Langbein Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Er det flere enn meg som reagerer på hvor ekstremt urealistisk og meningsløst det pleier å bli i filmer når det kommer til databruk? Det kan gå så langt at det blir morsomt, f.eks når man skal bryte seg inn i systemer med fancy 3d-grafikk, mens i andre tilfeller blir det bare teit og passer ikke inn i en ellers realistisk setting. Ta serien 24 som et eksempel. En god del av handlingen foregår på hovedkvarteret til CTU, og folka snakker jo ikke om annet enn å "reboote" systemer og huber i ett sett. Bruker dem Windows 95 eller? :!: Hva med litt mer meningsfull dialog? Og hvis man ikke klarer å oppdrive noe bedre bør man heller kutte ned på dette preiket. Greit nok, noen vil kanskje mene at bare nerder bryr seg om slikt uansett, men da skal vi huske på at det er en ganske stor andel av befolkningen som "kan" data. Og selv en med Datakortet som eneste kvalifikasjon burde komme opp med noe bedre enn dette Og ser man på andre fagområder så er film- og serieskapere generelt flinkere. I CSI er det masse medisinske uttrykk som går hus forbi på de fleste, men hva så? Kanskje man til og med lærer noe nytt. Også er det mye kulere for de som har medisinsk bakgrunn. Kom gjerne med noen skrekkeksempler også hvis dere har noen... Endret 8. mai 2005 av Langbein Lenke til kommentar
Wyldelife Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Ta serien 24 som et eksempel. En god del av handlingen foregår på hovedkvarteret til CTU, og folka snakker jo ikke om annet enn å "reboote" systemer og huber i ett sett. Bruker dem Windows 95 eller? :!: Hva med litt mer meningsfull dialog? Og hvis man ikke klarer å oppdrive noe bedre bør man heller kutte ned på dette preiket. Det er bare for at de skal høre Pro ut! Foreksempel, hvis jeg kom og sa Jeg skal rebote discen i hub 4, så høres det så forbanna tøft ut, hvis jeg sier Jeg skal slå på På knappen i den fjerde data tingen, ville det ikke høres pro ut Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 I 24 bruker de satelitter til å se personer og små gjenstander relativt klart med få sekunders mellomrom, men sannheten er at satelitten med det beste kameraet kan kun oppfatte objekter ned til 31 cm. Så hvis de skulle brukt satelittene slik de gjør i 24, så ville det vært mye mer utydelig. Det er en grunn til at man bruker spionfly og ikke like mye satelitter for å spionere. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Det finnes utrolig mye teit "teknisk" snakk i filmer og serier. men klarer du og se forbi det og bruke fantasien din, så har du underholdning iallefall. *Rett fra levra: Det er vel det som teller er det ikke?* Men jeg er enig med trådstarter. Det finnes utrolig mange feil og mangler i tv og filmverdenen. Bare ikke la det irritere deg for mye, da går du glipp av det som er det viktigste... Historien. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Min personlige favoritt i denne sjangeren er Swordfish. Tenk så fett med en datamaskin med masse skjermer! Den er selvsagt bra til å hacke med. (Siden hacking handler om å sette sammen komplekse 3d-figurer mener jeg...) Jeg får også skikkelig mark når Travolta snakker om "pop the fire wall" osv. Endret 9. mai 2005 av dostojevski Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Som dostojevski skrev; da jeg så hvordan de hacka i 3D i Swordfish fikk jeg latterkrampe :!: Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Det er nå engang film, og det skal være underholdende å se på. Ville ha vært mye kjipere å se en haug med C-kode og linux-shells i Swordfish syns du ikke? Alle vet at hacking ikke består av å taste inn en IP-adresse og trykke på den store HACK-knappen. Hvis Travolta istedetfor å si "pop the firewall" skulle lira av seg ei hel lekse om forskjellige Linux-distroer og deres ulike svakheter hadde det blitt traurig å se på. De fleste filmmakere driter i realisme når det gjelder hacking. Det er heller ikke viktig da. Om moderskipet i Independence Day har Mac-interface og skjønner språket kræsjeviruset er skrevet i er heller ingen "problem". Man tar på seg filmskylappene og bryr seg ikke om det. Det er strengt tatt bare nerder som blåser det opp på noen få nettsteder. De fleste bryr seg lite. Datafolka på de store filmselskapene er hovedsaklig animatører i diverse store 3d-programmer, og er sikkert minst like nerdete som vi er. Når selv de greier å bite i det sure eplet og lage et "datavirus" med masse 3d-modeller som beveger seg, burde vi greie det også. Og så det er sagt, INGENTING er mer idiotisk og irriterende enn bedrevitende datanerder som sitter og kommenterer sønder og sammen en underholdende film mens filmen er igang. Endret 9. mai 2005 av Bitex Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Og så det er sagt, INGENTING er mer idiotisk og irriterende enn bedrevitende datanerder som sitter og kommenterer sønder og sammen en underholdende film mens filmen er igang. Dette er igrunn moro å gjøre hvis en film er skikkelig dårlig. Da blir den plutselig underholdende og morsom. Jeg og et par andre så tidenes B-film i helgen. Den heter Antibody, og handler om et forkserteam som skal krympe seg selv, samt et lite "romskip" så de kan kjøre rundt i kroppen til en kar som har en detonator til verdens største A-bombe inne i kroppen. Der ble de angrepet av hvite blodlegemer og andre parasitter. Data'n de satt på lagde også mange unødvendige pipe- og plong lyder. Akkurat da kan det være rasende festlig å rakke ned på filmen. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Datafolka på de store filmselskapene er hovedsaklig animatører i diverse store 3d-programmer, og er sikkert minst like nerdete som vi er. Når selv de greier å bite i det sure eplet og lage et "datavirus" med masse 3d-modeller som beveger seg, burde vi greie det også. De gjør det de får betalt for. Hvis filmselskapet vil ha noe fancy i 3D så er det selvsagt det de får. Som publikum er det derimot vår oppgave å kreve mer. Hvis vi vil ha realisme så må vi syte ellers tror bare filmselskapene at det de gjør er bra. "Folk flest" visste ikke at de savnet realisme i legemiljøer før de fikk det servert første gang. Noe lignende kan også være tilfelle med "data-prat". Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Apropos dette så leste jeg et morsomt intervju med to karer i et firma som hadde spesialisert seg i å lage 'falske' og fancy GUI'er til filmer og TV-serier. Noe ble laget som flash o.l. med begrenset funksjonalitet (stort sett bare at brukerens input ledet til en ny statisk skjerm (via en überkul animasjon selvfølgelig...) uten reell funksjonalitet), mye ble også laget som rene animasjoner som loopet. Det kom frem at det også var stor gjenbruk av denslags (spesielt til skjermer o.l. som er i bakgrunnen og som man ikke ser så tydelig) fra film til film. Grunnen til at det ikke finnes så veldig mye fancy slike ting i forbindelse med ordentlige applikasjoner er vel at det er moro de første 2-3 gangene og så skrur man det eventuelt av fordi det bare er i veien og tar ekstra tid; jeg trenger ihvertfall ikke fullt sirkus på skjermen med animasjoner av konvolutter som flyr avgårde i 3D o.l. bare for å sende en mail Endret 9. mai 2005 av Shimano Lenke til kommentar
diversity Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Det jeg synes er teit.. Er på filmer der de får bilder med skikkelig crappy kvalitet.. men så zoomer de dritlangt inn og god kvalitet. kanskje OT, men ... Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 For å fokusere på det positive: Hvilke filmer har vist skikkelig "hacking" (evt cracking, evt whitehatshits (WHATEVER)) uten 3D-animasjon osv? Jeg har fått høre at hackingen til Trinity i Reloaded er noenlunde realistisk. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Har ikke noe med data å gjøre, men da de begynner å snakke om å kjøre mer strøm på dynamoene og generatorene i Van Helsing får jeg fnatt Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 For å fokusere på det positive: Hvilke filmer har vist skikkelig "hacking" (evt cracking, evt whitehatshits (WHATEVER)) uten 3D-animasjon osv? Jeg har fått høre at hackingen til Trinity i Reloaded er noenlunde realistisk. Ja i Matrix 2 (er det vel), så bruker de faktisk et "hackeprogram" for Linux, dog husker jeg ikke navnet på det i farten. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 For å fokusere på det positive: Hvilke filmer har vist skikkelig "hacking" (evt cracking, evt whitehatshits (WHATEVER)) uten 3D-animasjon osv? Jeg har fått høre at hackingen til Trinity i Reloaded er noenlunde realistisk. Ja i Matrix 2 (er det vel), så bruker de faktisk et "hackeprogram" for Linux, dog husker jeg ikke navnet på det i farten. IMDb has the answer: # Trinity uses a genuine hack to get into the Matrix. She uses Nmap version 2.54BETA25 (an actual port scanning tool) to find a vulnerable SSH server, and then proceeds to exploit it using the SSH1 CRC32 exploit from 2001. Lenke til kommentar
phax Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 filmen hackers er morsom og se nå til dags.. spesiellt når de skryter av spesifikasjonene på den nye laptop'n til hu dama, "innebygd highspeed 28,8 modem" osv.. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Mange i US sitter da faktisk med det enda da. Lenke til kommentar
Timur Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Og ser man på andre fagområder så er film- og serieskapere generelt flinkere. I CSI er det masse medisinske uttrykk som går hus forbi på de fleste, men hva så? Kanskje man til og med lærer noe nytt. Også er det mye kulere for de som har medisinsk bakgrunn. Kom gjerne med noen skrekkeksempler også hvis dere har noen... Mamma er lege på Rikshospitalet, og hvis du tror det er mer noe mer realistisk innen medisin feltet så tar du grundig feil, de kommer med masse avanserte uttrykk som egentlig er helt urelevent i saken. Andre ting kan være at de har apparater som ikke har blitt brukt på 20 år eller rett og slett ikke brukes i slike tilfeller. Blir som om en ny "Hacke" film hadde kommet hvor de satt og drev med Dial-up hacking og lagde en enorm telefonregning for en person. You see? I veldig mange filmer/serier er det gjort alt for dårlig research, deriblant innen "Hacking" og Medisin. Det er sikkert andre felt, men det er vanskelig for oss folk som ikke har noen spesiell utdannelse/erfaring innen det felt å skjønne. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 På CSI-DVDen (husker ikke sesong) er det directors commentary, og i den ene episoden begynner showet med at kamera "flyr" gjennom et fly, og man ser delene flyet er bygget opp av. Her forteller regissøren at de ikke sjekket hvordan flyet virkelig så ut, men valgte ting som ville se tøffe ut. Underholdning er underholdning. Lenke til kommentar
bomex Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Enemy of the states: (lenge siden jeg så den) FBI elns ser på en overvåkningsvideo fordi de ikke finner disketten til han som krasja med en bil. Så syns de at de ser noe i posen til Will Smith... "Kan du vri nitti grader og zoome?" Det ender opp med at de ser fra motsatt vinkel av der kameraet er... Ødela liksom filmen litt for meg... (selv om det egentlig er en bra film) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå