ZombieBimbo Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Jeg vurderer meg å kjøpe et nytt digitalcamera. Jeg har fra før et Sony Cybershot DSC-P72, og det funker bra, men jeg vil ha et nytt kamera med bedre zoom etc. Bruksområde: Fjell, landskap, dyr i vill natur. Vanlige fritids- og ferie bilder. Pris: ca 3000-6000 kr. (ikke over 8000kr) Jeg vil ha et kamera med skikkelig bra zoom, kanskje 10-12 x optisk zoom, men vet ikke helt hva jeg skal velge. Vekt og størrelse er ikke viktig. Jeg har sett litt på Kodak Easyshare Z740 og Panasonic Lumix camera-serien. Er det noen såm har noe erfaring med disse kameraene? Jeg finner ingen tester for Kodak Easyshare Z740. Er det noen såm kan anbefale et av kameraene ovenfor eller et annet? Jeg fant også noen kamera såm kostet ca 2000 hær på akam.no og de hadde 10-12 x zoom, men er det lurt å kjøpe et så billig kamera? PS: Skal ikke kjøpe speilrefleks, skal bare ha et vanlig digitalcamera med extremt mye zoom. Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Søg lidt rundt her på forummet - mange har gode erfaringer med Panasonics FZ-serie. Test af Kodak Z740: Dcresource Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 jeg kan kun anbefale panasonics FZ20 - du kan se mine billeder her. http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=12119 De nederste 25 er taget med panasonicen. Her er også debat om den slags kameraer http://www.jakobdam.dk/forum/viewforum.php...01dfdae86f20d31 Lenke til kommentar
voluz Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Ta en titt på denne tråden. Canon'en virker genial, den skal i hvert fall jeg ha... Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Hvis du ikke vil øse ut masse penger, bør du kikke på Olympus C-765 Ultrazoom. 4 megapixel, 10x optisk zoom, supermakro ned til 3 cm. Fulle manuelle innstillingsmuligheter i tillegg til automatikken. Dette er markedets minste ultrazoomkamera, og er svært hendig, optikken tatt i betraktning. Jeg har sels forgjengeren, C-750, og er meget begeistret for det. Du kan se eksempelbilder i de to linkene i min signatur. C-765 har droppet kraftig i ppris, da det ikek er helt nytt lenger. Fra rundt 5K er det nå nede i snaut 2.4 K hos billigste nettsjapper. Da får du ekstremt mye godt kamera for pengene, og en svært morsom turkamreat. Det har ikke bildestabilisator, men med litt rening lærer man seg til å finne god støtte i naturen, lyktestolper, trær osv. Jeg har iallfall tatt en rekke greie bilder på "strak arm" med full zoom og uten støtte. Det du skal huske på med ultrrazoom-kameraer er at du ikke får optisk søker. Den lille søkeren er også en LCD-skjerm, det virker litt rart til å begynne med, men man venner seg raskt til det. Olympusen har en meget bra søker, etter min mening, med god oppløsning. Fordelen med elektronisk søker er at du får samme informasjon på den som på den store skjermen. Noen maser også støtt om at Olympusens korformat xD-Picture card er så svindyre, men der har også prisene falt, og med et såpass dritbillig kamera har man råd til et par minnekort. Endret 10. mai 2005 av manskow Lenke til kommentar
ZombieBimbo Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 Takk for tipset. Men det står jo i produktguiden at Canon Powershot S2 IS har bra batteri og at man kan ta ca 900 bilder med det. Det høres jo bra ut. Olympus høres jo faktisk utrolig bra ut, egentlig trenger jeg bare et helt vanlig camera med extremt god zoom. _Obsessed little camera-freak_ Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Jeg tror du ville blitt svært fornøyd med Olympusen. Med sitt relativt kompakte format har iallfall jeg fått "uvanen" med å drasse det med meg nær sagt hver gang jeg skal mer enn i butikken. Det er iallfall et flott turkamera, og man fanger greit inn dyr og fugler man ellers kunne drømt om med standard 3x "kjerringzoom". Og som sagt, med alle de mulighetene du har for manuelle innstillinger etterhvert som man lærer seg kameraet, blir det mye fotoglede. Samtidig gjør jo automatikken en meget bra jobb til "normale" motiver. Og så var det dette med mest-for-pengene, som jeg også synes spiller inn. Du får hjelt sikkert mye gode tips fra Canon-, Fuji- Panasonic- og de andre klanene her, men nå har iallfall jeg lansert mitt forslag. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Jeg hadde ikke kjøpt meg kamra med mye zoom uten stabelisator om jeg skulle kjøpe noe nytt kamra i dag. Den hjelper også godt på i dårlig lys..... Lenke til kommentar
voluz Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Definitivt gått for Panasonic sin FZ5 eller Canon's kommende S2 ja. Begge har 12x zoom, optisk bildestabilisator og er lynraske. Olympus, spesielt ikke et gammelt et, har jeg ikke mye til overs for - hverken hva prestasjoner/spesifikasjoner eller utseende angår. Men smaken er som baken! :!: Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Olympus, spesielt ikke et gammelt et, har jeg ikke mye til overs for - hverken hva prestasjoner/spesifikasjoner eller utseende angår. Dette har du bred erfaring med, forstår jeg.... Når jeg skrev "ikke helt nytt" mente jeg at modellen ikke kom denne måneden. Det betyr da vel ikke at det som du hevde, er helt ubrukelig. Kan du legge frem litt mer vedr. prestasjoner/spesifikasjoner eller utseende, som du hevder er elendig? Det er iallfall en del brukere her som hevder det motsatte. Når det gjelder utseende, kan jeg iallfall ikke helt se hva som er så mye mer sexy ved de andre ultrazoomkameraene, de er alle betydelig større, for ikke å snakke om kolossen til Konica Minolta. Olympusen kan man faktisk ha i jakkelomma. Meget bra bilder tar det også. Endret 11. mai 2005 av manskow Lenke til kommentar
voluz Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Dette har du bred erfaring med, forstår jeg....Når jeg skrev "ikke helt nytt" mente jeg at modellen ikke kom denne måneden. Det betyr da vel ikke at det som du hevde, er helt ubrukelig. Kan du legge frem litt mer vedr. prestasjoner/spesifikasjoner eller utseende, som du hevder er elendig? Det er iallfall en del brukere her som hevder det motsatte. Når det gjelder utseende, kan jeg iallfall ikke helt se hva som er så mye mer sexy ved de andre ultrazoomkameraene, de er alle betydelig større, for ikek å snakke om kolossen til Konica Minolta. Olympusen kan man faktisk ha i jakkelomma. Meget bra bilder tar det også. Erfaringen min er da bred nok... Men det var litt flåsete sagt av meg da. Seff er Olympus'en et bra kamera, og til en uslåelig pris... Og er enig i at det er meget kompakt, men vil jo hevde at f.eks. Panasonic Lumix FZ5 ser atskillig mer sexy (for å bruke dine ord) ut. Det har dessuten optisk bildestab., AF-lys, 5 mpx og hele 12x zoom - og det i en innpakning som bare er 0,8 cm høyere, 1.65 cm dypere og 0,2 cm mindre(!) i bredden. Og man får faktisk 1 GB SD minnekort til 555 kr, mens man må ut med 995 kr for det samme i xD minnekort. Altså nesten dobbelt så dyrt... Men man har jo samtidig en del cash til overs å kjøpe minnekort for om man kjøper Olympus istedenfor Panasonic... Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Joda, selvsagt er Lumix'en et bra kamera. Det er vel også såvel Canon, Minolta, Fuji og de andre med superzoom sine, det. Men siden det hele tiden kommer nye og barskere kamera, og man ofte får lyst på nyere modeller, synes jeg pris/ytelse også spiller inn. Og etter min mening (og jeg har selvfølgelig alltid rett...) er hverken 5 MP eller bildestab. noe man må ha. Selvsagt er det fine funksjoner/egenskaper, men ikke uunnværlige. Jeg har tatt bilder med hhv. 1.3, 2.1 og 4 MP, skrevet ut på fotopapir i A4-størrelse og hengt opp på jobben, og ingen har klart å plukke ut hvilke som er tatt med hva. Og de fleste klarer seg fint med A4-utskrifter. Eneste store fordelen med større bildebrikke er muligheten for utsnitt av bildene i fortsatt bra kvalitet. Når det gjelder bildestab., er det vel forskjellige teknikker ute og går, men f.eks. Minolta sin på Z3 tipper jeg drar betydelig av batteriet, for det jeg prøvde ble rimelig godt og varmt når denne var aktivert. Det er jo også en ting å ta med i betraktningen. Du snakker også om 1 GB minnekort. Personlig ville ikke jeg gått for så store kort. Jeg foretrekker et par-tre 256-kort for å fordele risikoen litt mer. Jeg har hittil vært heldig med mine kort, men har sett og hørt om nok tilfeller der mange feriebilder har gått i dass grunnet korrupt kort. fordeler man fotograferingen over flere kort, har man i verste fall iallfall en del bilder i behold. Og 256-kort er helt greie i pris. Ellers er vel smaken som baken. Jeg synes fortsatt Olympusen så betydelig lekrere ut en Lumix'en. Og så var det prisen, da..... Det er iallfall greit at vi kan komme med meninger fra forskjellige vinkler, så trådstarterne har litt å gruble på. Endret 11. mai 2005 av manskow Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 For all del ikke undervurder bildestabilisator om du skal ha noe med 10-12X zoom! Anbefaler og prøve en modell med stabilisator, og du vil nok ikke kjøpe en modell uten. Lenke til kommentar
jonnyloe Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Hei! Til ditt bruk slik du beskriver det, kan jeg lite annet gjøre enn å anbefale Nikon Coolpix 8800, hvis du da ikke vil gå for dslr?. Jeg benyttet selv dette kameraet en tid før jeg gikk til anskaffelse av dslr, og det gir "fantastiske" resultater hver gang. Kameraet har også mange muligheter for manuell fotografering, selv om manuell fokus er trøblete. Jeg har en sjelden gang hatt problemer med autofokusen i svak belysning, men ikke i et omfang som har vært irriterende. JL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå