Gå til innhold

Hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Først vil jeg si at digitalkamera.no har vært svært interessant for meg som vurderer å kjøpe digitalt kamera.

Jeg er relativt ivrig hobbyfotograf med hovedinteresse for blomsterbilder, (ikke nødvendigvis makro). Jeg bruker nå et "gammeldags" Canon 1000 (tror jeg det heter). Det har akkurat de funksjonalitetene jeg også vil ønske av et digitalt kamera. Det vil si mulighet til å styre eksponeringen sjøl. Det er ofte jeg ønsker bilder med stor dybdeskarphet. Når jeg da velger en bestemt liten lukker, forslår kamerat mitt en lukkertid for riktig eksponering. Men jeg har allikevel mulighet for å overstyre den. Jeg har deltatt på naturfotograferingskurs, og har etter det brukt Velvia lysbildefilm som jeg liker svært godt, selv om man nesten bestandig må bruke stativ. Jeg liker fargegjengivelsen godt på denne type film. Den desidert største anvendelse av bildene mine er til bruk på hjemmesiden min. Det vil derfor si at så veldig mange Megapixler ikke er det som står øverst på ønskelista. Så foreløpig blir diasen scannet i diasscanner for å legges inn på hjemmesiden. Tungvint!!!

Dessverre så er jeg "helt grønn" når det gjelder digitalkamera, men ønsker meg raskt et digitalkamera, da det jeg tar aller mest bilder av er hagen min, og nå står den i fullt flor.

Jeg ønsker meg derfor:

Et digitalkamera som har minst samme funksjoner som det "gamle"jeg har nå.

Et digitalkamera som har fargegjengivelse ala Velvia film

Spørsmål:

På "gamle" kameraer bestemmer du "oppløsningen" på bildene ved å velge forskjellig ISO på filmen. Jeg blir derfor forvirret når det ser ut som du velger forskjellig ISO samtidig med at du velger oppløsning på digitale kameraer. Hvordan henger dette sammen?

Jeg har kikket litt på Nikon Coolpix 4500, men det finnes kanskje billigere alternativer som også gir meg det jeg ønsker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg hadde nokså likt utgangspunkt med deg. Jeg fotograferte mye med mitt Canon EOS 500, stort sett dias, og benyttet alltid Fuji film, da den gir en svak grønn overvekt, mot enkelte andre som har f.eks. en svak brun overvekt. Jeg likte Canon systemet med kreativ sone godt, og fotograferer kun i kreativ sone, mest TV eller AV - som er genialt.

Vi oppgraderte en av våre to 500er til en EOS 30, som selvfølgelig er et kjempekamera. Bildene jeg tar er natur; dyr, insekter, landskap (bla Spitsbergen), fuglefjell osv., mens samboeren også tar mye portretter osv, som hun liker.

Denne bakgrunnen gjorde at jeg ble glad da jeg så at canon sitt Powershot S40 vant så godt som alle testene jeg fant på nettet. S40 har det samme programvalget som EOS kameraene med det kjente program hjulet. Kameraet har M AV TV P, + standard grønn sone mm, + endel ekstra ting som bla en stitch funksjon for å få sydd sammen en masse panorama shots, og film. kameraet har 4 megapixels. Vi kjøpte dette og er svært fornøyd.

Et alternativ er Canon Powershot G2 som har en bedre linse, men er større. Kameraet er ellers tilnærmet identisk med S40 mht valgmuligheter osv. G2 gir nok bedre makro muligheter.

Bakgrunnen fra EOS kameraene gjorde at jeg kunne begynne med kreative bilder øyeblikkelig, og følte meg komfortabel med kameraet etter med eg gang. Vi har i løpet av 1 mnd tatt 600 bilder (nær 500 ble tatt på 10dagers ferie), og de fleste er gode. Fargene er svært klare, og skarpheten er god. Dette er et kjempebra kamera, og det er en lettelse å ikke måtte betale for hver film.

Med din bakgrunn ville jeg anbefale å holde meg til Canon - så slipper du å venne deg til et nytt system.

Lykke til,

mvh,

Per

Lenke til kommentar

Coolpix 4500 vil nok være et godt valg for deg. Da har du også bedre makrofunksjonalitet enn på Canons kameraer.

Hvis du har råd, bør du spytte inn penger i et digitalt speilrefleks. Da får du mye bedre kontroll med resultatet, bla. har man på Canon EOS D60 en dybdeskarphetsknapp slik at kameraet blender ned så man kan se hvilke deler av et bilde som blir skarpt. Med et digitalt speilrefleks er det også langt lettere å justere eksponeringen.

ISO-valg på film og digitale kameraer har samme funksjon. Man får større "korn" på høy ISO også ved digital fotografi.

På digitale kameraer har man også mulighet til å velge JPEG-kompresjon, en høy kompresjon kan føre til små feil i bildet.

Oppløsning på digitale kameraer er at man kan velge hvor mange Megapiksler man skal ta bildet med. Det er vanlig på 4 Megapiksel kameraer at man også kan velge 2 Megapiksler (1600x1200) og 0.3 Megapiksler (640x480).

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...