endret 9. mai 2005 av puretamil Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Dårlig support, linja er berg og dalbane etc... Men har ikkje skifta endå dog. Skjer vel ganske fort tenker eg.. Merkelig, jeg har helt motsatt erfaring med NextGenTel. Sist linja mi var nede var ca. ett år siden. Den ene gangen jeg ringer support i året, får jeg svar innen 2 minutter. Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Tullprat, Telenor har ikke innført noen avgift. NGT har hele tiden betalt nettleie til Telenor, som eier kobberet. De velger nå tydeligvis å la kundene betale dette som en separat avgift på 60,- mnd. Prisene blir ved første øyekast mer fordelaktige da. Dette er i tråd med praksisen hos de fleste andre ISPene. Om folk hadde latt være å uttale seg i øst og vest om ting de tydeligvis ikke vet så mye om hadde dette forumet vært flere hakk bedre. vi som har telenor ADSL får også en avgift på 60kr extra vis ikke vi har fastelefon. dette er bare telenor som har lagt til for å melke kua enda litt mer. Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Tullprat, Telenor har ikke innført noen avgift. NGT har hele tiden betalt nettleie til Telenor, som eier kobberet. De velger nå tydeligvis å la kundene betale dette som en separat avgift på 60,- mnd. Prisene blir ved første øyekast mer fordelaktige da. Dette er i tråd med praksisen hos de fleste andre ISPene. Om folk hadde latt være å uttale seg i øst og vest om ting de tydeligvis ikke vet så mye om hadde dette forumet vært flere hakk bedre. vi som har telenor ADSL får også en avgift på 60kr extra vis ikke vi har fastelefon. dette er bare telenor som har lagt til for å melke kua enda litt mer. Nei, dette er helt feil. Det er en avgift som Telenor tar inn for å vedlikeholde kobbernettet frem til din husstand. Og bare så det er sagt, Internett-divisjonen i Telenor har ingen interesse av å ta inn denne avgiften. Det er underselskapet som tar seg av nettet (Telenor Networks var det i hvert fall i gamle dager), som tar inn avgiften. Endret 9. mai 2005 av puretamil Lenke til kommentar
rottert Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Meldte nettopp flytting på min ngt-linje. Da fikk jeg spørsmål om jeg hadde fast-telefon på nye linjen eller om jeg ville ha ip-telefoni. Var bare de 2 valgene. Endret 9. mai 2005 av rottert Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Nei, dette er helt feil. Det er en avgift som Telenor tar inn for å vedlikeholde kobbernettet frem til din husstand. Og bare så det er sagt, Internett-divisjonen i Telenor har ingen interesse av å ta inn denne avgiften. Det er underselskapet som tar seg av nettet (Telenor Networks var det i hvert fall i gamle dager), som tar inn avgiften. ja men er det bare folk uten fastelefon som skal ha vedlikehold på linja si?? Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Du kunne få lyse men valgte ng? Grunnen var jo at Lyse ikke var tilgjengelig den gangen jeg valgte NG. Og når Lyse kom var jeg ikke villig til å betale ca. 4000 kroner for etablering i tillegg til å kjøpe meg ut av bindingsperioden. Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 ja men er det bare folk uten fastelefon som skal ha vedlikehold på linja si?? I fasttelefonprisen er det innbakt vedlikehold. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Telenor tar en årlig (regulert) avgift for kobberet i aksessnettet per linje. Dette har Telenor tatt hele tiden, men vi snakker her om "straffeavgiften" for de som ikke har fasttelefon ifra før. Dette har ikke Telenor hatt hele tiden, men NGT har ikke viderefaktureret avgiften til de aktuelle sluttkundene. Fordelene de har hatt med å ikke gjøre det i mitt tilfelle er at konkurenter som har fakturert for dette har ikke vært konkuransedyktige i pris. Nå blir de det. Men det er jo en fordel at NextPhone gjør at denne avgiften forsvinner (eller er innbakt i fastprisen), om ip-telefoni blir aktuelt for meg. Lenke til kommentar
zokra Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Tullprat, Telenor har ikke innført noen avgift. NGT har hele tiden betalt nettleie til Telenor, som eier kobberet. De velger nå tydeligvis å la kundene betale dette som en separat avgift på 60,- mnd. Prisene blir ved første øyekast mer fordelaktige da. Dette er i tråd med praksisen hos de fleste andre ISPene. Om folk hadde latt være å uttale seg i øst og vest om ting de tydeligvis ikke vet så mye om hadde dette forumet vært flere hakk bedre. vi som har telenor ADSL får også en avgift på 60kr extra vis ikke vi har fastelefon. dette er bare telenor som har lagt til for å melke kua enda litt mer. De frykter vel ip-telefoni Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Dette har Telenor tatt hele tiden, men vi snakker her om "straffeavgiften" for de som ikke har fasttelefon ifra før. Dette har ikke Telenor hatt hele tiden, men NGT har ikke viderefaktureret avgiften til de aktuelle sluttkundene. Fordelene de har hatt med å ikke gjøre det i mitt tilfelle er at konkurenter som har fakturert for dette har ikke vært konkuransedyktige i pris. Nå blir de det. Men det er jo en fordel at NextPhone gjør at denne avgiften forsvinner (eller er innbakt i fastprisen), om ip-telefoni blir aktuelt for meg. Takker for opplysende informasjon, vil bare understreke et poeng; Siden NGT har eget utstyr (DSLAM), så kan ikke avgiften de må betale Telenor Networks sammenliknes med de virtuelle operatørene. De har helt andre marginer Jeg ser dog helt klart muligheten for at NGT spekulerer i dette. De ser gjerne at forbrukerne tror at dette er en ekstraavgift Telenor har pålagt NGT. Så er IKKE tilfellet etter hva jeg kjenner til. Det er rett og slett NGT som ser sitt snitt til å dra inn ekstra penger. Det er ingen vedtak/endringer fra Telenors side som skulle tilsi at NGT fra nå av må belaste sine kunder med 60,- kroner ekstra per måned. De virtuelle ISPene derimort (inkludert NGTs og BlueComs linjer over lånte Telenorlinjer) må betale disse 60,- pr. mnd. Dettte er i tråd med Post og Teletilsynets vedtak. Endret 9. mai 2005 av puretamil Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 puretamil, de må betale for operatøraksessen (1620 kr i året). I tillegg kommer kostnadene for leie av telelosji. Nøyaktig hvor de 60 kr befinner seg har jeg ikke tid til å se etter nå. Men prisene som NGT og andre må betale ligger her: http://www.jara.no/produktlosninger/produk...es_01012005.pdf Lenke til kommentar
albe Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Så er IKKE tilfellet etter hva jeg kjenner til. Det er rett og slett NGT som ser sitt snitt til å dra inn ekstra penger. Det er ingen vedtak/endringer fra Telenors side som skulle tilsi at NGT fra nå av må belaste sine kunder med 60,- kroner ekstra per måned. Akkurat. Noen som vet hva ISP'er med eget utstyr i sentralene må betale til telnor i tulleavgift for en kunde tilknyttet egen utstyr? Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Så er IKKE tilfellet etter hva jeg kjenner til. Det er rett og slett NGT som ser sitt snitt til å dra inn ekstra penger. Det er ingen vedtak/endringer fra Telenors side som skulle tilsi at NGT fra nå av må belaste sine kunder med 60,- kroner ekstra per måned. Akkurat. Noen som vet hva ISP'er med eget utstyr i sentralene må betale til telnor i tulleavgift for en kunde tilknyttet egen utstyr? Som kjhanken sier, må de betale 1620 kroner ved bare ADSL. 886 kroner om husstanden allerede har ISDN eller PSTN. http://www.jara.no/produktlosninger/produk...es_01012005.pdf Avgiften (60/mnd) er derfor ikke urimelig (60*12 er jo 720, altså mindre enn de 886 NGT må ut med), men må sees som et forsøk på å lokke/presse kundene over på NextPhone (som kanskje ikke har blitt den suksessen NGT håpet på?). Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Som kjhanken sier, må de betale 1620 kroner ved bare ADSL. 886 kroner om husstanden allerede har ISDN eller PSTN. http://www.jara.no/produktlosninger/produk...es_01012005.pdf Avgiften (60/mnd) er derfor ikke urimelig (60*12 er jo 720, altså mindre enn de 886 NGT må ut med), men må sees som et forsøk på å lokke/presse kundene over på NextPhone (som kanskje ikke har blitt den suksessen NGT håpet på?). Finnes det en rabattordning på denne avgiften? Jeg ser at Start.no tar 79 kr i måneden for det samme. Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Som kjhanken sier, må de betale 1620 kroner ved bare ADSL. 886 kroner om husstanden allerede har ISDN eller PSTN. http://www.jara.no/produktlosninger/produk...es_01012005.pdf Avgiften (60/mnd) er derfor ikke urimelig (60*12 er jo 720, altså mindre enn de 886 NGT må ut med), men må sees som et forsøk på å lokke/presse kundene over på NextPhone (som kanskje ikke har blitt den suksessen NGT håpet på?). Finnes det en rabattordning på denne avgiften? Jeg ser at Start.no tar 79 kr i måneden for det samme. Start.no benytter Telenors wholesale-produkt for ADSL til private. Dette innebærer (såvidt jeg vet) at de må betale 60,- kroner pr. mnd. til Telenor. Altså har Start.no 19 kroner i avanse. Med 10.000 kunder blir jo det en fin ekstrainntekt på 2.280.000,- i året. Julebordet er sikret! Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Merkelig, jeg har helt motsatt erfaring med NextGenTel. Sist linja mi var nede var ca. ett år siden. Den ene gangen jeg ringer support i året, får jeg svar innen 2 minutter. Når ringte du då? Venter alltid i minst 30 minutter, (med deilig ventemusikk). Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Merkelig, jeg har helt motsatt erfaring med NextGenTel. Sist linja mi var nede var ca. ett år siden. Den ene gangen jeg ringer support i året, får jeg svar innen 2 minutter. Prøv å ringe dem nå da. Jeg sjekket nettopp, og fikk vite at jeg var nummer 38 i køen. Det er tydelig at de har stor respekt for kundene sine. Hvor mange kunder har NextGenTel nå? Nærmere 100 000? Og hvor mange ansatte har de til enhver tid på support? 10? Til og med ventemusikken er de gjerrige med. Har de ikke råd til å betale royalties for mer enn to melodier? De har hatt minst én av disse melodiene i mer enn to år. Endret 9. mai 2005 av Spenol Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå