Gå til innhold

Departisjonering i XP


Anbefalte innlegg

Jeg har satt inn en ekstra harddisk i en maskin med XP Prof. Den ekstra disken har to partisjoner (E: 4Gb og F: 6Gb). Disse vil jeg gjerne slå sammen til en partisjon (E:).

 

Har forsøkt å boote med en Win98-systemdiskett (tenkte å kjøre f-disk derfra), men fikk bare en helt svart skjerm med en blinkende kursor.

 

Jeg vet jeg kan flytte den over på en Win98-maskin og kjøre f-disk, men det er litt arbeid.

 

Dette må da kunne løses i XP også !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I winXP går du inn på diskmanagement (høyreklikk på my computer - manage)

Der får du oversikt over alle disker i maskinen (delt opp i partisjoner)

Da kan du bare ta å slette de eksisterende partisjonene og lage en ny av den ledige plassen du får...

Lenke til kommentar

Ja det har du rett i. Det forsøket ditt med win98 oppstartsdiskett burde ha fungert da.

Men det er andre måter:

 

Hvis du ser på kontrollpanelet ditt har du noe som heter Administrative Tools-->Computer Managment-->Storage-->Disk Managment...her kan du slette partisjoner formatere og opprette i XP.

 

Hvis ikke kan du laste ned et prog som heter Partition Magic.

 

Lykke til :smile:

 

(redigert: ser nå at Lynx også har gitt deg svaret(mens jeg svarte) :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: ostepopp på 2002-07-12 11:06 ]

Lenke til kommentar

jeg har samme problem men hva skal jeg trykke på når jeg kommer inn i disk management så går det ikke å partisonere eller formatere eller noe annet en change drive letter and paths.

Jeg har xp pro og ntfs på c: og vill legge sammen c: og d:

er det noen som har en bruksannvisnig på dette i f-disk eller no programmer(har foresten partsion magic 7,0 men kan ikke bruke det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...